Srad vol gas 1000RPM

9 jul 2007
12
0
Groningen
Ben laatst een stukje wezen rijden op mijn srad 600. Na halverwege ergens te zijn gestopt wilde de motor met heel veel gas geven pas aanslaan. Vervolgens moest ik vol gas geven om 1000 rpm te halen (toerental wilde niet hoger komen). Zodra ik het gas iets losser liet zakte het toerental totdat de motor afsloeg. Aangezien het op korte afstand van mijn huis was ben ik (vol gas) naar huis gereden. Bijna thuis aangekomen pakte de motor weer op en liep alles als vanouds. Vervolgens heb ik nog een paar rondjes door de wijk gereden waarna het probleem zich even later weer voor deed en ook uit zichzelf weer verdween.
Het maximale toerental van 1000 rpm is identiek in elke versnelling. De motor loopt ondanks dat ik vol gas geef goed en zonder bijgeluiden.

Ik heb geen idee waar ik dit probleem moet zoeken. Iemand een idee??
 
Controleer is of alles nog goed op z'n plaats zit zonder te lekken.
luchtfilter op carburateur, carburateur op de inlaat, inlaat op het blok.

en of je tank niet vacuum zuigt
 
Laatst bewerkt:
Dan houdt vrees ik mijn GSXR kennis al op ;)

Wellicht water in de benzine? Dat kan door even rondklotsen opgelost zijn en daarna weer terug komen. Komt eigenlijk alleen voor bij motoren die lang stil gestaan hebben.

Anders wellicht ontsteking? Alle gangbare dingen zoals een vuiltje in de carbs, kunnen er niet zomaar voor zorgen dat hij alleen maar 1000k rpm draait, dan helemaal naar behoren werkt en dan weer niet.
 
Water in de benzine tank is uit te sluiten (tussentijds getankt). Ook staat de motor droog gestald en nagenoeg niet lang stil.

Ik denk zelf dat als het niet aan de ontsteking zal liggen de motor zal verzuipen als ik lange tijd vol gas geef bij een toerental van 1000RPM (verbeter me als dit niet juist is). Ik heb het zonet niet gemeld, maar ook bij het openzetten van de choke veranderde er helemaal niets aan het toerental of het lopen van de motor.
 
Deodorant-proef gedaan op de rubber spruitstukken tussen carbs en blok?

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...vance&data[age_end]=&data[age_start]=#results

Een gaar bougieKAPJE kan zulke rare dingen bedenken; zelden iets zinvol aan te meten, fout "wacht" meestal totdat hoogspanning, temperatuur en toerentalaanwezig zijn. Indien standaard-type is een kapje voor wissel-proeven niet erg duur.

Gekke storingen en wat dagen later totale uitval kunnen weleens liggen aan het "aardpunt"(min) van de CDI; als dat toevallig een boutje in blok of frame is (zeldzaam maar helaas nog niet verboden), losnemen en inclusief aanhang en boutgat reinigen.

Check of de kraan/uitloop van de tank een volle straal geeft; er kan zich vuil in genesteld hebben of op een zeefje dat bij veel typen binnen in de tank op die uitloop of kraan zit.

Zit er een extra brandstoffiltertje in de benzineslang? Check eerst of er een pijltje op staat .... doorstroomrichting, moet naar de carbs wijzen en per se dus niet naar de tank. Indien geen pijl, niet vertrouwen maar van 2 kanten doorheen blazen om te voelen of 1 kant makkelijker doorlaat dan naar de andere. Bij verkeerd-om aantreffen, filtertje NIET omkeren maar vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Deodorant-proef gedaan op de rubber spruitstukken tussen carbs en blok?

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...vance&data[age_end]=&data[age_start]=#results

Een gaar bougieKAPJE kan zulke rare dingen bedenken; zelden iets zinvol aan te meten, fout "wacht" meestal totdat hoogspanning, temperatuur en toerentalaanwezig zijn. Indien standaard-type is een kapje voor wissel-proeven niet erg duur.

Gekke storingen en wat dagen later totale uitval kunnen weleens liggen aan het "aardpunt"(min) van de CDI; als dat toevallig een boutje in blok of frame is (zeldzaam maar helaas nog niet verboden), losnemen en inclusief aanhang en boutgat reinigen.

Check of de kraan/uitloop van de tank een volle straal geeft; er kan zich vuil in genesteld hebben of op een zeefje dat bij veel typen binnen in de tank op die uitloop of kraan zit.

Zit er een extra brandstoffiltertje in de benzineslang? Check eerst of er een pijltje op staat .... doorstroomrichting, moet naar de carbs wijzen en per se dus niet naar de tank. Indien geen pijl, niet vertrouwen maar van 2 kanten doorheen blazen om te voelen of 1 kant makkelijker doorlaat dan naar de andere. Bij verkeerd-om aantreffen, filtertje NIET omkeren maar vervangen.

Bougiedop lijkt me sterk SRAD is een 4 cyl en dan gaat ie op 3 poten lopen dat hoor je wel en op 3 cyl. kom je ook nog boven de 1000 toeren(ts geeft aan dat ie "goed" 1000 toeren loopt)

Aardpunt...eens !
Benzinekraan..eens !

Brandstoffilter; vervuiling kan heel goed, maar w.b.t. het pijltje, kan me niet voorstellen dat het filtertje ze eigen tijdens het rijden omdraait O-)
 
Vaak genoeg gezien dat zelfs een vakman een benzinefiltertje met het pijltje verkeerd-om aanprikte.

Falend bougiekapje kan rare storingen verzinnen, bijvoorbeeld 1 op de 5 vonken missen en nog wel veel gekkere dingen.

Maar praten/schrijven over deze kleine proefjes (op beduidend "groter" werk heb ik verwaarloosbare kijk) kost al gauw meer tijd dan ze door te voeren, al is het maar om af te strepen wat iets NIET is.
 
Laatst bewerkt:
Vaak genoeg gezien dat zelfs een vakman een benzinefiltertje met het pijltje verkeerd-om aanprikte.

Falend bougiekapje kan rare storingen verzinnen, bijvoorbeeld 1 op de 5 vonken missen en nog wel veel gekkere dingen.

Maar praten/schrijven over deze kleine proefjes (op beduidend "groter" werk heb ik verwaarloosbare kijk) kost al gauw meer tijd dan ze door te voeren, al is het maar om af te strepen wat iets NIET is.


Voor de duidelijkheid, zie dit als vragen en niet als commentaar, je hebt ongetwijfeld meer ervaring als mij ;)

Maar...

De benzinefiltertjes met pijltje laten de "verkeerde" kant op toch altijd slecht benzine door, dus heeft die daarvoor nooit goed kunnen lopen ?

En als je een falende bougiedop hebt dan loopt ie het ene moment op 3 cyl, en het goede moment op 4cyl, kan me niet voorstellen dat ie dan continu "goed"loopt op 4 cyl/1000 toeren.

En inderdaad uitproberen duurt bijna net zolang als dit typen


Ontopic:

Terwijl ik het typ bedenk ik:

-Als de kraan een goede straal benzine geeft en er zit een filter tussen de slang trek hem dan eens na het filtertje los.
Wel kraan op "pri" zetten of aan de vacuum aansluiting van de kraan zuigen (neem de benzinesmaak maar ff voor lief :z )
- Vacuum slang van spruitstuk naar kraan wel goed ?
 
Een slecht bougiedopje kan soms tot een bepaald toerental "gewoon" functioneren.

Maar .... heb je 1 onverdacht bougiedopje ter beschikking, dan is met uitwisselen sneller de proef gedaan dan hier bediscussiëerd.

Filtertjes met pijltje kunnen per merk/type tamelijk verschillen, sommige drukken zich verkeerd-om binnen minuten dicht en andere pas na een maand ofzo. Sommige zònder pijltje werken toch maar naar 1 kant goed.

"Ervaring" ..... hoofdzakelijk met bromfietsjes ..... maar bougiekapjes en nog een paar dingen meer lijken echt heel veel op elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Dan houdt vrees ik mijn GSXR kennis al op ;)

Wellicht water in de benzine? Dat kan door even rondklotsen opgelost zijn en daarna weer terug komen. Komt eigenlijk alleen voor bij motoren die lang stil gestaan hebben.

Anders wellicht ontsteking? Alle gangbare dingen zoals een vuiltje in de carbs, kunnen er niet zomaar voor zorgen dat hij alleen maar 1000k rpm draait, dan helemaal naar behoren werkt en dan weer niet.

das wel een heel hoog toerental :P
 
De benzine toevoer is in orde, de filters zijn schoon en het systeem staat op druk. Verder voldoet de opbrengst van de pomp aan de opgegeven specificaties. Aan de bougiedoppen kan het niet liggen. In dit geval zouden alle bougiedoppen stuk moeten zijn en dat verklaard niet waarom volgas 1000 rpm wordt gehaald en stationair niet. Aan de aarding had ik zelf nog niet gedacht. Zal deze even controleren.
 
Ik kan me haast niet voorstellen dat het in het ontstekingscircuit zit, de kans dat ie dan "goed" 1000 toeren loopt is haast onvoorstelbaar.
Denk maar is aan een toerenbegrenzer ofzo...klinkt nooit echt soepel vind ik.
Een andere duidelijke reden kan ik ook niet bedenken, maar ik zou het toch is zoeken in het carburateur gedeelte...membraam toestand stuk ofzo...naalden die blijven hangen...

Waarom weet ik niet O-) , maar dat idee krijg ik er bij, ben benieuwd wat nou uiteindelijk het probleem is/was
 
Is de afstelling van de carburateurs nog goed (geen vuil,....)?

Bv als de vlotterhoogte niet goed is verzadig je de bougie's bij cruisen.

Maar normaal als je dan een tijdje wat gas geeft moet hij terug op 4 cil's beginnen lopen.

Wat het ook nog kan zijn is een bobijn die niet meer goed werkt en waardoor hij op 2 cilinders begint te lopen.

3 kun je nog iet of wat rijden maar met 2 cillinders moet je inderdaad volgas geven om nog iet of wat te kunnen rijden.
 
Kijk eens op gixxer.com
Hoef je je niet aan te melden,met de search button vindt ie een hoop,als jij de juiste tekst verzint.

Als ze 't daar niet weten, niet ontdekt hebben, of meegemaakt ,ga je 't nooit meer vinden....

Ik kom al gauw reacties tegen van een gefrituurde stator/regulator.

En even je bougies 'lezen" ,kun je bekijken hoe je mengsel is.
 
En willem heeft idd gelijk ,een kapotte bobine/bougiekap wekt ook deze symptonen op.
Is er voor de openbaring van het probleem gesleuteld aan de fiets.?

Ik zie veel brandstofproblemen voorbij komen waaronder problemen met de tankdop(probeer eens met de dop open),de throttle position sensor,slangen..
 
topicstarter geeft aan dat de motor goed loopt/klinkt op 1000 toeren, wanneer de motor op 3 of zelfs 2 cyl zou lopen zou die nooit en te nimmer "goed" klinken bij 1000 toeren, maar meer als een GS500 en dat is volgens mij niet echt de bedoeling uit een SRAD...
 
Ik ben gisteren wezen rijden (een paar honderd kilometer) en geen enkel probleem. Gezien ik de oorzaak niet heb gevonden wekt het niet heel veel vertrouwen in de motor. Heb de "storing" geprobeerd te reproduceren, maar helaas zonder resultaat. De motor liep volgas (heel soepel) 1000 rpm op vier cilinders. Door een vacuümdip begint de motor beroerd te lopen, maar komt zeker hoger in toeren. Het zelfde geldt voor een benzine tekort. Gezien het feit dat het vier "losse" carburateurs zijn, zal het moeten duiden op een gemeenschappelijk probleem. Waarbij na mijn idee het enige mogelijk kan zijn brandstof toevoer of elektronica. Bij een brandstof tekort loopt een motor niet soepel, waardoor ik het toch zoek in de elektronica.
 
Terug
Bovenaan Onderaan