ST1100 met Dilligence

Jaani 65

Rookie
19 aug 2004
11
0
Kesteren
Sorry heren dat ik opnieuw over zijspannen begin, maar ik kom hier net binnen rollen.

Ik heb veel gelezen over zijspannen in dit forum, maar heb nu een vraag met betrekking tot het dilligence zijspan bij Verstegen in Schaik.
Wat denken jullie: is dit verantwoord aan een Pan 1100 zonder de voorvork en achterbrug te veranderen. Ik heb Comeet en EML gereden, maar de prijzen zijn me echt te gek. Zou het de moeite waard zijn om dit geld eraan uit te geven. Is het dan nog wel een beetje veilig?

Wie kan mij helpen aan informatie?
 
Ga ook eens bij EZS kijken, ze hebben bij mij heel netjes een 2e hands EZS compact aan een Guzzi gehangen waarbij alleen de achterveren van de motor zijn vervangen, verder is de motor nog helemaal standaard.
Ben daar vorige week nog geweest om een gordel voor de Maxi Cosi te laten monteren en er stond toen een losse 2e hands bak in de showroom.
Was alleen een luxere uitvoering van de compact dus was ook redelijk aan de prijs, als ik me goed herinner rond de 4500 euro (maar dat was helemaal compleet met dak etc etc...) voor de Guzzi hebben ze 800 gerekend voor de montage en het afstellen (incl onderdelen) dus jij zou dat bakkie aan je fiets kunnen hebben voor minder als 5000 euro denk ik.

vragen staat altijd vrij.........

Steven
 
Steven

Bedankt dat je zo snel gereageerd hebt.
Ik moet eigenlijk wel een 2-zitter hebben. En een Guzzi leent zich goed voor zijspan-aanbouw, zoals ik wel heb horen zeggen.

Ik informeer wel even, want vragen staat inderdaad vrij. Maar ik hoop dat er ook nog mensen zijn die ervaring hebben met diligence.
 
een guzzi leent zich goed voor zijspan-gebruik omdat het frame simpel en stijf is, maar voornamelijk door het goedmoedig karakter van het motorblok met de grote trekkracht onderin, ik rij met span en met het originele 18inch achterwiel nog steeds behoorlijk vlot met het verkeer mee.....

Als je een tweezitter wil kan dat ook hoor, stond een leuke combinatie bij EZS; Honda (ik geloof een Pan ofzo, zo'n grote moderne tourmachine) met een tweezits luxe span eraan, moest alleen na het bekijken van het prijskaartje een nieuwe batterij in me pacemaker zetten.......... meer dan 16.000 euro en dat ding was een paar jaar oud en had ook redelijk wat km's op de klok.......

Volgens mij zie je buiten de luxere EZS en EML spannen niet veel tweezitters

succes in ieder geval
 
simpelweg gesproken lijkt het mij geen probleem om een span aan een standaard pan te hangen.
echter: het vreet achterbanden, je sleurt je rot om het de bocht om te krijgen en je moet regelmatig voorvorkkeerringen vervangen.
motorisch trekt de pan het wel, maar ik weet niet wat voor frame zo'n ding bezit (ik dacht een brugframe) dus het aanbouwen kan ook best in de papieren lopen.
 
Het aanbouwen aan een pan kost ongeveer1200 euro incl. subeframe.Ik had meer reacties verwacht, of zijn er maar zo weinig met een dilligence.
 
tsja, das redelijk als inderdaad een stuk frame "bijgebouwd" moet worden. Ben het trouwens wel met Halflife eens in 1 opzicht:
Een bak aan een standaard fiets is hard werken, door de grote naloop van een solofiets die voor een zijspan combinatie erg ongunstig is is het inderdaad hard werken in de bocht zeker met een zware combinatie zoals een Guzzi of een Pan (mijn combi zit tegen de 500kg aan met pasagier)
Het hard slijten van achterbanden kan je redelijk ondervangen door een kei- maar dan ook keiharde compound te monteren, als je solo met zachte banden (van het dure supersport kaliber) hebt gereden gaan de kosten alleen maar omlaag. In mijn geval geef ik eerlijk toe dat de levensduur van mijn achterband zo'n beetje is gehalveerd....

Sorry dat er zo weinig reacties komen, maar ik had eerlijk gezegd nog nooit van dilligence gehoord.......... ;(
 
Ik ben een erg rustige rijder ( na 2 rug en een hartoperatie) moet je wel maar ik voel me weer best dus probeer ik het weer, ik heb een yamaha fj met comete span gehad ondanks dat die ook geheel aangepast was ,velgen waren van een renault alpine,vond ik hem toch nog zwaar sturen, maar ik zou inderdaad bij een zijspan club kunnen informeren. En ik ben het met jullie alle eens banden zullen zeker slijten maar ik kan er nog heel wat slijten eer dat ik aan de prijs van de 2 bekende zijspan bouwers zit.
 
Ik ben een erg rustige rijder ( na 2 rug en een hartoperatie) moet je wel maar ik voel me weer best dus probeer ik het weer, ik heb een yamaha fj met comete span gehad ondanks dat die ook geheel aangepast was ,velgen waren van een renault alpine,vond ik hem toch nog zwaar sturen, maar ik zou inderdaad bij een zijspan club kunnen informeren. En ik ben het met jullie alle eens banden zullen zeker slijten maar ik kan er nog heel wat slijten eer dat ik aan de prijs van de 2 bekende zijspan bouwers zit.
Als het een echte combinatie van SideBike was dan stond hij vast niet goed afgesteld (vrijwel alles is traploos instelbaar bij zo'n combinatie). In Arkel stond/staat al een hele tijd een FJ-"Comete" span waarvan Piet Kruis beweert dat het een SideBike (ouder) model is. Daar geloof ik drie keer helemaal niets van.
Mijn combinatie GTS-MegaComete stuurt superlicht. Het verschil tussen rijden met een onaangepaste voorvork en een schommelarm is aanzienlijk. Ongeveer hetzelfde verschil heb ik ervaren met de overstap van schommelarm naar de naafbestuuring (plus meesturend zijspanwiel) van SideBike.
Misschien is de naloop van je fiets met andere kroonplaten (b.v. door een hobbyist of van Steerite USA)te verminderen zodat het toch een stuk lichter stuurt. Je originele voorvorkpoten schuiven dan wat naar voren (soms ook nog onder een iets andere hoek)waardoor de naloop van het voorwiel minder wordt. Bij Het Derde Wiel rijden inderdaad wat Dilligences. Misschien zijn er een paar te zien op het Open Weekend van het HDW in Doornenburg. Dat is aanstaande weekend, de A15 uitrijden richting het oosten, dan ben je er bijna.
 
Nog 1 opmerking dan:
Als je een rug-operatie hebt gehad ga dan in hemelsnaam niet bezuinigen op je span maar investeer in een aangepaste voorvork en eventueel wielen.
De belasting op je rug is fors in de snellere bochten met een zwaar span met onaangepaste vork.
Kijk eventueel inderdaad zoals de vorige post al suggereert naar wat je kan bereiken met andere kroonplaten e.d.

Ben zelf ook gezegend met een slecht functionerende rug en ik kan met mijn eigen span niet al te lange afstanden rijden momenteel.
Het span is alleen gemonteerd om mijn dochtertje te kunnen vervoeren over korte afstanden en in noodgevallen (ze is nu 7 wkn en ik heb geen auto/autorijbewijs) volgend jaar als ze wat ouder is en we langzaam aan andere afstanden kunnen gaan denken is de eerste verdere verbouwing aan dat ouwe barrel van mij een schommelarm voorvork.
Er wordt er hier op het forum trouwens nog 1 aangeboden, kan je ook nog naar kijken, ik kan 'm nou toch niet betalen iedere cent zit in een veilig en comfortabel bakkie.

nogmaals..... niet bezuinigen op je eigen rug, ik trek het allemaal best maar ik heb ook (nog) geen operaties achter de rug

succes
Steven
 
Zeker als je rugklachten hebt, zou ik absoluut niet een zijspan laten bouwen aan een st1100 zondr aanpassingen, veel te zwaar sturen. Het maakt daarbij niet uit wat voor zijspan.
Inruilen voor een compleet span is inderdaad een goed 2e keus.
succes
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties,en inderdaad jullie hebben gelijk daar op bezuinigen is natuurlijk gevaarlijk, maar waar ik als eerste aan dacht was dat ik dan ook zonder span kan rijden maar waarschijnlijk word dit dus mooier voor gedragen dan het in werkelijkheid is,18 sept is er een zijspan dag bij van Gils ook daar maar weer eens rond neuzen, en inderdaad bij zijspan treffens informeren, ik heb fotos gezien met dit type ,bmw cruiser ,guzzi,goldwings,en deze hadden niets aangepast, maar dit licht waarschijnlijk aan de stand van de vork.
 
Bel Motoport Zelhem eens, zoals ik al eerder zei hebben ze momenteel een Pan met 2 persoonsspan eraan in de showroom staan, is uiteraard een prijzige combinatie, maar je kan allicht effe vragen wat je voor je solofiets terug krijgt als je de combi koopt.

nogmaals; een onaangepaste fiets en een span gaan niet lekker samen met een minder gezonde rug. (en ik kan het weten..........)

ps: en er rijden redelijk veel guzzi's die onaangepast lijken omdat er een normale voorvork in zit, maar als je dan wat beter kijkt zie je dat de kroonplaten zijn gewijzigd om minder naloop te hebben (werd veel gedaan door b.v. Ed Pols van Moturist)
Bij mij is de naloop ook minder (hoewel nog steeds fors) door montage van andere kroonplaten (SPII) in combinatie met het omdraaien van de vork, door de asymetrische asgaten heb ik daarmee in totaal de naloop met ca 4 cm weten te verminderen ten opzichte van de solosituatie (met een complete Le Mans 4 voorkant)

succes
 
Laatst bewerkt:
Dit is een ontzettend mooi span ik heb op deze site al gekeken en heb gelijk naar deze zaak gemailt ,ik hoop dat deze man nederlands kan want ik een ieder geval geen duits. Bedankt voor je tip.
 
Kweet ok nie wa de gullie am moal zee Mooi dat ik weet dat je me hier bij wilt helpen, maar hoe zit dat met het bpm verhaal, of hoef een zijspan rijder dat niet ta betalen
 
Wat ik van EZS begrepen heb hoeft een zijspan combinatie niet meer gekeurd te worden tegenwoordig.
Mijn vraag aan EZS was dus ook of ik een herkeuring moest aanvragen na de aanbouw, ik heb een losse bak gekocht en deze door EZS aan mijn bestaande fiets laten zetten.
Volgens EZS was een keuring tegewoordig niet meer nodig en wordt ook op het kenteken bewijs geen melding meer vereist van het al dan niet hebben van een zijspan, ik kon dus ook gewoon onder het zelfde kenteken blijven rijden.

Dit hele verhaal heeft edoch wel volledig binnen nederland gespeelt (feb. dit jaar)

heb je hier wat aan?

Steven
 
oke, dat zou in mijn geval het onnodig van de keuring verklaren:
- bouwjaar fiets = 1985
- kenteken gegevens niet gewijzigd, rijwiel-gedeelte niet aangepast

sorry voor de verwarring
 
ik ben met vorige combinaties bij de rdw geweest voor een keuring.
dat was begin jaren negentig.
je moest een motor hebben waarvan de fabrikant het geschikt achtte dat er een span aan kon.
als je van tevoren informeerde naar de eisen werd je van het kastje naar de muur gestuurt en uiteindelijk kreeg je een lijstje dat de rdw samen met eml had opgesteld.
bij de keuring keek er een keurmeester die nog nooit een zijspan van dichtbij gezien had of je verlichting het dan deed kreeg je een inlegvel met daarop de framenummers en aantal schoorstangen.
na een jaar of twee, drie zag ook de rdw in dat de keuring nutteloos was en dat zij er geen verstand van hadden/hebben en werd de verplichtte zijspankeuring weer afgeschaft.
nu mag je dus weer zoals altijd alles aan alles hangen en blijkt dat heel veilig te zijn.
er was toendertijd een bouwjaar ('83?) waarvoor je niet hoefde keuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan