Staafje zit vast in zuiger koppelingscilinder

HighKing

Emperor of the void 👻
13 aug 2014
14.959
19.279
Heemskerk
Facebook
Zo, duidelijke titel, niet? :+
Het staafje heet in 't engels een 'clutch push rod'. Nummertje 21 op deze tekening.

Het gaat om de slavecilinder van de hydraulische koppeling van mijn DL1000. De zuiger van die cilinder duwt het staafje richting de koppeling om te ontkoppelen. Dat staafje zou los moeten zitten maar die kwam dus mee toen ik de cilinder loshaalde en wil nu met geen mogelijkheid van de zuiger af.

1386273


Ik heb 'm een nachtje rechtop gezet met een laagje WD-40, maar hij zit nog steeds vast. Ook een paar tikjes met de hamer op het uiteinde van 't staafje terwijl ik de zuiger in m'n hand hield maakte geen verschil.

Iemand een idee? hoe je dit ding los krijg zonder hem te beschadigen?
 
Hoort inderdaad los te zitten.
Geen wd40 gebruiken maar IMAL of soortgelijke.

Soms wil eerst draaien ook helpen.
Hitte is wat lastig bij deze onderdelen.
Voorzichtig de zuiger verhitten is de volgende stap wanneer imal niet werkt.

Vast door warmte lijkt mij wat onwaarschijnlijk.

De cilinder word helaas volledig blootgesteld aan het kettingvet en vuil, ze gaan ook vaak lekken op de seal in het blok. Er is later een modificatie gekomen op de deksel om de cilinder dus beter schoon te houden.

Ik zou kijken wat er mogelijk is om zelf iets te knutselen als tussenschot en als je toch bezig bent ook de keerring, waar deze push rod in gaat, preventief te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Als ik zo handig zou zijn dan had ik deze vraag niet hoeven stellen volgens mij. :+
Maarrrr, de Strom had er al meer dan een ton op zitten voordat er een probleempje kwam en die cilinder is de eerste verdachte.

IMAL, dat hebben we niet. Zo te zien gewoon te koop bij bouwmarkten. Misschien morgen ff kijken. Dank!
 
Alles wat je ziet is vet, natuurlijk kan het vast roesten als het vet vrij en vochtig is geweest. Kan ook zijn dat de vorige eigenaar heeft lopen prutsen en de boel gelijmd heeft. Maar ik vermoed toch nog steeds gewoon vuil.

Wat is het probleem met de strom dat je de hulpcilinder uit elkaar hebt gehaald?

Overigens kan je de boel ook zo schoonmaken en terugplaatsen. Dan zit de stang maar vast. Hij staat constant onder spanning dus het maakt toch niet uit.

ik zeg lekker schoonmaken en terugplaatsen tenzij de stang beschadigd is waar deze door de keerring gaat. dan uiteraard niet terug zetten.
 
Wat is het probleem met de strom dat je de hulpcilinder uit elkaar hebt gehaald?
Zonder de koppeling aan te raken schiet hij los en klapt er weer op. Deze cilinder reviseren (setje ligt klaar) is de eerste stap. Als dat het niet oplost dan verder zoeken.
ik zeg lekker schoonmaken en terugplaatsen tenzij de stang beschadigd is waar deze door de keerring gaat. dan uiteraard niet terug zetten.
Zit wat in natuurlijk. :)
 
in welke versnelling doet hij dat ?
Het probleem komt heel af en toe naar boven in verschillende versnellingen. M'n vrouw is er een paar keer mee te werk geweest en heeft dit een paar keer opgemerkt, o.a. op een rotonde.
Ik ben er die avond mee weg geweest. Heenweg niets aan de hand. Terugweg dacht ik: nou, het zal wel. Vervolgens laat ik in volgens mij de derde ietsjes gas los (zonder de koppeling in te trekken) en opeens ontkoppelt ie en klapt er een halve seconde later weer op. Was best ff schrikken.
 
Zijn je ketting en tandwielen (kettingwielen voor de puristen) in een vergelijkbare staat????

Docks en vorken melden zich onder de belasting van PK's en niet zozeer bij deceleratie.
 
Het zou zomaar kunnen dat de kogel tussen het paddestoeltje en de pushrod ei-vormig gesleten is, temeer omdat dit nu ook een lager geworden is nu de pushrod in de cilinder vast zit, dat heeft ook dit effect..
En je bent voor 1,25 klaar
paddestoeltje en pushrod kunnen daarbij ook wel inslijten en een kuiltje met een stootrand krijgen op de plek waar ze het kogeltje moeten raken
 
Ik volg je niet helemaal. Welk onderdeel bedoel je met het paddenstoeltje? Het rubber dat op de zuiger gaat en waar het staafje in gaat? Want die ziet er bijzonder slecht uit en een nieuwe ligt al klaar (revisiesetje voor de cilinder gehaald).
 
Tussen de pushrod en het koppelingsdeksel zit een paddestoeltje om het dekseltje op te tillen, tussen dat paddestoeltje en de pushod zit een kogeltje en dat bladiebla vorige post
 
Tekening? Gevonden...
Er zit nog veel meer getrievel tussen dat kapot kan, axiaal lager, ipv kogeltje, 3 pushrods... Dan zal het dat axiale lager zijn. Dat geeft bij defect nog veel meer dat effect 22, 33, 31, die combi waarbij 20, 21 ook wel voor probs kunnen zorgen, of meewerken daaraan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan