SRAD met 16 PK te weinig ;)

Looney

Rookie
4 nov 2004
28
0
Hengelo
Hallo,

Ik heb laatst mijn srad op een testbank gehad.
En wat blijkt ik kom 16 pk te kort op de krukas.
112 ipv 128 wat op papier staat.

We hebben de caburateur bekijken en is goed.
De inlaat is goed, en de cdi box is dezelfde als de andere europese types.

Mijn suzuki komt oorspronkelijk wel uit duitsland, maar ik kan nergens beperkingen vinden. En als die er was zou hij afgeknepen moeten zijn tot onder de 100 pk.

Wie heeft er nog ideen of tips mijn srad zijn pk's terug tegeven.........

Het betrefd een 97 srad, uiteraard een heerlijke fiets...................

Groet Looney
 
Ehm, weet niet precies hoe het heet.
Maar bij mijn vorige zx-9 waren de deksel die op de "gasschuiven" zaten lager dan origineel.

Heeft idd ook lang geduurt voordat we dat hadden gevonden.

Succes ermee :)
 
Zit de fabrieks opgave tussen de 100 en 150 pk trek dan maar ruwweg 20 pk van de opgave af en je zit in de buurt van de werkelijkheid.

Dit heeft te maken met:

1 Slechte/slordige afstelling/programmering van de CDI
2 Slechte/slordige afstelling van de carb. cq gasklephuizen.
3 Slechte/slordige kombinatie van motor onderdelen.
4 Slecht/slordig onderhoud.
5 verkeerde keuze vervangings onderdelen.

Je kan dit allemaal optimaliseren.
Punt 1 Breng de motor naar een gespecialiseerde motor tuner.(Ruud Fredericks)
Of iemand anders.
Punt 2 Een goede reparateur of iemand die er verstand van heeft.
Punt 3 Kun je niets aan doen of je moet de motor laten blauwdrukken.
Punt 4 en 5 Heb je zelf in de hand.

mt. vr. grt. Groen.

Ps In een andere Topic heb ik dit al eens uitgebruider beschreven.
 
Hallo,

Ik heb laatst mijn srad op een testbank gehad.
En wat blijkt ik kom 16 pk te kort op de krukas.
112 ipv 128 wat op papier staat.

We hebben de caburateur bekijken en is goed.
De inlaat is goed, en de cdi box is dezelfde als de andere europese types.

Mijn suzuki komt oorspronkelijk wel uit duitsland, maar ik kan nergens beperkingen vinden. En als die er was zou hij afgeknepen moeten zijn tot onder de 100 pk.

Wie heeft er nog ideen of tips mijn srad zijn pk's terug tegeven.........

Het betrefd een 97 srad, uiteraard een heerlijke fiets...................

Groet Looney
Waarom kunnen ze dat bij de testbankboer niet vertellen dan :?
Hoe kan je uitrekenen aan de hand van de uitdraait van het vermogen op je achterband, wat je op de krukas moet hebben ?
Het is bekend dat een ketting 8 a 10% verlies gemiddeld heeft en een cardan 14%
Daarin zit ook je dynamo, waterpomp en wrijvingsverliezen van je bak.

Dus zodoende kan je terug rekenen.
 
Achterwiel pk was idd 98 pk, er is een speciaal omreken tabel voor.

Kep samen met de testbanker de motor nagekeken, incl gasschuiven.

Kep een k & n luchtfilter en een dyno kit er in. Maar dat kan in pk niet veel uit maken dat zordt dat de motor alleen beter loopt.

De kromme is ook perfect, zelfs de testbanker kon er niet uit opmaken wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik vroeg mij af of er meer waren met dit "probleem" en of er iets voor is.

We hebben zelf de uitlaat nokken as bekeken of die wel op tijd staat.

En uiteraard heb ik echt een 750 cc motor..................
 
toevallig import uit duitsland? daar worden ze afgeregeld tot een bepaald vermogen (weet niet zeker of het nou 98 kw of pk is..) vanwege verzekering

edit/
sorry, ik moet leren lezen!! :z
 
Hallo,

Ik heb laatst mijn srad op een testbank gehad.
En wat blijkt ik kom 16 pk te kort op de krukas.
112 ipv 128 wat op papier staat.

We hebben de caburateur bekijken en is goed.
De inlaat is goed, en de cdi box is dezelfde als de andere europese types.

Mijn suzuki komt oorspronkelijk wel uit duitsland, maar ik kan nergens beperkingen vinden. En als die er was zou hij afgeknepen moeten zijn tot onder de 100 pk.
Wie heeft er nog ideen of tips mijn srad zijn pk's terug tegeven.........

Het betrefd een 97 srad, uiteraard een heerlijke fiets...................


Groet Looney

Is vermogen van die paar pk tjes dan merkbaar,volgens jou, als de fiets verder perfect rijdt, en heel goed opneemt, tijdens de acceleratie, dan zou ik me daar geen zorgen overmaken.
en gewoon tegen ieder zeggen dat ie 130 pk heeft.

groetjes Ton

 
Achterwiel pk was idd 98 pk, er is een speciaal omreken tabel voor.

Kep samen met de testbanker de motor nagekeken, incl gasschuiven.

Kep een k & n luchtfilter en een dyno kit er in. Maar dat kan in pk niet veel uit maken dat zordt dat de motor alleen beter loopt.

De kromme is ook perfect, zelfs de testbanker kon er niet uit opmaken wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik vroeg mij af of er meer waren met dit "probleem" en of er iets voor is.

We hebben zelf de uitlaat nokken as bekeken of die wel op tijd staat.

En uiteraard heb ik echt een 750 cc motor..................

Ik heb had precies het zelfde probleem.

Bij mij hadden ze onder in de gas schuiven een piep klein gaatje geboord welke daar niet hoord!

Dus je moet je gasschuiven eruit halen, en dan aan de onderkant van de gasschuif kijken!

dat was bij mij het probleem!
 
Hoe kan je uitrekenen aan de hand van de uitdraait van het vermogen op je achterband, wat je op de krukas moet hebben ?


als je een goeie hebt krijg je een uitdraai met het vermogen op je achterwiel, tevens kun je aan de hand van de uitdraai zien waar je motor vermogen verliest. Maar waarom wil je het krukas vermogen weten? daar doe je toch niets mee voor de rest.
 
Als er iets bekend is, dan is het wel de overdrijving van de fabrikanten bij hun opgave. Nog zo iets is de afwijking van de Dynobanken...... Er is er niet één gelijk. Heeft te maken met de buitentemperatuur etc. etc.

Toen ik mijn motor liet testen zat ie zo'n ruime 7 a 8 pk boven het gemiddelde (achterwiel peekaas). Misschien is ie érg goed ingereden of zo, maar ik houd het op de bekende afwijking van de testbank.......

Zoals iemand zal zei: maak je niet druk. Als de fiets goed rijdt zal er niets aan de hand zijn.
 
Als er iets bekend is, dan is het wel de overdrijving van de fabrikanten bij hun opgave. Nog zo iets is de afwijking van de Dynobanken...... Er is er niet één gelijk. Heeft te maken met de buitentemperatuur etc. etc.

Toen ik mijn motor liet testen zat ie zo'n ruime 7 a 8 pk boven het gemiddelde (achterwiel peekaas). Misschien is ie érg goed ingereden of zo, maar ik houd het op de bekende afwijking van de testbank.......

Zoals iemand zal zei: maak je niet druk. Als de fiets goed rijdt zal er niets aan de hand zijn.
dat ben ik niet helemaal met je eens

zoals je in mijn link kunt lezen, ken ik dus al 3 praktijk voorbeelden van mensen welke een gixxer 750 uit duitsland hebben, en allemaal waren ze begrenst.

Die pk's kun je ook zeker merken als je ze 1 x hebt

check de gasschuiven, ik weet bijna zeker dat hier 2 kleine gaatjes onderin zitten!
 
Het krukas vermogen maakt mij niet zoveel uit maar de fabriek gaat ook daar vanuit, dus of ik het over krukas of over achterband pk heb is bij allebei 16 pk minder dan op papier......

Ik heb er een dyno kit in gezet, en volgens de voorschriften moet je onder de gas schuif juist een gaatje boren..........
Dus die heb ik er zeker wel in zitten, en het lijkt danniet dat het daardoor komt als het voorgeschreven is......????????

Mijn srad komt idd uit duitsland maar de grens daar op 100 pk en ik er 112 dus........

op de uitdraai is niet te zien waar het verlies optreed omdat de kromme alleen laat zien dat mijn ketting binnenkort aan vervanging toe is verder niets...... ja dat er 16 pk minder is..........!!!!!!

En al zou de test bank een verschil in zitten heeft deze testbanker ervaring en voorbeelden genoeg om te zien of het goed is of niet + ik neem aan dat testbanken regelmatig gecalibreert worden.
 
Het krukas vermogen maakt mij niet zoveel uit maar de fabriek gaat ook daar vanuit, dus of ik het over krukas of over achterband pk heb is bij allebei 16 pk minder dan op papier......

Ik heb er een dyno kit in gezet, en volgens de voorschriften moet je onder de gas schuif juist een gaatje boren..........
Dus die heb ik er zeker wel in zitten, en het lijkt danniet dat het daardoor komt als het voorgeschreven is......????????

Mijn srad komt idd uit duitsland maar de grens daar op 100 pk en ik er 112 dus........

op de uitdraai is niet te zien waar het verlies optreed omdat de kromme alleen laat zien dat mijn ketting binnenkort aan vervanging toe is verder niets...... ja dat er 16 pk minder is..........!!!!!!

En al zou de test bank een verschil in zitten heeft deze testbanker ervaring en voorbeelden genoeg om te zien of het goed is of niet + ik neem aan dat testbanken regelmatig gecalibreert worden.

en toch snap ik niet waarom er een gaatje onder in je gasschuif zit.

Ik probeer het uit te leggen

de gasschuif is een hol iets.
en deze wordt dmv vacuum aangetrokken dmv het membraam.
Op het moment dat het gaatje aan de andere kant komt als je carbarateur, dan zuigt deze valse lucht, waardoor dus de gasschuif niet volledig open zal gaan.

Correct me if i'm wrong
 
op de uitdraai is niet te zien waar het verlies optreed omdat de kromme alleen laat zien dat mijn ketting binnenkort aan vervanging toe is verder niets...... ja dat er 16 pk minder is..........!!!!!!
Je geeft dus zelf al een deel van het antwoord...... versleten ketting/slecht afgestelde ketting kost (veel) vermogen, plus smisschien een bank die niet helemaal reëel is, plus slechte afstelling van de motor (luchtfiltertje, carb's enzovoort)....
 
16pk verloren door 7jaar slijtage
Dat vermogen (fabrieksopgave)blijft echt niet eeuwig, door de jaren heen sterven er wel een paar paardjes.

Onzin.

Een fiets komt pas bij hogere km standen losser. In het begin is de inwendige wrijving relatief hoog omdat nog niet alles goed ingesleten is (o.a. cylinders).
Pas bij hogere km standen komt de boel losser. En hoeveel zal een GSX-R van 7 jaar oud nou gelopen hebben gemiddeld? 30.000..... 40.000?? (ok als ie van mij zou zijn zou er nu bijna 200.000 op gestaan hebben... :X )
Een vriend/kennis van me had een Fireblade die bij 120.000 km meer vermogen gaf dan bij 40.000. En zonder enige vorm van olieverbruik en zonder kleppen die gesteld hoefden worden. En die jongen rijdt echt niet langzaam :X
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb laatst mijn srad op een testbank gehad.
En wat blijkt ik kom 16 pk te kort op de krukas.
112 ipv 128 wat op papier staat.

We hebben de caburateur bekijken en is goed.
De inlaat is goed, en de cdi box is dezelfde als de andere europese types.

Mijn suzuki komt oorspronkelijk wel uit duitsland, maar ik kan nergens beperkingen vinden. En als die er was zou hij afgeknepen moeten zijn tot onder de 100 pk.

Wie heeft er nog ideen of tips mijn srad zijn pk's terug tegeven.........

Het betrefd een 97 srad, uiteraard een heerlijke fiets...................

Groet Looney
soms kom je er niet achter wat de oorzaak is van de grote vermogens verschillen.
B.v heb 2 RF900R gereden de eerste had 124PK aan het achterwiel de tweede 113PK.
rara, alle twee nieuw gekocht :(
maar met een oude suzuki gsx750r één van de laatste olie koelers, en 70.000KM op de klok, toch nog 112PK aan het achterwiel.Ik denk dat hoe een motor blok in elkaar word gezet,vwb de tolerancie's onderdelen 90% uitmaakt van het latere vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Bij de GSXR 750 W van 95 dus waren er wel degelijk verschillen met de Duitse versie; kleinere klepdiameter, kleinere carburators en een kleinere brandstoftank. Probeer een werkplaatshandboek te pakken daar staan de verschillen tussen de verschillende homologaties in.
 
de gasschuif is een hol iets.
en deze wordt dmv vacuum aangetrokken dmv het membraam.
Op het moment dat het gaatje aan de andere kant komt als je carbarateur, dan zuigt deze valse lucht, waardoor dus de gasschuif niet volledig open zal gaan.

Correct me if i'm wrong

Het gaatje aan de onderkant zit in je venturi en dat gaatje zuigt juist dat vaccuüm.
 
Ik snap er ook niks meer van, volgens de dyne kit moest ik juist onder in de gas schuif het gaatje juist er in boren.
Of iets groter maken dan het origineel dat weet ik niet meer precies..

Maar ik neem dan aan dat het gaatje er niet voor niets zit............

Wie weet het antwoord...............
 
Terug
Bovenaan Onderaan