St1300 Pan European of FJR 1300 ??

TdiMarcel

MF'er
2 mrt 2011
37
0
Groningen
Goedendag allen,

Ik zit in een fase, dat ik naar een ander motor aan het uitkijken ben.
Op dit moment rij ik op een Yamaha XVS 1100 classic. Geweldige machine om te pimpen en kleine toertochtjes te rijden. Maar ik begin te merken dat het lichamelijk wat moeilijker wordt.
En aangezien ik nog wel wat langere tochten wil gaan maken ben ik dus op zoek naar een toerbuffel.
Mijn oog is gevallen op de Honda ST1300 en de Yamaha FJR 1300.
Vandaag heb ik al een testrit gemaakt op een ST1300 en daar werd ik al erg blij van. Wat een verschil met de Dragstar. Tuurlijk niet dat mooie geluid als de Cassic, maar de zit is wel een stuk beter. De Honda heeft 52.000km gelopen en is van 2004. Volgens mij is het een import, want de eerste tenaamstelling in NL was in 2008. Verder zitten er geen papieren bij.....
Wel zou hij een beurt krijgen en 6mnd garantie. Ik wil ook nog een testrit maken op een FJR 1300 om te kijken wat het verschil tussen beide is.
Persoonlijk vind ik de kuip van de Honda wat mooier, maar de FJR oogt wat "frisser".
Ik weet verder dat er een fullface helm in de koffer van de FJR past. Bij de Honda heb ik het even snel geprobeerd, maar daarbij kreeg ik het deksel niet dicht. Dat zou wel jammer zijn.
Misschien zijn er hier mensen die mij een paar tips kunnen geven waar ik op kan of moet letten.

P.S mijn Dragstar staat te koop ;)
IMG_0351.jpg
 
Ga inderdaad éérst rijden op de fjr, dat is een totaal andere motor dan de pan.

Ik ga me er niet aan wagen om je advies te geven. Maar beide motoren hebben hun hele sterke punten, en daar mag jij zelf de keuze uit gaan maken.

Veel succes met deze afschuwelijke keuze....
 
Ik stond 7 jaar terug voor dezelfde keus. Mijn voorkeur ging uit naar de FJR. Je zegt het zelf al, hij oog veel frisser en in mijn ogen betekent dat sportiever. De Pan is volgens mij ook een goede motor maar voor mij viel deze op basis van uiterlijk af. Ook het dashboard van de Pan valt me behoorlijk tegen, maar dat is een persoonlijk iets. Ik kwam van een CBR900RR af en was dus het sportieve gewend. De FJR is niet voor niets DE Sport tour motor. Zitten als op een toermachine en rijden als een sportmachine. Maar dat is mijn mening.
 
Je kan altijd eens het st1100-1300.eu bezoeken.
Ik heb een Pan van 2010 en ik nog nooit zo'n goede fiets gehad. Voor mij ruime bagagemogelijkheden , een goede windbescherming , lekker sturend en zeker voldoende vermogen en koppel al is de FJR wel wat krachtiger. Enorm goede stoppers met gecombineerd systeem. Verbruik gemiddeld 6 l.
 
Je kan altijd eens het st1100-1300.eu bezoeken.
Ik heb een Pan van 2010 en ik nog nooit zo'n goede fiets gehad. Voor mij ruime bagagemogelijkheden , een goede windbescherming , lekker sturend en zeker voldoende vermogen en koppel al is de FJR wel wat krachtiger. Enorm goede stoppers met gecombineerd systeem. Verbruik gemiddeld 6 l.
Thx. Ga ok doen
 
Mijn vorige motor was een FJR1300A. Ik heb nooit op een Pan European gereden, maar heb de indruk dat deze meer toergericht is. De FJR heeft een sportieve inslag, alhoewel, weegt ook rond de 290 kg. De FJR van de eerste tiental jaren heeft geen zesde versnelling, dus in de hoogste versnelling en op tempo heb je steeds het gevoel nog een keer te willen schakelen. Na een paar minuten is dat gevoel weg, maar het kwam bij mij steeds weer terug als ik de snelheid wat opvoerde. Misschien omdat ik toch meer een toerrijder ben dan een sportieve rijder. Als je nu een dikke custom rijdt, zul je vast geen toerenjager zijn en vooral koppel bij lage toerentallen op prijs stellen. Volgens mij is de Pan European dan meer geschikt dan de sportievere FJR. Ook met een Pan kun je natuurlijk flink gassen, maar volgens mij is hij meer geschikt voor ontspannen toeren. Kortom, mijn advies is: wil je een ontspannen toermotor waarmee je ook eens flink wilt gassen, kies een Pan European. Wil je een sportievere motor, waar je soms ook rustig mee wilt toeren, kies dan de FJR. Het zijn beide prima toerbuffels met elk een ander accent. Het beste advies is, zoals hiervoor ook al genoemd, om een proefrit te maken.
Succes met je keuze.
 
Mijn vorige motor was een FJR1300A. Ik heb nooit op een Pan European gereden, maar heb de indruk dat deze meer toergericht is. De FJR heeft een sportieve inslag, alhoewel, weegt ook rond de 290 kg. De FJR van de eerste tiental jaren heeft geen zesde versnelling, dus in de hoogste versnelling en op tempo heb je steeds het gevoel nog een keer te willen schakelen. Na een paar minuten is dat gevoel weg, maar het kwam bij mij steeds weer terug als ik de snelheid wat opvoerde. Misschien omdat ik toch meer een toerrijder ben dan een sportieve rijder. Als je nu een dikke custom rijdt, zul je vast geen toerenjager zijn en vooral koppel bij lage toerentallen op prijs stellen. Volgens mij is de Pan European dan meer geschikt dan de sportievere FJR. Ook met een Pan kun je natuurlijk flink gassen, maar volgens mij is hij meer geschikt voor ontspannen toeren. Kortom, mijn advies is: wil je een ontspannen toermotor waarmee je ook eens flink wilt gassen, kies een Pan European. Wil je een sportievere motor, waar je soms ook rustig mee wilt toeren, kies dan de FJR. Het zijn beide prima toerbuffels met elk een ander accent. Het beste advies is, zoals hiervoor ook al genoemd, om een proefrit te maken.
Succes met je keuze.
Mooi samengevat.
Ermee rijden en dan ken je het verschil tussen beiden , het zijn geweldige motorfietsen als je in het toersegment blijft en geen van beiden zal je teleurstellen welke keuze je ook maakt.
De Pan heeft ook 5 versnellingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan