sta je lekker te sleutelen..

Joyrider-80

Die hard MF'er
17 jul 2007
371
11
Rotterdam
Hallo iedereen,

vorige week zat ik weer lekker in 't zonnetje aan m'n motor te prutsen. 1 cylinder loopt namelijk niet zo lekker mee. Stationair en laag in toeren (onder de 2000) heeft ie de neiging om op 3 pitten te lopen.
Ik dacht dat 't aan de ontsteking lag, dus ik alles een beetje doormeten. Niks te vinden, dan maar ff carbs synchroniseren ofzo.
Dus ik sta een beetje op de straat carbs te syncen (met draaiende motor natuurlijk), komt d'r een (best wel oude) gast bij me staan en luistert ongeveer 2 seconden en zegt: "Je kan stellen wat je wilt maar de schraapveer van dat 2tje is kapot" (2e cylinder dus)
Ik sta min of meer met stomheid geslagen, want dat verwacht je niet. Dus ik ff ouwehoeren met die gast, blijkt dat ie net gepensioneerd is en 40 jaar lang monteur is geweest met een liefhebberij voor motoren.
Anyway, hij denkt dat m'n blok op is (104.000 km) en dat 't gereviseerd moet worden. Maar hij wil me wel met alles helpen en uitleggen. Dus een soort goed en slecht bericht.

Iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten? (cylinders honen, nieuwe schraapveren, overmaat zuigers, voetpakking, koppakking)
 
ja, hij had ook nogal een kegel. Dus ik weet niet echt wat ik er van moet denken. Zijn onderbouwing bestond vooral uit 't feit dat ie olie verbruikt (zonder dat ik dat had gezegd) en dat er zwarte aanslag aan m'n uitlaat zat, wat volgens hem kwam doordat er olie in de cylinder kwam. Maarja ik ben een aardige sleutel-n00b. Ik ga natuurlijk niet stantepede m'n hele moto uit elkaar halen, misschien ff navragen als hij nuchter is :p
 
Iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten? (cylinders honen, nieuwe schraapveren, overmaat zuigers, voetpakking, koppakking)


Ligt er een beetje aan wat voor merk je hebt maar globaal;

Honen 50 €
Zuigers 40 euro per stuk
Veren 35 euro per zuiger
Pakkingset 60 euro in DLD, (bij een dealer 180 euro)
 
Hallo iedereen,

vorige week zat ik weer lekker in 't zonnetje aan m'n motor te prutsen. 1 cylinder loopt namelijk niet zo lekker mee. Stationair en laag in toeren (onder de 2000) heeft ie de neiging om op 3 pitten te lopen.
Ik dacht dat 't aan de ontsteking lag, dus ik alles een beetje doormeten. Niks te vinden, dan maar ff carbs synchroniseren ofzo.
Dus ik sta een beetje op de straat carbs te syncen (met draaiende motor natuurlijk), komt d'r een (best wel oude) gast bij me staan en luistert ongeveer 2 seconden en zegt: "Je kan stellen wat je wilt maar de schraapveer van dat 2tje is kapot" (2e cylinder dus)
Ik sta min of meer met stomheid geslagen, want dat verwacht je niet. Dus ik ff ouwehoeren met die gast, blijkt dat ie net gepensioneerd is en 40 jaar lang monteur is geweest met een liefhebberij voor motoren.
Anyway, hij denkt dat m'n blok op is (104.000 km) en dat 't gereviseerd moet worden. Maar hij wil me wel met alles helpen en uitleggen. Dus een soort goed en slecht bericht.

Iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten? (cylinders honen, nieuwe schraapveren, overmaat zuigers, voetpakking, koppakking)


Kijk eerst maar eens of de wand van je cilinder echt op is. Waarschijnlijk kom je met nieuwe veren en klepseals al een heel eind ;)

Edit: In het gekste geval:

35 euro zuigerveren de set
3.50 voor de seals
 
Laatst bewerkt:
In 40 jaar sleutelen leert een mens veel. Ik was een keer 's zomers op de verjaardag van een vriend van mij (is al jaren automonteur). Op een gegeven moment gaan wij naar huis en het hele gezin stapt in terwijl ik nog wat in de kofferbak gooi. Ik rij weg en hij zegt: je moet het slot van de kofferklep eens nakijken, die zit los.
Hij maakte die opmerking terwijl hij linksvoor de motorkap stond.


Het slot zat ook inderdaad los......


Edit: gooi er eens een compressiemeting tegenaan.
 
Laatst bewerkt:
sommige mensen weten er echt super veel van, maar of je er verstandig aan doet om het zo tegelofen is wel een 2de.

maar is een dus wat er al eerder stond een ander blok met minder km's niet een goede optie?


GR NEMO
 
Het kan, er zijn zelfs mensen die kunnen horen of een blikje erwetten nog goed zijn, door er een tikje tegenaan te geven. Of horen wat voor auto deuren er dicht gesmeten worden(inclusief bouwjaar)

Maar ik zou het meer zien als één van de mogelijkheden.
 
_O- _O-
ik kan je geen antwoord geven op je vbragen, maar vind 't een geweldig verhaal
bij mij staat ook vaak de halve buurt mee te kijken als ik voor de deur sta te sleutelen,
maar niet 1 die dan wat zinnigs te zeggen heeft :)
 
Als er één cylinder niet meekomt kan dat net zo goed liggen aan de bougie/bougiekabel/ de desbetreffende bobine of zelfs de ontsteking zelf/IC-igniter(hoewel er bij de laatste eerder twee cylinders niet mee zullen komen).

Verder zal de olieschraapveer niet zorgen dat een cylinder niet goed meekomt, aangezien die van alle zuigers waarschijnlijk evenveel versleten zijn, en niet zo veel van invloed zijn op het lopen van je motortje. (wel op olieverbruik natuurlijk) tenzij je motor echt een olieverbruik van 1:200 heeft ofzo.
Een gebroken zuigerveer(dus niet olieschraapveer) zou misschien wel kunnen... Maar of je dat hoort....kheb mn twijfels. :)
Net zoiets als dat ze bij alle rammels van een (honda) blok roepen dat het de nokkenaskettingspanner is. :+

Doe een compressiecheck en je weet al een stuk meer!!
 
Laatst bewerkt:
In 40 jaar sleutelen leert een mens veel. Ik was een keer 's zomers op de verjaardag van een vriend van mij (is al jaren automonteur). Op een gegeven moment gaan wij naar huis en het hele gezin stapt in terwijl ik nog wat in de kofferbak gooi. Ik rij weg en hij zegt: je moet het slot van de kofferklep eens nakijken, die zit los.
Hij maakte die opmerking terwijl hij linksvoor de motorkap stond.


Het slot zat ook inderdaad los......


Edit: gooi er eens een compressiemeting tegenaan.

oei oei oei.....
heel gevaarlijk

met een compressietest kun je NIET meten of je olieschraapveren versleten zijn....
je kunt wel kijken of je compressieveren nog goed zijn, en daar van afleiden of je een revisie nodig hebt....
 
Terug
Bovenaan Onderaan