ST1100 EZS Span

Ik zou je zelf niet al te druk maken over die meenemer, ziet er goed uit; niets aan doen..... zou ik zeggen.

Nog bedankt voor je mail, maar zet maar op MP. Succes!
 
Ook geen opvulling,?

Doe ik!
 
Laatst bewerkt:
staan toch foto;s ? ;)

Heb toch nog even een mail gestuurd naar ezs ze hebben me vorig jaar ook het eea kunnen vertellen over de bmw. Want als ik het niet uitvul of pers dan zal hij toch in elke bocht werken en "wiebelen"?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is precies de bedoeling van de demper. Als je hem helemaal strak gaat uitvullen gaan er dingen slijten, breken en scheuren. AFBLIJVEN!!
 
moet dat nog gesmeerd worden dus die meenemer het stuk wat in de bussen gaat? Dat stond droog.
 
die opstaande bussen vertonen ook wat slijtage

2nvec5g.jpg


is dit eenvoudig te vervangen? (door een bedrijf? zo ja wie zou dat kunnen?)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog gemeten, maar de diepte van de 2 hogen is 4,6 cm
dan is er nog een met 4,4 en de anderen 2 habben 4,2 als diepte van de bus.
 
Ik vind die bussen prima, ik zou er geen werk van maken. Als je het toch wil doen moet je even uitzoeken of Honda EZS een speciale maat gebruikt. De bussen worden in de machinebouw ook gebruikt. Als het een genormeerd onderdeel is kan je het bij Eriks wel kopen.
Als ik zo rond kijk is het een eigen EZS constructie. Honda gebruikt veel grotere demper blokken: Rear End Maintenance Tips ( ST1100 )

Als je ze er uit wil hebben, kijk of er een buitenbus om het rubber zit. Anders kan je ze er uit krijgen door de binnenbus weg te boren of het rubber rondom weg te boren. Je zou de binnenbus ook van schroefdraad voorzien en dan trekken.

Je kan ook de hoge bussen afslijpen tot de gewenste hoogte.

Maar nogmaals, volgens mij zie je problemen die er niet zijn.
 
JFJ -->Het is een tpsl, als ik buiten een paar foto;s kan maken doe ik het hij staat er nu een beetje bloot bij. (in afwachting van nieuwe luchtfilter e.d.)

Halflive --> Ik wil het gewoon graag zeker weten, dat is het punt een beetje en aangezien er bij het zijspan een rekening zat van over de 1500 euro van onderhoud van precies 2 jaar geleden. Wil ik niet voor zulke kosten komen te staan. Op die rekening staan o.a Kroonwiel, flens en dat zijn geen misselijke bedragen. Maar ik ga er zeker niks aan veranderen. Ik wacht het antwoord van Ezs nog even af. (op de lage bussen staat aan de ene kant:F 2.2 - 3.8 h en aan de andere kant 290170, de andere 3 bussen zijn wat afgesleten dus daar valt niks te lezen.)
 
Laatst bewerkt:
voor de geinteresseerden het antwoord van EZS

Als je de meenemer eraf haalt dan zouden de rubbers normaal in de gaten moeten zitten, allemaal even diep. Echter door de tijd kan het gebeuren dat er een enkel rubber zich "zet" en iets naar buiten komt. Dit hoeft geen probleem te zijn. We moeten de rubbers speling vrij zitten. De rubbers die er in zitten worden speciaal voor ons gemaakt, dus niet overal te verkrijgen.

Verder even checken of de tandwielen van de cardan nog goed zijn. Tegen de flens van de meenemer kan je de tandwiel-toestand goed zien hoe het was en hoe het is. Meestal wordt een kleine 2 mm niet gebruikt en blijft dit deel van de tanden origineel.

Succes met checken.
 
Als ik de discussie/overleg teruglees tot je eerste melding over de meenemer, lijkt het me inderdaad allemaal in orde.

De ongelijk liggende bussen zijn wat verschoven tov hun originele positie.
Maar dat geeft niet omdat de bussen worden opgesloten tussen de pennen van de meenemer en de gaten in de naaf.
De bussen kunnen niet verder uit de naaf schuiven, omdat ze worden tegengehouden door de meenemer.

Uit het verhaal van EZS begrijp ik, dat je nu alleen nog moet checken of de rubbers niet zijn versleten.
En of de tandwielen vd cardan er goed uit zien.

De spiebanen van de meenemer zien er erg goed uit.
En als je toch bezig bent, voel ook nog even of de lagers in de wielnaaf nog goed zijn.
 
voor de geinteresseerden het antwoord van EZS

Als je de meenemer eraf haalt dan zouden de rubbers normaal in de gaten moeten zitten, allemaal even diep. Echter door de tijd kan het gebeuren dat er een enkel rubber zich "zet" en iets naar buiten komt. Dit hoeft geen probleem te zijn. We moeten de rubbers speling vrij zitten. De rubbers die er in zitten worden speciaal voor ons gemaakt, dus niet overal te verkrijgen.

Verder even checken of de tandwielen van de cardan nog goed zijn. Tegen de flens van de meenemer kan je de tandwiel-toestand goed zien hoe het was en hoe het is. Meestal wordt een kleine 2 mm niet gebruikt en blijft dit deel van de tanden origineel.

Succes met checken.

In het voorgaande bericht van Patrick staat dat het kroonwiel en de meenemer twee jaar geleden zijn vervangen. Als je de spiebanen goed invet kunnen die nog wel een aantal jaren mee.
Ik had trouwens laatst een GL1500 hier, deze had een 15" wiel en ook zo'n meenemer. De rubber bussen die daar in de naaf zaten waren silentblocks. Die ik ook voor mijn schommelarmvoorvorken gebruik.
 
Ik geloof ook niet dat die rubber bussen speciaal voor EZS gemaakt worden. Volgens mij zijn het standaard silent blocks zonder buitenmantel
 
Ik krijg de bussen overmorgen binnen, ik zal wel even een foto schieten of kijken wat erop staat.
 
De oude bussen verwijderen valt nog niet mee ze staan nu voor de 3e keer in kruipolie, hardstikke vast.

Verder een spatlap verlenger gemonteerd, luchtfilter(s) en benzine filter vervangen.
De rest komt later.
 
Het rubber sluit het gat perfect af, daar komt echt geen kruipolie tussen.

hmmm, maar hoe ze dan verwijderen. Ezs zei, kruipolie en waterpomptang of punttang 5 minuutjes werk.
Koud of warm stoken?
 
Kan je niet een dunne (fitting)schroevendraaier tussen rubber en buitenhuis wurmen en dan wat kruipolie in de ontstane ruimte laten lopen?
 
ja dat lukt, ik heb inderdaad rondom wat getikt met een schroeven draaier en daar dan het kapotte rubber verwijderd. dan weer tikken en kruipolie erin.

het was even een uurtje gedoe maar nu zijn ze eruit. Velg is nu goed schoon. en ik hoop dat de nieuwe bussen er relatief eenvoudig ingaan. Ik denk vaseline erop en dan erin tikken met een rubberen hamer?
 
ja dat lukt, ik heb inderdaad rondom wat getikt met een schroeven draaier en daar dan het kapotte rubber verwijderd. dan weer tikken en kruipolie erin.

het was even een uurtje gedoe maar nu zijn ze eruit. Velg is nu goed schoon. en ik hoop dat de nieuwe bussen er relatief eenvoudig ingaan. Ik denk vaseline vriendenvet erop en dan erin tikken met een rubberen hamer?

:+
 
Rubberbussen al tikkend monteren wil meestal niet denderend, persen gaat beter.
Kun je er bij met een lijmtang of iets dergelijks? Dan kun je mooi gecontroleerd draaien en persen tot ze goed zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan