Staat er al een écht nieuwe TomTom op de planning?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
834
1.231
Dagobah
TomTom is (lijkt?) de laatste jaren niet zo innovatief: ik zie geen heel grote verschillen van de Rider 400 t/m de Rider 550. Misschien wel qua software, maar qua hardware (met name helderheid en formaat van het scherm) heeft Garmin wel een forse inhaalslag gemaakt.

Is er al iets bekend over een nieuwe TomTom die ook op schermgebied een stap vooruit gaat zetten?
 
Nee nog niets bekent.
Wel is er een nieuwe generatie kastjes voor de auto, de Go Discover.
Ook de Go Apps werken met deze nieuwe generatie software.

Tot nu toe werden de Riders geïntroduceerd op de motorbeurs. Dus voor dit jaar zijn we waarschijnlijk al te laat.
Hopelijk vind TomTom de motor markt nog interessant genoeg en komt er volgend jaar een nieuwe Rider uit.
 
Laatst bewerkt:
Liever niet dan word de TomTom ook zo omslachtig in gebruik en werken zaken als herberekenen weer traan en instabiel.
 
Is het ook niet zo dat de populariteit van aparte gps systemen afneemt?

Ik bedoel maar, velen (waaronder ik ook), hebben tegenwoordig een degelijk phone holder op het stuur staan, waar dus gewoon de smart phone in gaat. Op die smart phone kan je dus alles hebben/gebruiken wat je wil. Van navigeren gewoon met Maps.google tot het al dan niet betalend downloaden van de beste gps software.

En gelijktijdig muziek luisteren en oproepen beantwoorden, en zelfs sms berichten laten voorlezen. Al doe ik zelf geen van laatst genoemde zaken. Ik heb zelfs geen communicatie set in mijn helm. Persoonlijke keuze. Maar ik wil maar zeggen, het kan allemaal. En met slechts één toestel.

Al moet ik zeggen, mijn smart phone kan veel, ben er tevreden van, behalve met de zon er pal op, dan zie ik te weinig. Maar dat gebeurt niet overdreven veel. 'T is ook geen dure, ik kan mij inbeelden dat een phone van pakweg vanaf 500€ het toch beter doet.
 
Ik ben juist zo blij dat ik in mijn auto nu ook TomTom kan gebruiken via het Android Auto scherm. Ondanks wat Android Auto kwaaltjes al 10x beter als Google Maps.
 
Is het ook niet zo dat de populariteit van aparte gps systemen afneemt?
Wat automotive toestellen betreft zie je inderdaad een gestage teruggang, het levert de fabrikanten steeds minder op. TomTom heeft daar veel last van omdat ze wat hardware betreft alleen in die hoek zitten. Garmin daarentegen werkt veel breder: naast automotive ook fitness, outdoor, maritiem en luchtvaart. Met name bij fitness en outdoor laten ze een duidelijk stijgende lijn en mooie winsten zien; enkel bij automotive draaien ze met verlies. Alleen daarom al zie ik ze TomTom niet gauw overnemen...
De TomTom app op je telefoon mag dan populair zijn, veel valt daar niet mee te verdienen gezien de (soms gratis) concurrentie en de lage bedragen voor apps.
 
Wil zeggen dat de mobile telefoon voor navigatie steeds meer terrein wint tegenover een navigatiesysteem als Garmin of Tomtom.
Zeker nu je op de mobile telefoon meerdere keuzes hebt wat betreft navigeren in de auto steeds vaker te gebruiken op de motor lees ik hier dat het ook steeds meer gebruikt word.
Garmin heeft door de jaren heen niet echt veel geleerd wat motor navigeren betreft het voordeel van een bedrijf als Garmin is dat ze voor alles wat beweegt een navigatiesysteem hebben en motor navigeren staat niet boven aan de lijst
Maar als je nu moet zeggen dat ze door de jaren heen beter zijn geworden zeker voor de motor niet.
Tomtom staat wat motor navigeren nog in haar kinderschoenen maar tegenover de Zumo worden zij steeds beter.
Zelf zie ik steeds vaker een mobile telefoon voor het navigeren op de motor zeker in Duitsland als je tijdens een treffen even rond loopt zie je ze steeds meer gebruiken. Een CAT telefoon schijnen hier uitermate geschikt voor te zijn. Je hebt mobile telefoons tussen de 100 en 200 euro waterdicht stofdicht schokbestendig plus dat je de mogelijkheid hebt dat je verschillende programma’s kunt gebruiken voor navigeren denk aan tomtom of garmin Sygic Magic Earth Google Map je kunt de kaarten allemaal op de mobile telefoon zetten navigeren zonder roaming of internet.
Denk dan ook dat als we een paar jaar verder zijn Garmin en Tomtom het moeilijk zullen krijgen wat navigatie betreft tegenover het gebruik van een mobile telefoon navigatie.
Als ik weer toe ben aan een nieuwe navigatiesysteem voor op de motor denk ik dat ik voor een mobile telefoon ga. Heb door de jaren heen veel geld in Garmin gestoken niet omdat ik steeds het nieuwste moet maar omdat ze het niet meer deden. Dan is navigeren met een mobile telefoon vele malen goedkoper. Kan niet zeggen of het beter navigeren is maar zal ook niet slechter zijn.
 
Ik heb jaren met een Zumo 350 gereden. Vooral met de onroute motorkaart. Werkte goed maar heb hem verkocht en rij nu met de telefoon met Kurviger. Voor mij net zo goed,zo niet beter dan de Garmin. Snap niet dat mensen nog steeds zoveel geld uitgeven aan een navigatie. Kurviger kostte me 10€ en een telefoon steun 15€ bij Ali. En de telefoon wordt ook nog opgeladen. En voor de auto gewoon Google Maps, gratis!
 
Dan zal het net als integreren in auto’s veel klachten opleveren. Kaarten alleen via de dealer updaten voor veel geld.
Geen idee of motorfabrikanten nu al zover zijn maar met alle ‘connectivity‘ tegenwoordig lijkt me het een logische stap. Minder hardware en meer SW en zoals je schreef: veel geld.

Ik heb tot een paar jaar geleden altijd met tweedehandse meuk gedaan, streetpilot 3 voor 200 euro ipv een dikke 1000 nieuw Bij waypoint. TT was ‘slechts’ 375 euro en vond ik al genoeg. Ding werkt uitstekend voor mijn tochten, kijk er elke keer van op dat de TT leuke wegen pakt die ik niet zou kunnen bedenken; spannende route en gaan.

ik vraag me af of ik ooit een andere, nieuwe, zal gaan kopen….of hij moet stukgaan net als mijn zumo 550.
 
Ik moet er ook wel bij vertellen, dat ik dus met Maps.Google navigeer, maar ik daar nog geen motor vakantie's mee heb gereden, zelfs nog geen échte specifieke dagtripjes voor plezier.

Gisteren (en vandaag en morgen), werk ik in de buurt van Nijvel, en ik wilde een wat mooiere route naar huis. Toen ik mijn thuispunt aan klikte, en op "route" klikte, kreeg ik drie verschillende routes. De twee meest voor de hand liggende waren er een van 95km, voornamelijk snelweg, via Brussel. De tweede interessante, 78km, min of meer binnendoor, veel minder snelweg, en maar 8 minuten langer.

Ik koos die laatste. Maar tijdens het rijden kreeg ik twee keer de melding "er is een snellere route beschikbaar", en onderaan twee knoppen, "nee bedankt" en "accepteer", waarbij Maps uit zichzelf "accepteer" aanklikt als je niet binnen een bepaalde tijd zelf kiest. En net dát vind ik jammer.
Gelukkig zijn het grote knoppen, en als ik een beetje bezwete handen heb, in mijn zomerhandschoenen, kan ik klikken. Anders had ik effe moeten stoppen.

Iemand een idee of je dat kan instellen dat die "nee bedankt" kiest indien je niet reaggeert??

Verder kan je een route op maps ook min of meer manipuleren door met tussenpunten te werken. Maar bij aankomst aan elk tussenpunt moet je zélf op "doorgaan" klikken. Is dat eventueel ook aan te passen?

En de route kan uit maximaal 10 (tussen) punten bestaan, dus beperkt.

Zo zie je maar, (motor)specifieke GPS'en zullen nog steeds meer voordelen bieden, dat wel. Maar als ik zie wat een goed GPS systeem kost ... :X
Dan zou ik liever een of andere software, zelfs tegen betaling, op mijn phone zetten.

Persoonlijke keuzes allemaal natuurlijk ...
 
Zoveel tussenpunten nodig….ik heb eentje nodig en klaar, de rest bedenk ik zelf wel onderweg. TT is voor mij meer een leidraad dan vastgebakken de route aanhouden.
 
Zoveel tussenpunten nodig….ik heb eentje nodig en klaar, de rest bedenk ik zelf wel onderweg. TT is voor mij meer een leidraad dan vastgebakken de route aanhouden.
Ja dat speelt bij mij ook wel door mijn hoofd.
Punt instellen waar je naartoe wil.
Onderweg kan je gewoon op je gevoel een of andere leuke weg in rijden, de GPS/MAPS herberekent wel, en uiteindelijk kom je op je bestemming terecht.

Kan zijn dat je dan wel eens ergens 180° moet keren (verboden doorgang, afgesloten, etc, ...), maar dat is ook geen ramp. Elke km is toch genieten, en je hebt wellicht plaatsen gezien die je anders nooit zou zien.
 
Ik heb alleen maar soms last van lichtreflectie op mijn TomTom 550.

Voor de rest vind ik het de beste GPS die ook ooit heb gehad.
 
Er is een race versie in ontwikkeling, de Tom Tom Coronel
 
  • Haha
Waarderingen: DvZ
Ja dat speelt bij mij ook wel door mijn hoofd.
Punt instellen waar je naartoe wil.
Onderweg kan je gewoon op je gevoel een of andere leuke weg in rijden, de GPS/MAPS herberekent wel, en uiteindelijk kom je op je bestemming terecht.

Kan zijn dat je dan wel eens ergens 180° moet keren (verboden doorgang, afgesloten, etc, ...), maar dat is ook geen ramp. Elke km is toch genieten, en je hebt wellicht plaatsen gezien die je anders nooit zou zien.
Precies, ik ga geen voorgebakken route uitrijden tot op de millimeter. Doel instellen en onderweg links en rechts gewoon afslaan mn om steden/buitenwijken te ontwijken, hierdoor blijf ik zo veel mogelijk op landelijke wegen rijden Ipv stilstaan bij stoplichten en kleine files. En tot op heden is mij dat prima gelukt, zeker waar ik tegen de Duitse grens woon, heerlijk…. :]
 
Maar het scheelt natuurlijk wel heel veel welke navigatievoorkeuren er ondersteund worden.
Google Maps kent geen bochtige route dus wordt al snel een lelijke maar snellere of kortere weg gekozen.
TomTom Rider of App heeft daar toch een groot voordeel daar hij ook als je van de route afwijkt netjes blijft herberekenen met bochtige wegen.

En als je toch een keer een Route wil voorbereiden of downloaden en daarna narijden dan kan dat ook in een wat lossere vorm als track met herberekenen of echt van punt naar punt als ITN route.
 
Ik wil daarentegen juist naar een Garmin XT toe gaan.
Tot nu toe altijd m'n telefoon gebruikt. Werkt prima, zeker met al die verschillende apps.
Helaas is het niet super goed voor de telefoon en ik wil het risico niet lopen. Als m'n telefoon kapot gaat heb ik ineens én geen telefoon én geen navigatie meer..

Of ik moet dan een andere telefoon kopen speciaal voor navigatie maar dat kost ook al snel paar honderd. En dan heb je mogelijk nog last van kleine puntjes of irritaties zoals paar post hierboven..

Een motor Navi doet het gewoon waarvoor deze gemaakt is.
 
Bochtige wegen werkt op de Zumo XT nog erg matig (of je moet een super sport hebben en een hekel nebben aan smalle wegen). Wat wel help is de OnRoute Motor kaart bijkopen op de Zumo XT maar dan moet je wel de route instellingen aanpassen naar snelste route en geen tolwegen plus een reboot bij elke kaart wissel. Rijd je veel in dezelfde regio zal je merken dat de OnRoute kaart wel erg vaak dezelfde wegen pakt. Bij TomTom is er meer diversiteit maar ook meer bebouwdekom.
 
Geen idee of motorfabrikanten nu al zover zijn maar met alle ‘connectivity‘ tegenwoordig lijkt me het een logische stap. Minder hardware en meer SW en zoals je schreef: veel geld.

Ik heb tot een paar jaar geleden altijd met tweedehandse meuk gedaan, streetpilot 3 voor 200 euro ipv een dikke 1000 nieuw Bij waypoint. TT was ‘slechts’ 375 euro en vond ik al genoeg. Ding werkt uitstekend voor mijn tochten, kijk er elke keer van op dat de TT leuke wegen pakt die ik niet zou kunnen bedenken; spannende route en gaan.

ik vraag me af of ik ooit een andere, nieuwe, zal gaan kopen….of hij moet stukgaan net als mijn zumo 550.
Ik denk dat dat spul tegenwoordig zo geprogrammeerd is dat ze dat ding "stuk" kunnen maken bij een update.

Dat doen ze al een tijdje bij telefoons.
 
Ik denk dat dat spul tegenwoordig zo geprogrammeerd is dat ze dat ding "stuk" kunnen maken bij een update.

Dat doen ze al een tijdje bij telefoons.
Haha, alweer een complot erbij…..aan de HW platform wordt door de SW steeds hogere eisen gesteld. Want we willen meer functionaliteit….

ik heb heel vroeger de Z80 met mbv de handleiding ervan in machinetaal geprogrammeerd, snel, klein, en lekker eenvoudig maar monnikenwerk…later kwam de assembler erbij en toen ben ik ermee opgehouden.

en nu maak ik me niet druk, navi werkt zoals ik hem gebruik goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan