SRX 600, herstart

slijptol

Het is maar ijzer
Donateur
2 mrt 2010
5.073
2.589
moergestel
Nou mijn zijspan klaar is, voor zover je ooit met een zijspan klaar kunt zijn, heb ik de tijd om iets moois te gaan maken van de SRX 600 die ik al 8 jaar in de schuur heb staan.
Ik heb lang lopen dubben wat het moest worden, caféracer, flat tracker of gewoon verkopen.
Ik ben eruit, het wordt een caféracer.
Bij mijn zijspan heb ik al wat ervaring opgedaan met aluminium plaatwerk en daar wil ik hier mee verder gaan.
De bedoeling is een aluminium tank-zit combi te maken, met de olie in het kontje.
Verder alleen het absolute minimum aan flauwekul erop.
Dus zo min mogelijk bedrading en schakelaars.
Het streven is een classic racer met net genoeg verlichting om overdag de straat op te mogen.

Net als bij mijn zijspan wordt het ermee bezig zijn net zo belangrijk als het uiteindelijke resultaat.
Het kon dus weleens lang gaan duren.

20220319_082158.jpg


Zo staat hij er nou bij. De originele clip-ons waar ze horen, onder de bovenste kroonplaat.
De eerste stap wordt het bepalen van de zitpositie.
En dan een dummytank van purschuim maken.
Om een idee te krijgen en als motivatie boost.

20220318_194216.jpg

Een volle bak met zooi is er vanaf gekomen.
Het verbaasde me hoeveel stekkers er nog op zaten.
Volgens mij moet de kabelboom toch wel 80% minder kunnen worden.
Op een enduro uit die tijd (TT600) zat toch ook niet zoveel.

Vraagje aan de kenners,
Loop ik nog tegen problemen aan als ik de olietank in het kontje wil maken?
Kan de olie afvoer pomp de extra hoogte en afstand aan?

Wordt vervolgd
 
Snel een post ter markering, nu die nog zo mooi boven aanstaat en dus makkelijk te vinden is
 
Eerste probleem dient zich aan, de olie is uit de tank in het blok gezakt.
En ik vind uiteraard nergens een aftapplug
Hoe krijg ik de olie eruit?
En in het verlengde van zoveel onwetendheid, wat is een goed werkplaatshandboek?
Het gaat me vooral om het blok en de bijbehorende electro zoals ontsteking en laadcircuit.
De rest is niet meer zo relevant.
 
Pas bij een TT600R een oliekoeler geplaatst in die retourleiding daar had de pomp geen probleem mee is toch wel een driekwart meter leiding bij gekomen
Ps
Ik heb een digitale werkplaatsboek van die TT600R op de comp dacht dat daar het zelfde blok in zat .
plaatje van de TT600 olie aftapplug
tt600oildrain.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de retour ben ik niet zo bang voor maar met de aanvoer wel als nu al de olie in het blok gezakt is .Olie tank hoger en verder naar achteren kan dat nog sneller gebeuren en ook is van belang dat je olie aanvoer naar de pomp constant is en dat kan ook een probleem zijn als je de tank verder weg zet .
Iets wat je goed in de gaten moet houden bij het aanleggen van je leiding .
Vraag me alleen af waarom je de tank van de huidige plek wil weg nemen ziet er uit dat het mooi compact weggewerkt is als je naar de foto kijkt
 
Guzzigek, bedankt voor de toelichting
In de aftapplug zit, om een volstrekt onduidelijke reden, een kruiskopschroef.
Ik was bang dat daar iets anders achter verborgen zat.
20220319_103406.jpg

Schroefje zonder functie.

Waar heb je dat digitale wpb vandaan gehaald?
 
Hij heeft bijna 8 jaar stilgestaan.
Dus de olie heeft tijd genoeg gehad om weg te zakken.
Ik vind het mooier als het rond het blok open is, en de olie in het kontje is dan ook wel een mooie oplossing.

Ik begin met de tank-zit combi.
Dan goede remmen, dan......
Ik heb geen idee waar ik eindig
 
Eerste probleem dient zich aan, de olie is uit de tank in het blok gezakt.
En ik vind uiteraard nergens een aftapplug
Hoe krijg ik de olie eruit?
En in het verlengde van zoveel onwetendheid, wat is een goed werkplaatshandboek?
Het gaat me vooral om het blok en de bijbehorende electro zoals ontsteking en laadcircuit.
De rest is niet meer zo relevant.
De hoogte van de olietank zou ik mij geen zorgen over maken, de xt heeft hetzelfde blok en daar zit de tank helemaal boven het blok.

Als je olie in je tank leegloopt kan dat 2 oorzaken hebben.
1 de oliepomp is versleten
2 het afsluitventiel is lek.
speisekreislauf_3aj.jpg

Leuk project om te volgen.
Succes.
 
Waar heb je dat digitale wpb vandaan gehaald
Ik zou het niet weten , toen de eigenaar met TT bij me kwam om het een en ander aan te doen ( had meer gereedschappen en ruimte dan hij ) heeft die dat op de comp gezet voor het gemak en daar staat het nog op voor het gemak .
Als het goed is komt die dit weekend langs dan zal ik als ik er aan denk vragen waar het vandaan is gehaald .
 
Waar heb je dat digitale wpb vandaan gehaald?
Ik zou het niet weten , toen de eigenaar met TT bij me kwam om het een en ander aan te doen ( had meer gereedschappen en ruimte dan hij ) heeft die dat op de comp gezet voor het gemak en daar staat het nog op voor het gemak .
Als het goed is komt die dit weekend langs dan zal ik als ik er aan denk vragen waar het vandaan is gehaald .

Vanavond zal ik wat papierwerk van de TTR uploaden op een plekje en hier de link posten. Het blok is hetzelfde. Ergens heb ik ook nog een digitaal onderdelenboek waar mooie uitslagen van het motorblok in staan.

Oliereservoir in het kontje lijkt me een mooi idee. De retour kan het wel aan, die is sterk overbemeten in vergelijking met de drukpomp. Ik weet het niet meer precies, maar toen ik de oliepomp uit elkaar heb gehaald viel op dat de rotors voor de retourpomp bijna 1,5 keer zo breed zijn als de drukpomp. In het schema van @Raymond W valt het niet op, maar de retourpomp zit in dezelfde behuizing als de drukpomp.
Met de relatief lange weg die de retourolie moet afleggen naar een aluminium kontje, en met het aluminium kontje in de rijwind, heb je meteen een mooi koelend effect! :t De zwaartekracht helpt hopelijk de olie weer bij drukpomp te krijgen. Origineel heeft deze al geen geweldige aanzuigende werking. Soms wil deze na een oliewissel zo slecht ontluchten, dan ik de drukpomp 'prime' door met een injectiespuit de oliefilterbehuizing zo vol mogelijk te spuiten voordat ik de motor na een oliewissel start |(

Misschien is het wel verstandig om ergens vanaf de oliefilterbehuizing een oliedrukmeter te bouwen. Zo weet je zeker dat de relatief lange weg voor de aanvoer van de olie, geen belemmering en daardoor een drukval in de oliedruk veroorzaakt.

Let ook op in het schema op de speciale bout die gebruikt wordt in de groene cirkel. Op het motorblok is dit het dekseltje van het oliefilter, en daarvan de onderste bout. Dit is een aftapleiding voor het wisselen van het oliefilter. Door deze bout eerst een stuk los te draaien, kan de olie in de filterbehuizing terug lopen het carter in. Daarvoor heeft deze bout origineel een onder de kop een verdikking waarmee deze leiding af wordt gesloten. Soms wordt deze vervangen door een normale M6 bout waardoor de leiding open blijft staan. Zoals op het schema te zien is, komt er dan bijzonder weinig oliedruk naar de krukas en de cilinderkop...

speisekreislauf-3aj.jpg


Leuk projectje! De SRX heeft mij qua techniek en vormgeving altijd geboeid. Ik heb wel wat met kleine eigenwijze motorfietsen. Zo blijft voor mij de mooiste en meest eigenwijze en onbereikbare ééncilinder sportieve motor de Egli Target 8-)

image.2431157873843.hires_.jpg
 
Wat let je om deze Egli Target na te bouwen één cilinderblokken zijn wel te vinden een ttr of srx frame ook wel om als basis te dienen de rest kwestie van uitproberen wat voor jou werkt staal , alu of poly
 
Vanavond zal ik wat papierwerk van de TTR uploaden op een plekje en hier de link posten. Het blok is hetzelfde. Ergens heb ik ook nog een digitaal onderdelenboek waar mooie uitslagen van het motorblok in staan.

Oliereservoir in het kontje lijkt me een mooi idee. De retour kan het wel aan, die is sterk overbemeten in vergelijking met de drukpomp. Ik weet het niet meer precies, maar toen ik de oliepomp uit elkaar heb gehaald viel op dat de rotors voor de retourpomp bijna 1,5 keer zo breed zijn als de drukpomp. In het schema van @Raymond W valt het niet op, maar de retourpomp zit in dezelfde behuizing als de drukpomp.
Met de relatief lange weg die de retourolie moet afleggen naar een aluminium kontje, en met het aluminium kontje in de rijwind, heb je meteen een mooi koelend effect! :t De zwaartekracht helpt hopelijk de olie weer bij drukpomp te krijgen. Origineel heeft deze al geen geweldige aanzuigende werking. Soms wil deze na een oliewissel zo slecht ontluchten, dan ik de drukpomp 'prime' door met een injectiespuit de oliefilterbehuizing zo vol mogelijk te spuiten voordat ik de motor na een oliewissel start |(

Misschien is het wel verstandig om ergens vanaf de oliefilterbehuizing een oliedrukmeter te bouwen. Zo weet je zeker dat de relatief lange weg voor de aanvoer van de olie, geen belemmering en daardoor een drukval in de oliedruk veroorzaakt.

Let ook op in het schema op de speciale bout die gebruikt wordt in de groene cirkel. Op het motorblok is dit het dekseltje van het oliefilter, en daarvan de onderste bout. Dit is een aftapleiding voor het wisselen van het oliefilter. Door deze bout eerst een stuk los te draaien, kan de olie in de filterbehuizing terug lopen het carter in. Daarvoor heeft deze bout origineel een onder de kop een verdikking waarmee deze leiding af wordt gesloten. Soms wordt deze vervangen door een normale M6 bout waardoor de leiding open blijft staan. Zoals op het schema te zien is, komt er dan bijzonder weinig oliedruk naar de krukas en de cilinderkop...

speisekreislauf-3aj.jpg


Leuk projectje! De SRX heeft mij qua techniek en vormgeving altijd geboeid. Ik heb wel wat met kleine eigenwijze motorfietsen. Zo blijft voor mij de mooiste en meest eigenwijze en onbereikbare ééncilinder sportieve motor de Egli Target 8-)

image.2431157873843.hires_.jpg
Bedankt voor de informatie.
Ik ga proberen alles ergens op te slaan.
Details als van die bout zijn heel erg belangrijk maar worden snel over het hoofd gezien
 
Hmm zou die van mij dit jaar ook wel weer eens aan de gang kunnen gaan brengen na 15 jaar oid in de huiskamer te hebben gestaan.
 
Wat let je om deze Egli Target na te bouwen één cilinderblokken zijn wel te vinden een ttr of srx frame ook wel om als basis te dienen de rest kwestie van uitproberen wat voor jou werkt staal , alu of poly
Ik heb wel met het idee gelopen om zelf een frame te bouwen.
Het SRX frame uit vierkante koker is niet echt mooi
Maar ik denk dat ik al werk zat heb met het huidige plan.
Dus ik laat het voorlopig maar zo.
Mocht iemand anders wel een frame gaan bouwen dan graag veel foto's delen
 
En ik vind uiteraard nergens een aftapplug
Normaal volg ik een topic omdat het een interessant onderwerp is, hier ben ik benieuwd of dit project ooit tot een goed einde komt.
Als er al een probleem is om de aftapplug te vinden, denk ik dat dit project nooit tot een goed einde komt en hier alleen een nette SRX verziekt gaat worden.
Of ga ik het maar niet volgen, kan dit eigenlijk niet aanzien '(
 
Ik denk dat je even naar wat andere topics van Slijptol moet kijken voordat je dit soort dingen zegt.
Ik zie inderdaad de zijspan, dat zie er goed uit. Maar echt, als ik lees dat iemand een aftapplug van het motorblok niet kan vinden, krijg je toch een bepaald idee.
Ik ga het hier volgen en wellicht verrast Slijptol me positief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan