srad tikkende klep....

Arne_V

MF veteraan
2 jan 2009
3.039
5
ja iedereen zal wel weer denken...een tik, komt van een klep, gewoon naar de garage gaan en even af laten stellen....

dat is dus helaas al gebeurd zeg maar.



tijdje terug heb ik de kleppen gesteld van mijn srad in de garage.
er was maar 1 klep die te krap stond.

nu zit alles netjes binnen de waarden, alles dubbel gecheckt.


maar nu.....

een paar 100 km verder op de teller.
komt er weer zo een typisch klep geluid uit..
maar hoe dat nou precies kan, ik snap het niet.

ik heb mijn baas er naar laten luisteren.
en hij zegt dat het niet een heel erg er aan toe is.
wel dat ik het even in de gaten moet houden dat het geluid niet harder word.



maar zijn er hier mensen die mij hier een redelijke verklaring voor kunnen geven?


voor de duidelijkheid :)
na het kleppen stellen was er nog niet aan de hand.



thx alvast :)
 
heb ik de kleppen gesteld van mijn srad

ben je monteur? heb je eerder kleppen gesteld? Als je het al gedaan hebt, wat houdt je tegen om alsnog het kleppendeksel eraf te halen en te kijken waar het tikken vandaan komt?

komt er weer zo een typisch klep geluid uit..

Maakte je motor dit geluid dan al eerder? mss een andere oorzaak dan je kleppen? nokkenasketting, of spanner ervan?
 
Laatst bewerkt:
zitten de bouten van het kleppendeksel soms in de lagerkappen van de nokkenassen schroefd?
het te hard aandraaien van deze bouten kan dan de nokkenas lagerkappen vervormen met tikken als gevolg.
 
ben je monteur? heb je eerder kleppen gesteld? Als je het al gedaan hebt, wat houdt je tegen om alsnog het kleppendeksel eraf te halen en te kijken waar het tikken vandaan komt?Maakte je motor dit geluid dan al eerder? mss een andere oorzaak dan je kleppen? nokkenasketting, of spanner ervan?



ik ben een beginnend motorfiets technicus, en ben auto monteur (althans diploma gehaald)
en ja binnenkort ga ik het weer uitelkaar halen of ik iets kan vinden.

de motor maakte dit geluid nog niet.
nokkenas ketting is het niet, die heb ik tijdens het kleppen stellen samen met mijn baas nog gecontroleerd samer met de spanner. (is nog prima )

zitten de bouten van het kleppendeksel soms in de lagerkappen van de nokkenassen schroefd?
het te hard aandraaien van deze bouten kan dan de nokkenas lagerkappen vervormen met tikken als gevolg.


alles is netjes op moment vast gedraaid volgens het werkplaats handboek van deze motor.
 
Laatst bewerkt:
werk jij op gevoel met iets losser vast zetten of zet je ze een aantal Nm minder strak aan met een moment sleutel?


ik ben vergeten te vertellen,

het gebeurt alleen als de motor op temperatuur is.
met een koude motor moet je heel erg goed luisteren dan kun je het horen.
 
Laatst bewerkt:
ik zou ze gewoon met de hand een slag losser zetten en dan proberen.
en opletten of de boel niet gaat lekken.

ik draai dat soort bouten altijd zonder momentsleutel aan.
normaal gesproken draai je de bout tegen een borst aan zodat je de bout gewoon niet verder kan draaien.
maar soms kan het gebeuren met een nieuwe pakking of rubbers onder de boutkop, dat je de bout veel verder en harder moet aantrekken om tegen de borst van de bout te komen.
dit komt omdat de nieuwe pakking en de rubbers onder de boutkop meestal dikker zijn dan de oude.
en dan kan de lagerkap iets vervormen.
en dan zul je ze of losser moeten zetten of iets aan de pakking of de rubbers moeten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan