Staafje zit vast in zuiger koppelingscilinder

HighKing

Emperor of the void 👻
13 aug 2014
14.958
19.275
Heemskerk
Facebook
Zo, duidelijke titel, niet? :+
Het staafje heet in 't engels een 'clutch push rod'. Nummertje 21 op deze tekening.

Het gaat om de slavecilinder van de hydraulische koppeling van mijn DL1000. De zuiger van die cilinder duwt het staafje richting de koppeling om te ontkoppelen. Dat staafje zou los moeten zitten maar die kwam dus mee toen ik de cilinder loshaalde en wil nu met geen mogelijkheid van de zuiger af.

1386273


Ik heb 'm een nachtje rechtop gezet met een laagje WD-40, maar hij zit nog steeds vast. Ook een paar tikjes met de hamer op het uiteinde van 't staafje terwijl ik de zuiger in m'n hand hield maakte geen verschil.

Iemand een idee? hoe je dit ding los krijg zonder hem te beschadigen?
 
Mijn tactiek als het echt vast zit is gewoon aanval op meerdere fronten. Dus schoonmaken /inweken bijvoorbeeld in cola, azijn, dasty. Schoonblazen met perslucht. Daarna lekker kruipolie laten inweken (bijvoorbeeld IMAL dus geen WD40 van merk WD40). Asje in spannen in een boormachine die je langzaam kan laten lopen. Verhitten/verwarmen. Ander deel vasthouden met een handschoen. Langzaam de boormachine voor een achteruit laten draaien.

Eventueel inspannen andere deel in een bankschroef kan ook maar dan zorgen dat je dit deel niet beschadigd.
 
Aluminium niet laten weken in Dasty...

Gewoon van buiten schoonmaken met een borstel en dreft, of mooier koudontvetter en afspoelen. Met weken vermoed ik ook niet dat je er komt omdat we het hoogstwaarschijnlijk over zand hebben.

Je kan voor warmte alleen al onder de warme kraan proberen, beter dan niets.
Alleen alu deel onder de kraan, die word (bij ons iig) al 90 graden.
 
Even kijken vanavond. Volgens mij is onze elektrische keukenboiler 80 graden. Dreft hebben we ook wel. :P
Gewoon die zuiger met 't staafje onder de kraan? Moet ik 'm na afdrogen dan nog ergens mee behandelen?
 
Nee behandelen is niet nodig, goed drogen. Bij montage wel even remcup vet aanbrengen uiteraard.

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen hier maar anders kom je een keer langs. Heb sowieso die push rod en het nodige vet nog liggen.
 
Omdat het vreet.

Dat is toch precies wat we willen. Het hoeft toch niet mooi te blijven, in de zin van dat het anders er niet uit ziet? Eventueel daarna even polijsten als het erg stroef is.

Overigens heb ik het vaak genoeg gebruikt op zichtbare aluminium delen zonder dat dit lelijk werd. Overigens niet laten inweken.
 
Nou nog weinig progressie aangaande het los krijgen van 't staafje. Na een volle dag in de IMAL nog steeds geen beweging.
Vervolgens schoongemaakt en even onder de hete kraan gehouden. Niets. Druppeltje Dreft erbij, nog niets. Daarna even in een plasic bakje gezet, gevuld met heet water en Dreft. Heeft tot noch toe niets geholpen. Begint nu ook een principedingetje te worden, dat $#%$# staafje wil ik er gewoon uit hebben. ;)

Bij montage wel even remcup vet aanbrengen uiteraard.
Ik heb keramisch vet liggen. Is dat het zelfde? Of is dat weer ander spul?

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen hier maar anders kom je een keer langs. Heb sowieso die push rod en het nodige vet nog liggen.
Dank voor het aanbod! Ik houd 't in gedachten. Almere is toch nog even een uur rijden, dat doe ik liever met de hele motor. ;)
 
Eerst even kijken hoe duur nieuw kost. Dan weet je ongeveer welk risico je wil nemen. M.a.w. hoeveel geweld je wil gebruiken met het risico dat de operatie slaagt maar de patiënt overlijd.
 
Eerst even kijken hoe duur nieuw kost. Dan weet je ongeveer welk risico je wil nemen. M.a.w. hoeveel geweld je wil gebruiken met het risico dat de operatie slaagt maar de patiënt overlijd.
het is een principekwestie geworden... Patient is niet meer belangrijk

Is het niet beter om t spul nieuw te kopen? Ik weet niet hoe duur het is maar dan weet je zeker dat t goed blijft als je de boel weer in elkaar zet.
Ik was voor 40 klaar
 
Neh 35 minuten joh, zit aan de goede kant van almere :)

Nee keramisch vet is niet geschikt.

Heb alles thuis liggen wat ik nodig zou moeten hebben, ga ik niet in de auto donderen :)

Ik betrap me er nu op daqt ik het ook met kogellagervet in elkaar heb gezet... bedenk ik me ineens. Trouwens al 2 jaar geen last met die koppeling gehad, het verdwijnt ergens in het niet
 
het is een principekwestie geworden... Patient is niet meer belangrijk
Hoho, dat zeg ik niet hè? Maar ik erger me kapot aan 't feit dat zoiets me niet wil lukken. Dus nieuw kopen voelt als opgeven. ;)
Daarbij is hier ook al gezegd dat 't staafje in feite ook kan blijven zitten, dus nieuw kopen is in feite niet eens nodig. En als dat wel zo mocht zijn dan doe ik dat gewoon.
 
Als de fabrikant had gewild dat het staafje vastzit was het zo ontworpen. het staafje moet bewegingsvrijheid hebben omdat het dan met de bakas mee kan draaien en zich kan setten in het zuigertje... dat heeft het nu ook zeer overtuigend gedaan :+ ... In mijn motor zou het niet als 1 geheel terugkomen... no way
 
Toevallig heb ik gister de boel los gehad om mijn kettingvetopvangbak schoon te maken na de winter en heb even extra opgelet gezien dit topic.
Staafje kan je er niet in laten zitten (als de hydrauliek kabel er nog op zit) omdat je dan de stift niet rechtdoor kan steken.
Volgens mij doet de helft van de stift naar de slave toe niets. Kan je niet de slave in de bankschroefzetten zodat de zuiger geblokkerd word/niet eruit kan (of een plaatje hout met wat lijmtangen oid) en dan een griptang op de stift (het gedeelte wat geen functie heeft) om kracht te kunnen zetten?
 
Staafje kan je er niet in laten zitten (als de hydrauliek kabel er nog op zit) omdat je dan de stift niet rechtdoor kan steken.
Dat klopt, ik kreeg 'm er om die reden dus ook niet af zonder de banjobout eruit te draaien.
Volgens mij doet de helft van de stift naar de slave toe niets. Kan je niet de slave in de bankschroefzetten zodat de zuiger geblokkerd word/niet eruit kan (of een plaatje hout met wat lijmtangen oid) en dan een griptang op de stift (het gedeelte wat geen functie heeft) om kracht te kunnen zetten?
Het lijkt mij dat de hele pen/stift/staaf glad moet blijven om goed te kunnen bewegen. Een griptang lijkt me niet bevorderlijk... hoewel @sanscorp er natuurlijk nog een heeft liggen mocht ik 'm wel beschadigen. O-)
 
Het lijkt mij dat de hele pen/stift/staaf glad moet blijven om goed te kunnen bewegen. Een griptang lijkt me niet bevorderlijk... hoewel @sanscorp er natuurlijk nog een heeft liggen mocht ik 'm wel beschadigen. O-)

Ik weet niet in hoeverre de stift het blok in gaat maar volgens mij houdt dat aardig op vanaf halverwege. Dan zit aan de andere kant iets van een halve centimeter in de zuiger. Daarvoor zit misschien nog een centimeter in het rubber maar volgens mij is de rest gewoon verbinding naar de andere kant.

Ik begrijp dat een griptang niet bevordelijk is maar ik hanteer met dit soort klussen vaak de "kapot is het toch al" methode.
En inderdaad de helft van de tijd verneuk ik het alsnog maar de andere keren gaat het wel goed en bespaar je jezelf weer een hoop tijd en geld.
 
That's my boy!

Ik had het allang in de bankschroef gehad tussen de koperplaten en een paar teringklappen verkocht, Van mijn part met een dopsleutel erop maar als het niet binnen 2 minuten los was toch echt wel met gepast geweld binnen 10 minuten... Soppen, inweken, olien... Dat moet je met je wèf doen, niet met een koppeling
 
Ghehe, ik sleutel niet zo veel dus ik ben nog wat voorzichtig met dingen die stuk kunnen. Zeker omdat ik mezelf een beetje ken en spullen dan ook écht stuk gaan. O-)
Ik kan trouwens geen losse zuiger vinden, en de hele cilinder (23160-06G03 zo te zien) kost toch nog gauw 100 euro zo te zien.
 
Die zuiger blijft heel als je 'm te tering slaat en dat stokkie heeft Sanscorp...
In een volgende post van je wil ik alleen nog maar horen dat je een duimnagel kwijt bent en het stokkie van Sanscorp nodig hebt omdat de boel uitelkaar geslagen is...
:]_O-*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan