Staal duurder, motorfiets van andere materialen..

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Lees ik vanmorgen in de krant prijzen van auto's gaan omhoog als gevolg van stijgende prijzen van grondstoffen. Vette discussies tussen staalfabrikanten en afnemers. General motors en staalfabrikanten..Dit gecombineerd met de slinkende olievoorraad...hmm. Dus auto's en gebruik etc weer duurder en dat allemaal door de enorme vraag naar nieuwe auto's door China....

Over de motoren stond niets bij maar dit is weer 3x raden natuurlijk.

Het wordt tijd dat we die motorfietsen nu dus echt rigoreus gaan aanpakken al dat metaal eraf? En dat vinden wij niet erg....natuurlijk ;) 185 pk bij 80 kilo of zo lol....niet te houden zo'n fiets..

Immers lichter is minder belasting van het fuck het milieu, minder wegenbelasting en meer power...De stabiliteit sla ik ff over...

Maar toch wel zonde van die prachtige voorvorken tegenwoordig....

Hoe denken jullie hier over zijn we voor of tegen het vervangen van metalen (ook alu dus) door andere materialen op motorfietsen?

Nee, een poll lukte mij niet..geen idee hoe je dat doet..Ik hoop dat ik deze post goed geplaatst had..anders word ik wel weeeeer gecorrigeerd door die spin en die g ele donderpoes die tegenwoordig met zijn helm achter zijn pc zit en laatst mijn topic had gesloten "Wie zit er met zijn helm achter zijn pc"... O-)
 

Viccie

MF veteraan
Donateur
8 mrt 2003
45.300
22
39
Breda
Bezoek site
Nee, een poll lukte mij niet..geen idee hoe je dat doet..Ik hoop dat ik deze post goed geplaatst had..anders word ik wel weeeeer gecorrigeerd door die spin en die g ele donderpoes die tegenwoordig met zijn helm achter zijn pc zit en laatst mijn topic had gesloten "Wie zit er met zijn helm achter zijn pc"... O-)
Did I do that :o :P

Anyway.. ik ga weer lelijk doen: >>algemene motorpraat ;)

En voor poll moet je even in rechtsonderin je startpost kijken, daar staat een link naar "poll aanmaken" ;)
 

MechanicalAnimal

MF veteraan
4 dec 2002
7.340
0
42
Nijkerk
Lees ik vanmorgen in de krant prijzen van auto's gaan omhoog als gevolg van stijgende prijzen van grondstoffen. Vette discussies tussen staalfabrikanten en afnemers. General motors en staalfabrikanten..Dit gecombineerd met de slinkende olievoorraad...hmm. Dus auto's en gebruik etc weer duurder en dat allemaal door de enorme vraag naar nieuwe auto's door China....

Over de motoren stond niets bij maar dit is weer 3x raden natuurlijk.

Het wordt tijd dat we die motorfietsen nu dus echt rigoreus gaan aanpakken al dat metaal eraf? En dat vinden wij niet erg....natuurlijk ;) 185 pk bij 80 kilo of zo lol....niet te houden zo'n fiets..

Immers lichter is minder belasting van het fuck het milieu, minder wegenbelasting en meer power...De stabiliteit sla ik ff over...

Maar toch wel zonde van die prachtige voorvorken tegenwoordig....

Hoe denken jullie hier over zijn we voor of tegen het vervangen van metalen (ook alu dus) door andere materialen op motorfietsen?

Nee, een poll lukte mij niet..geen idee hoe je dat doet..Ik hoop dat ik deze post goed geplaatst had..anders word ik wel weeeeer gecorrigeerd door die spin en die g ele donderpoes die tegenwoordig met zijn helm achter zijn pc zit en laatst mijn topic had gesloten "Wie zit er met zijn helm achter zijn pc"... O-)
muahahahahaaaaaa..... :}

verders mogen ze alles van plastic bouwen..mijnes is toch al 75% tupperware volgens de sjoppersectie ;) :P
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
ik studeer LuchtVaartTechnologie (ik hou het ook liever bij vliegtuigbouw, maarja)
en bij ons in het composieten lab staat een deltabox carbon frame. (en een enkelzijdige duc achtervork)
ik ken die gozer die hem 10 (jawel, 10 jaar geleden) jaar geleden als afstudeer project heeft gebouwd voor een yammi rd500. volgens reed het prima en ik kan je vertellen: het ziet er super uit! reken maar dat je de blits maakt tussen al die carbon spatbordjes..
hij heeft de fabricage methode zo simpel mogelijk gehouden, ieder boerenlul kan het maken in zijn schuurtje (althans, dat was de opzet) je hebt daarbij een koelkast vacuum pomp nodig (voor het impregneren van het hars in de koolstof)
zo blijft het ook redelijk goedkoop (als je het zelf doet).
wat betreft het topic: toch een beetje over the top vind je niet, 1:1 (pk:kg) lijkt me nietzo makkelijk te overtreffen. en dat beetje staal wat er op een motor zit...zal weinig schelen z'on prijs verhoging.
maar het lijkt me wel cool als ze hierdoor nieuwe wegen gaan verkennen (carbon frames dus)
greetz peeps!
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
Carbon frames zijn leuk tot je een keer valt of de motor op een andere manier een flinke tik krijgt. Dan is het meteen einde frame. Mijn kanopeddels zijn ook van carbon, en dat spul is oersterk tot je een keer een steen raakt ofzo; dan breekt-ie snel erna.

Staal is mooi spul. Redelijk goedkoop, goed te bewerken, en goed te repareren. Aluminium en carbon hoeft van mij niet zo.
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
ik studeer LuchtVaartTechnologie (ik hou het ook liever bij vliegtuigbouw, maarja)
en bij ons in het composieten lab staat een deltabox carbon frame. (en een enkelzijdige duc achtervork)
ik ken die gozer die hem 10 (jawel, 10 jaar geleden) jaar geleden als afstudeer project heeft gebouwd voor een yammi rd500. volgens reed het prima en ik kan je vertellen: het ziet er super uit! reken maar dat je de blits maakt tussen al die carbon spatbordjes..
hij heeft de fabricage methode zo simpel mogelijk gehouden, ieder boerenlul kan het maken in zijn schuurtje (althans, dat was de opzet) je hebt daarbij een koelkast vacuum pomp nodig (voor het impregneren van het hars in de koolstof)
zo blijft het ook redelijk goedkoop (als je het zelf doet).
wat betreft het topic: toch een beetje over the top vind je niet, 1:1 (pk:kg) lijkt me nietzo makkelijk te overtreffen. en dat beetje staal wat er op een motor zit...zal weinig schelen z'on prijs verhoging.
maar het lijkt me wel cool als ze hierdoor nieuwe wegen gaan verkennen (carbon frames dus)
greetz peeps!

We want a HOW TO oftewel heb je een handleiding ..bijzonder interessant namelijk...!


Voor plastic hadden ze toch weer olie nodig? als grondstof? Maar wat zijn de alternatieven vraag ik mij af...

Welke grondstof komt het meest voor...zand, water, chinezen ??? en wat kun je daarvan maken voor een motorvoertuig? iemand voorbeelden, ideeen?

Volgens is die hele markt zwaar kunstmatig en wordt het vooral zo gehouden om de productielijnen terug te verdienen...elke BETERE change wordt als een gevaar voor investeringen gezien...Tot er een rebel opstaat en er in slaagt om iets moois op de markt te brengen...

Altijd respect voor dat soort jongens..de baanbrekers..


 
Laatst bewerkt:

Gerrider

MF veteraan
17 jan 2004
1.081
0
Laat dat carbon maar varen, kostprijs van carbon zit al ergens rond de 200 euri per kilo is me laatst verteld (tijdens een presentatie in haarlem, ben ook lvt student..) Dus nu weet ik niet wat een frame gaat kosten op zo´n moment maar da´s niet meer leuk. Zekers niet als je inacht gaat nemen dat je na een val je frame waarschijnlijk weg kan pleuren.. Best mooi spul al dat carbon, maar denk dat zulke materialen alleen bestemt zijn voor mensen die een achternaam hebben die begint met een R en eindigt op ossi.... (als die daar al gebruik van maakt)
 

Panther1880

MF veteraan
3 mrt 2004
1.348
0
38
Arnhem
www.motor-forum.nl
Vergeten we allemaal 1 enkel dingetje. Staal en alu zijn allebei rete eenvoudig te recycelen. Bij carbon is dat net ff wat lastiger...

Wel veel LVT studenten hier. Heb zelf ook nog een jaartje daar gezeten. Doe nu autotechniek in Arnhem, alleen jammer dat we geen windtunnel hebben '(
 

GorilaZz

Hoi
15 feb 2003
31.431
62
Zandvoort (Noord Holland)
Se leio esta manhã no jornal aluga de auto's aumenta na sequência dos preços ascendentes das matérias primas. As discussões gordas entre sidérurgistes e os clientes. Geral motores e isto com a existências de óleo que diminui... hmm. combinados por conseguinte auto's e l'utilisation etc. mais caro e aquilo muito pelo pedido enorme da notícia auto's China.... A respeito dos motores, n'a oposto nada mas c'est à 3x conselhos natural. C'est tempo de aquilo nós estas bicicletas de motor rigoreus agora por conseguinte verdadeiro vai resolvê-lo este metal eraf? E aquilo encontra muito nós... natuurlijk 185 pk aquando de 80 quilos ou tanto rigolade... niet ter zo'n a bicicleta.. Com efeito, a alavanca é o menos imposto do fuck l'environnement, o menos imposto sobre a circulação e mais power... a estabilidade bate-me FF... Mas no entanto bem péché destes voorvorken magníficos hoje em dia.... Como pensam-nos ao assunto seus ou contra substituídos de metálicos (também alu por conseguinte) por d'autres materiais sobre as bicicletas de motor? Não, um poll teve-me êxito niet..geen ideia como você aquilo doet..Ik esperança que afixo bem colocado estes had..anders sou corrigida bem weeeeer que l'd'araignée e este g ele fechou donderpoes que está sentado hoje em dia com o seu capacete de trás o seu PC e último o meu topic "Wie está sentado com o seu capacete de trás seu pc" ;...
das pas duidelijke taal

:^
 

Hayabusa_turbo

MF veteraan
4 apr 2004
1.004
0
TITANIUM, alleen dan wordt je gsx-r duurder als een MV agusta

(de nieuwe gsx-r 600 is de eerste motor met titanium kleppen)

de 750 ook
 

Gerrider

MF veteraan
17 jan 2004
1.081
0
Vergeten we allemaal 1 enkel dingetje. Staal en alu zijn allebei rete eenvoudig te recycelen. Bij carbon is dat net ff wat lastiger...

Wel veel LVT studenten hier. Heb zelf ook nog een jaartje daar gezeten. Doe nu autotechniek in Arnhem, alleen jammer dat we geen windtunnel hebben '(
Tja, windtunnel is zelf bij lvt aflopende zaak (helaas...) Inholland verhuurt liever de ruimte aan balletdanseressen (op zich niks mis mee :9~ ) beetje jammer alleen dat alle technische studies ervoor moeten wijken.. Maarja, langleve inholland zal ik maar zeggen.. Autotechniek had mij ook gaaf geleken achteraf, maar heb dit er bijna opzitten en dan weg van inholland :r
 

GSX-Reinier

Die hard MF'er
17 okt 2002
876
0
Obdam
Bezoek site
TITANIUM, alleen dan wordt je gsx-r duurder als een MV agusta

(de nieuwe gsx-r 600 is de eerste motor met titanium kleppen)

de 750 ook

Ja leuk. Maar wat denk je dat Titanium aan €`s omhoog geschoten is ? Voorbeeldje Vanadium is van €9000 naar €28000 gegaan in 2 maanden. Zo`n beetje elke grondstof vliegt met een noodgang omhoog. :(
 

wilboo

MF'er
8 sep 2002
65
0
43
Vergeten we allemaal 1 enkel dingetje. Staal en alu zijn allebei rete eenvoudig te recycelen. Bij carbon is dat net ff wat lastiger...

Wel veel LVT studenten hier. Heb zelf ook nog een jaartje daar gezeten. Doe nu autotechniek in Arnhem, alleen jammer dat we geen windtunnel hebben '(

Maar als er moeilijk staal te krijgen is wordt afval matriaal ook
duurder.
Bij ons op de zaak is al twee keer een RVS afval bake gestolen
met 7 ton rvs met een waarde van ongeveer 8000 euri's
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
grapig gerrider, jij zit in de 4de neem ik aan?
maarre dat je na een val het frame al weg ken pleuren is natuurlijk lichtjes overdreven. wat ik bedoel is dat je na een schuiver, of het nu carbon of alu/staal is, weinig kans hebt op een krom of gescheurd frame. ja, een carbon frame zal wel iets eerder stuk gaan als je ergens tegenaan rijdt maar das met andere materialen (in mindere mate. maar toch) ook zo.
maar ik ben het idd wel met jullie eens dat het duur zal uitpakken en je het niet snel in de winkel zult zien...
als ik die knaap weer eens tegenkom zal ik vragen wat volgens hem het kostenplaatje is/was.
ik meen mij te herinneren toen de markt voor titanium wielerframes open ging omdat de oostblokkers er zich mee gingen bemoeien, die deden het voor 1/3 van de prijs (600 eurie). maarja..het zal keer op keer weer duurder uitpakken dan staal/alu.
greets peeps

oja: in-je-HOL-land! jammer dat ik die goeie ouwe tijd van hogeschool haarlem niet heb mogen meemaken..
 

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
9.176
514
Noord Limburg
HET alternatief voor staal en carbon is "Nano-tubes". Dit is een uit koolstof opgebouwde structuur van minuscuul kleine buisjes.
In de hoofdbelastingsrichting is het sterker dan carbon en ook nog eens beter bestand tegen lateraalbelastingen. (waar carbon wat minder goed tegen bestand was).

Ik denk trouwens dat de ideeen voor de materialen van de toekomst afkomstig
zullen zijn uit de flora en fauna. Een rag van een spinneweg schijnt een paar 100x keer sterker te zijn dan het staal met de hoogste treksterkte.
 
Laatst bewerkt:

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Interesting jongens I am watching...

Aint no scumbag as Spiderman, he is cumming ;)

after that he did some gumming...

Ben wel benieuwd waar het allemaal naar toe gaat...man man wat een verhoudingen.

PAM! je motor danst...!

Snap jij dat ze dan naar www.oldmature.comcommersalade willen gaan? 100x sterker...jezus...? Douwen PA!

Komt spider ook nog aan zijn trekken...

Maar even serieus ...zeer interessant die materialen misschien hebben we nog een paar actieve surfers hier en weten ze misschien nog een paar goede links...

 
Laatst bewerkt: