ST1100 vragen vragen en nog meer vragen

Pale Rider

MF'er
23 nov 2005
64
0
Wil een toermodel gaan aanschaffen maar twijfel tussen met name de Honda st1100 en de BMW R1100RT (zie mijn andere topic). Budget is te krap voor een st1300, maar een jonge 1100 zou moeten kunnen. Graag jullie advies over de volgende st1100-zaken (bestaande topics heb ik al gelezen):

Welke bouwjaren hebben de voorkeur i.v.m. modificaties?
Ik lees veel over problemen met balhoofd en wiellagers; incidenten of structureel?
Is de aerodynamiek inderdaad matig?
Zijn er nog andere bekende zwakke plekken?
Is het makkelijk sleutelen, of is er veel speciaal gereedschap en kennis nodig?
Is de motor duur in onderhoud?
Waar moet ik bij een proefrit op letten?
Welke simpele controles kan ik aan de motor uitvoeren om de technische staat vast te stellen?

Graag een objectief advies. Scherpgeprijsde aanbiedingen uiteraard ook welkom :Y

Bij voorbaat dank.

Tom. :W
 
Ik zou direct kiezen voor een ST 1100 Boven een 1100 RT.
Ik heb gewerkt bij een zaak die dealer was van beide merken, en kan je wel vertellen dat er heel vaak BMW's stonden met kapotte bakken, koppelingen, cardans etc.
Het boxerblok op zich is oerdegelijk en makkelijk te onderhouden, de onderdeelprijzen van BMW zijn een stuk lager dan van de jappen.
Remmen en sturen doet zo'n RT heel goed.
Maar het fijnere vermogen en degelijkheid van een ST 1100 is niet te kloppen door een RT.
Wat onderhoud betreft, natuurlijk is een watergekoelde viercylinder in principe duurder dan een luchtgekoelde twee cylinder.
Maar als je weet dat het eerste echte groot onderhoud bij een ST 1100 pas gepland is bij 150.000 km. (dan worden de distributieriemen pas vervangen), dan weet je dat het blok gemaakt is voor veel kilometers.
Kijk bij een oudere ST wel goed naar de uitlaten.
Verder kan ik niets bedenken om af te keuren aan zo'n motor, zelfs de ST 1100 politiemotoren die we in onderhoud hadden waren oerdegelijk. (af en toe een uitgebrande koppeling, maar dat kwam door het extra gewicht en vanuit stilstand plankgas vertrekken)
Hoe vaak er een kapotte politie BMW binnen stond wil je niet weten.
Ga op allebei eens proefrijden zou ik zeggen.
 
Ik heb van 1994 tot 1998 3 1100's gehad eerst K daarna R serie.
Na het zoveelste uitgelopen cardan gelijk de R weer verkocht en een ST 1100 aangeschaft. Behalve normaal onderhoud geen enkel centje pijn en niets extra besteed aan de Honda ( ik weet het sommige noemen dat saai) maar ik ben er 100 keer gelukkiger mee dan met die BMW's. Het feit dat ik er al weer 7 jaar op rijdt zegt w.d.b. genoeg. De 1300 vindt ik overigens ook niet mooi. maar dat terzijde.
Ik zelf heb er nu 70.000 mee gereden en rij nog met originele uitlaten rond. Wel is de uitlaat een duur vervangonderdeel. Bij hoge kilometerstanden ook de achterbrug in de gaten houden (onderkant voor het achterwiel) daar wil nog wel is doorroesten voorkomen.
Lassen of nieuwee brug erin met een gaatje om codens en gewoon water afte voeren.

Als ik het moets zeggen, ga voor de ST1100

groeten,
 
Ik kan hier ook heel duidelijk in zijn. Voodat ik mijn eerste Pan kocht uitgebreid op een BMW gereden en een Pan.

Conclusie was snel genomen: Pan rijdt veel relexter, geen gerommel in het blok. Echter de BMW stuurt iets beter. Maar dat geld niet meer voor de ST1300.

Heb 3 Pan's ST1100 gehad en ± 100.000 km mee gereden dus weet waarover ik praat.

Sinds een paar weken heb ik een ST1300. Perfecte machine. :9
 
Hmm, ik had gehoopt op wat meer reacties!!

Lees het toermotoren topic aandachtig mee, ben namelijk op zoek naar een toermotor :Y Mijn voorkeur gaat naar een Pan, daarom ben ik erg geïnteresseerd in de ervaringen van mensen met een Pan!

Zijn er, behalve bovenstaaande dingen, nog andere dingen waar ik moet letten bij mijn zoektocht naar een geschikt Pan??
 
Ik lees net op MF en het PanRider Forum dat de vering ook nog wel eens aan vervanging toe is... Dure zaak trouwens B|
 
Laatst bewerkt:
Ik lees net op MF en het PanRider Forum dat de vering ook nog wel eens aan vervanging toe is... Dure zaak trouwens B|

Valt nogal mee. Van de ruim 600 Panrijders die inmiddels geregistreerd zijn op het Panrijder forum zijn er een tiental die problemen hebben gehad met hun achterdemper. Mede gelet op het forse jaarkilometrage van deze rijders niet vreemd. Wat je veel gebruikt slijt nu eenmaal. Wil nog wel eens een willekeurige racer zien waar na 80.000 km of meer nog de orginele vering op zit. Verder heeft een Pan nog een twee zwakke punten: het startrelais en de omvalsensor. Ook niet de mest kostbare problemen. Valt gewoon in het niet tegen de koste die bij ander motoren gemaakt moeten worden, Vraag maar eens aan een BMW-rijder wat de revisie van een cardan kost als dat buiten de garantie kaduuk gaat (gebeurt nog al eens!)

Omdat de achterdemper van Honda slecht reviseerbaar is, kiezen velen ervoor om hem te vervangen door iets dat betere veerkarakteristieken heeft dan het orgineel. Een investering van 375 euro na gemiddeld 60.000 km vind ik dan toch niet duur. Zeker als er iets beters voor teug komt.
 
Valt nogal mee. Van de ruim 600 Panrijders die inmiddels geregistreerd zijn op het Panrijder forum zijn er een tiental die problemen hebben gehad met hun achterdemper. Mede gelet op het forse jaarkilometrage van deze rijders niet vreemd. Wat je veel gebruikt slijt nu eenmaal. Wil nog wel eens een willekeurige racer zien waar na 80.000 km of meer nog de orginele vering op zit. Verder heeft een Pan nog een twee zwakke punten: het startrelais en de omvalsensor. Ook niet de mest kostbare problemen. Valt gewoon in het niet tegen de koste die bij ander motoren gemaakt moeten worden, Vraag maar eens aan een BMW-rijder wat de revisie van een cardan kost als dat buiten de garantie kaduuk gaat (gebeurt nog al eens!)

Omdat de achterdemper van Honda slecht reviseerbaar is, kiezen velen ervoor om hem te vervangen door iets dat betere veerkarakteristieken heeft dan het orgineel. Een investering van 375 euro na gemiddeld 60.000 km vind ik dan toch niet duur. Zeker als er iets beters voor teug komt.

Het was geen kritiek ten aanzien van een Pan! B| Het viel me gewoon op!

Die omvalsensor heb ik meer over gelezen, maar wat doet dat ding precies ?? :?

Edit: ik zit nu ook op Pan-rijder forum, ik zal daar eerst ff verder zoeken!
 
De omvalsensor schakelt de motor uit als deze onder een abnormale hellingshoek komt, dus bij een val. Als de sensor echter defect raakt, schakelt hij de motor op ongewenste momenten spontaan uit en dat wil je liever niet meemaken :N

Tom.
 
De omvalsensor schakelt de motor uit als deze onder een abnormale hellingshoek komt, dus bij een val. Als de sensor echter defect raakt, schakelt hij de motor op ongewenste momenten spontaan uit en dat wil je liever niet meemaken :N

Tom.

Een storing die met name bij de eerste series voorkwam. Zo ongeveer tot modeljaar 1992. Velen zijn echter in de garantieperiode vervangen. De storing is tijdens het rijden te resetten: Motor valt stil; Koppeling trekken; kontaksleutel naar uitstand en direct weer aan; starten, koppeling op laten komen en verder rijden. Hinderlijk is het wel.
 
Een Pan is gewoon een werelmotor vergeleken bij een BMW.
Over een BMW R1100RS kan ik nog wel een boek schrijven ;) ;)
 
Ik heb tijdens 70.000 ST1100 'ABS enzo' kilometers twee problemen gehad. Het soms uit de versnelling springen en een lekke slang van het koelsysteem. Verder enkel een grote grijns van oor tot oor! Hij weegt zwaar, stuurt zwaar maar geweldig, verbruikt bij flink gassen 1:17, heeft een grote actieradius, prima koffers, een zijdezachte gasrespons wat heerlijk is bij rijden binnen de bebouwde kom of woonwerk verkeer en weinig speling op de cardan. Als je het geld hebt voor de 'ABS enzo' versie zou ik het zeker doen! Ik heb nu een FJR1300 (prima ding!) en hoewel die sneller is als een ST1100, verlang ik toch regelmatig terug naar mijn ST.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan