SRX 600, herstart

20220322_181304.jpg

Hier is de tank een cm of 10 korter, en het kontje is evenredig langer.
Dat oogt ook zeker niet slecht.
De basis is voor beide versies hetzelfde.
De volgende stap is een tijdelijke, solide basis te maken voor een schuim model.
En als dat naar wens is ga ik de boel ombouwen.
 
Helaas pindakaas
De kortere tank gaat het niet worden. De zit is te kort en te ver naar voren. Daar pas ik met mijn 1.82 meter niet op.
P6010030.JPG

Als je hier de achterkant van de tank en van het zitje vergelijkt dan zie je het verschil.

Ik heb alle meningen en adviezen nog eens goed doorgelezen en omdat ik niet eigenwijs ben is het de volgende opzet geworden.
De tank volgt aan de voorkant de bovenkant van het frame.
Meer zicht op het blok dus en dat blok wordt weer voor een deel afgedekt door het kuipje zodat er toch een mooie lange, redelijk rechte lijn ontstaat.

IMG-20220323-WA0007.jpeg


Hiermee ga ik aan de slag.
Eerst een schuimmodel en daarna een houten schotjes model om het aluminium op te kunnen passen.
Ik ben voorlopig weer van de straat en daar gaat het maar om
 
Misschien iets voor de liefhebbers:
Wat U zoekt voor U SRX hebben wij
Zaterdag 26 maart 10-15 uur
GROTE OPRUIMING bij Hoogland Motoren Purmerend. Purmerdijk 11.
C467D08E-7D36-45F1-929B-22D3A037EE47.jpeg
76C45BB8-1FA0-4AD9-A866-E6B3C641FC3D.jpeg
 
Platen zijn besteld en aan de ideeën wordt hard gewerkt.

IMG-20220329-WA0011.jpeg


Ik ben bezig met een schuim model.
Maar nou ontdek ik een design probleem uitdaging.
Het balhoofd, de vorkpoten en de bovenste kroonplaat zijn te hoog.
Dus daar moet ik eerst eens goed over gaan nadenken voor ik met de tank verder ga.
Alle opties liggen open maar het liefst ga ik verder met de originele onderpoten.
Ik puzzel nog even door
 
En als je dat eens oplost met een cockpitje op die plek ala vmax.
Steken alleen de pootjes nog door, staat wellicht dan wel stoer.
 
Ik zou het liefst niks boven de tankdop willen hebben, caféracer stijl hè :)
Maar het moet wel binnen de techniek passen dus ik neem de suggestie wel mee.
 
Ik ben bezig met de bodemplaat van de tank.
En daarbij viel me op dat die nogal asymmetrisch moet worden om te passen.
Nou blijkt de linkse framebuis 8,5 mm verder uit het hart te liggen dan de rechtse.
Het lijkt het er heel erg op dat dit zo origineel is, dat dit zo in Japan in elkaar is gelast.
Met de originele tank erop zie je er eigenlijk niks van.
20220411_085849.jpg


Gemeten van de boutkop naar buitenkant frame.
20220411_085834.jpg

links 136 mm






20220411_085943.jpg

Rechts 127,5
Is dit normaal?
Als het schade is dan kan dat alleen maar gekomen zijn door een impact op de rechter framebuis. En daar is dus absoluut niks aan te zien. Het frame is ook niet krom, met losse handen rijden was geen probleem.
Eens even bedenken hoe ik de tank hierop ga aanpassen
 
Laatst bewerkt:
Zou me niets verbazen dat een frame niet symmetrisch is .daar dat helemaal niet nodig is alleen de hartlijn van de wielen is meestal van belang en dat het voor wiel in het midden van de het balhoofd staat .
Kan me goed voorstellen dat deze "uit het midden" nodig is voor een blok onderdeel zoiets als het inlaat traject .
Gewoon omheen werken dat hebben ze met de originele tank ook gedaan .
Oja laat weel foto's zien van hoe je die tank gaat opbouwen .
Moet dat binnen kort ook gaan doen voor een van mijn veel te lang stilstaande project
 
Zit die bout/wel in het midden?

Bij de bouw van mijn gl1500 project blijkt dat het e.e.a van het frame ook nogal creatief gelast zit. De kritieke punten tbv aan te bouten frame delen zijn wel 👍.

Frame waterpas zetten en met laserkruiswaterpas maakte het makkelijker te boordelen en omheen te modeleren.
 
Die bout zit in het midden, voor zover ik dat meten kan met blokhaak, schuifmaat, rolmaat touwtje etc. etc.
Een laserkruiswaterpas zit niet in mijn gereedschapskist. Dus dat gaat het niet worden.
Ik ga de tank aan weerszijden over de framebuis laten vallen zodat die helemaal uit het zicht verdwijnt.
Dan heb ik geen last meer van de asymmetrie en de onderkant van de tank komt weer dichterbij de rechte, iets aflopende, lijn die ik nog steeds heel mooi vind.
 
Ik denk dat je uitgangspunt niet betrouwbaar is. Er zijn een paar onderdelen en substructuren in een lasmal gehangen. Balhoofd en achterbruglagering. Ik denk dat er ook wel iets zal zijn om de motorsteunen op hun plek te krijgen.
Maar de rest wordt er gewoon tegenaan gehouden en vast gelast.
Die bout maakt voor de richting niet uit als hij een centimeter uit het midden zit.
 
In mijn hoofd kan ik nog niet het effect van deze manier van meten begrijpen. Wordt het effect van uit het midden lijken te liggen, versterkt door naar de flank van de boutkop te meten in plaats van naar het hart van de boutkop?

Overigens is mijn ervaring met Japanse frames dat niets symmetrisch hoeft te zijn. Het subframe van mijn Yamaha TT600R uit 2003 is niets recht of symmetrisch aan, werkelijk geen enkele lijn. Maar op de motor met de plastic zijkappen er op is er bijna niets van te zien.

Mijn ervaring met die low budget stalen Japanse frames is ook dat ze vanaf de fabriek niet perse recht zijn. Met de "string thing" kunnen de wielen redelijk eenvoudig in lijn worden gebracht. Ik merkte meteen een beter en meer neutraal stuurgedrag nadat ik mijn GPZ500 op deze manier een keer uitgelijnd heb. Zie de bijlage die ik van het Amerikaanse EX-500 forum heb gehaald.
 

Bijlagen

  • The String Thing.pdf
    354,5 KB · Weergaven: 44
De bouten zitten "op het oog" in het midden. Ook als ik een touwtje trek van het balhoofd naar het midden van het achterwiel zitten ze in het midden.
Of ik links rechts of midden op de boutkop meet maakt niks uit.
(Maar dat had Halflive dus ook al gezegd. :+)

Het gaat niet om de absolute maat maar om het verschil tussen links en rechts.
En eerlijk gezegd had ik zoveel verschil niet verwacht.
8 mm, dat is dus plus en min 4 mm.
De bekisting van mijn schuur stond nauwkeuriger.
Maar ik vind het prima dat mijn frame dus kennelijk niet bijzonder scheef is.
Ik ga gewoon verder met de tank, dat frame zie je straks amper meer.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd maar het project is weer levend. En verplaatst naar projecten omdat het hier beter past dan bij brikken en klassiekers
Dank je, Martell

Ik ben weer verder gegaan aan de tank. De bodemplaat is klaar, inclusief de bevestiging.
20220914_195611.jpg


Ik heb de tunnel flink ruim gehouden. Dat geeft ruimte om daar, boven de carburateurs, de electro componenten te plaatsen.

IMG-20220916-WA0023.jpeg

Aan de achterkant zitten 2 proppen met M6 erin, voor de bevestiging met rubber trillingsdempers.

20220918_102458.jpg

2 steuntjes voor de voorkant

20220918_105608.jpg

Die vallen over de rubber proppen op het frame

IMG-20220918-WA0003.jpeg

In de bodemplaat had ik een paar flinke gaten gehouden. Daarlangs kon ik de steuntjes mooi positioneren,

IMG-20220918-WA0005.jpeg

De onderkant

IMG-20220918-WA0007.jpeg

En zover is het nou klaar.

Dit is een mooie basis om op verder te borduren.

De bedoeling is nog steeds om het stuurkuipje, de tank en het kontje met daarin de olietank als één vloeiend geheel te gaan maken. Alles moet op elkaar aansluiten.
Dat gaat nog wel wat hoofdbrekens kosten.
Wordt vervolgd
 
Wat een werk hè zo'n tank maken!

Maar wel heel leuk werk hoor.
Als het alleen om het eindresultaat zou gaan moet je er niet aan beginnen.
Dan levert het alleen maar een hoop frustratie op.

@guzzigek
Wat je nu ziet is een of andere constructie kwaliteit. Best wel hard en niet heel erg glanzend.
Dezelfde plaat waar ook mijn zijspan uit tevoorschijn gekomen is.
Voor de bovenkant van de tank, het kuipje en het kontje heb ik een stuk 1000 serie aluminium staan. Dat is veel zachter en eigenlijk, volgens de experts, de juiste kwaliteit om complexe vormen mee te maken.
Met het Engels wiel, hamers en zandzak.
Het schijnt dus echt, zeker na uitgloeien, boterzacht te zijn.
Ik ben benieuwd, dat is nieuw voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan