Staat mijn motorscoot nog te rijk?

Gilera Runner VXR200

Die hard MF'er
26 okt 2004
344
0
Sint-Niklaas
Ik weet het , het is een scooter maar hier kan ik wel een goed antwoord vinden voor mijn vraag, namelijk :



Heb dus een 4takt Gilera Runner 200cc en heb de originele luchtfilter ( lelijk groot ding) vervangen door een kelk van Doppler.
Het is er 1 die alleen achteraan lucht aanzuigt en niet aan de zijkanten zoals de meeste kelken, en daardoor moet je dus geen grotere sproeier steken.
Er zijn maar 2 gaten voorzien, 1 die er al is en 1 die je nog kan maken als hij dus te weinig lucht aanzuigt.
Heb dus het 2de gaatje moeten vrijmaken , want bij het eerste alleen gaf ik gas en de motor zakte volledig weg.
Bij het 2de gaatje dat vrij is rijd de scoot dus veeeel beter maar toch heb ik een raar probleem.
Als ik van stilstaand vertrek en doe dat volgas dan is er geen enkel probleem en gaat hij door tot zijn top.
Los ik nu ff de gas en ga wat vertragen en blijf bv 80 km/u rijden en wil dan terug volledig gas geven dan pruttelt hij ff en dan schiet hij erdoor.
Rijd ik nu nog trager heb ik dat ook maar veel minder.
Vario en koppeling zijn aangepast ( Malossi) en daar heb ik geen probleem mee, vertrekt zeer snel en hij gaat tot zijn top.
Toerental blijft bij vertrek en rijden hetzelfde zoals het dus moet.
Heb de bougie bekeken en die ziet er lichtbruin uit dus normaal zou hij toch niet te rijk kunnen zijn.
En te arm moet hij wit zien en dan vertrek je zeer slecht....
Voor ik dus nog wat gaten wil maken vraag ik jullie goede raad.
Thanks...
 
het klinkt alsof je luchtstelschroef te ver naar binnen staat.
bij volgas regelt je hoofdsproeier je lucht/benzine verhouding, bij gas dicht is je luchtstelschroef van belang.
probeer die eens wat verder naar buiten te draaien en ga dan nog eens kijken of het effect blijft.
 
het klinkt alsof je luchtstelschroef te ver naar binnen staat.
bij volgas regelt je hoofdsproeier je lucht/benzine verhouding, bij gas dicht is je luchtstelschroef van belang.
probeer die eens wat verder naar buiten te draaien en ga dan nog eens kijken of het effect blijft.
Ja daar zou ik dus naar kunnen kijken want ik heb die proberen af te stellen, normaal 1.5 draai naar buiten maar dan deed hij het zeker niet goed.
Heb hem iets meer naar buiten gedraaid, maar denk dus zoals je zegt dat het iets meer mag zijn.
Als ik hem verder blijf draaien ( naar buiten) dan wil hij stilvallen dus draai ik hem terug tot hij blijft draaien.
Hoe ver moet het nu?
Zal dus eerst proberen met iets meer naar buiten...
 
let er wel even op dat je niet je stationairschroef aan het verdraaien ben :P

want als je luchtstelschroef al zo kritisch staat dat hij bij 1,5 draai al kut gaat lopen, dan zou je even moeten spelen met 0,5 draai.
 
Hallo Gilera,

Vraagje.. was het een goede verbetering de aanpassing van de vario en de koppeling.
Heb zelf een Derbi GP1 250 en zit eraan te denken om de poulie en koppeling en de vario aan te passen. Graag je ervaring.

Groeten,

BolleBoos
 
Als je aan die luchtschroef hebt gedraaid dan moet na een rit, aan de warmgereden motor, gewoonlijk ook stationair-toerental opnieuw worden ingeregeld; probeer je dit aan koude motor dan werkt dat nooit lekker, onbetrouwbare eindstand.

Is het een carb met cilindrische schuif en dwars daaronder een dwarse optil-schroef voor stationair-instelling, dan oppassen dat je die schroef niet "vaster" draait zonder het gas open te trekken want ik heb al wat carburateurs daarmee verziekt zien worden, schroef "hapte" in het lichtmetaal, schroefdraad verdwenen en voortaan stationairgas niet meer regelbaar.
Dus als ik aan een brommertje ofzo stationairgas wil inregelen, rijd ik het eerst warm, zet de motor af, draai met het gas helemaal open de stationairschroef tot einde vast (niet muurvast), start de motor die dan te hard stationair loopt en regel heel langzaam terug naar bedoeld toerental (niet eng-zuinig maar vrolijk tikkend).
Ga ik per ongeluk te ver terug, dan EERST weer gas opentrekken voordat ik de stationairschroef vaster draai.
Dit hoeft bij de meeste vlakschuif-carbs niet per se zo maar ... het kan geen kwaad en zeker is zeker.

Bij de betrekkelijk eenvoudige carburateurs van de meeste kleine tweetakkers zoals brommertjes, werkt de luchtschroef wel degelijk ook door in het top-toerental; het toelaten van lucht in de sproeier (schroef "losser" draaien) is dan feitelijk/tevens een manier om de sproeier te verkleinen.
 
Ik denk dat hij eerder te arm loopt dan te rijk (dus).
Als hij te arm loopt, waarom is bougiekleur dan goed en zelfs een beetje nat?
Zeg toch, bij het 2de gat vrij te maken kon ik dus beter rijden dan alleen bij het eerste want dan gaf ik gas en motor viel weg.
Omdat ik dacht, het 2de gat geeft teveel lucht , plaatste ik een extra filter mouse en dan deed hij het dus weer niet goed.
Dan den k ik niet dat hij te arm staat.
De regelschroef voor het stationair toerental staat boven op de carburateur, dus denk ik dat het een ander systeem is van regelen zodat het niet in de schuif kan draaien.
Ga het morgen nog eens testen met de luchtschroef en dan hoor je het wel hoe het gegaan is.
 
Hallo Gilera,

Vraagje.. was het een goede verbetering de aanpassing van de vario en de koppeling.
Heb zelf een Derbi GP1 250 en zit eraan te denken om de poulie en koppeling en de vario aan te passen. Graag je ervaring.

Groeten,

BolleBoos
Ja , het is zeker een grote verbetering, maar je moet dan wel wat verstand hebben van vario en koppeling afstellingen.
De gewichtjes, trekveren en drukveer verhoudingen zijn van zeer veel belang en dat vergt zoekwerk om de juiste verhouding te vinden.
Als je het gevonden hebt dan gaat hij super rijden, en nu nog die goede afstelling krijgen van mijn carburateur en alles is opgelost :-)
 
Ben hier weer, heb dus de luchtschroef wat meer uitgedraaid en wat blijkt, het dipje is minder maar nog niet helemaal weg, als ik hem nog verder draai dan gaat de motor stotteren.
Zou het dan toch zijn dat er te weinig lucht is?
Bougie is lichtbruin, moet dat niet donkerder zijn voor een goede afstelling...
 
Laatst bewerkt:
Ben hier weer, heb dus de luchtschroef wat meer uitgedraaid en wat blijkt, het dipje is minder maar nog niet helemaal weg, als ik hem nog verder draai dan gaat de motor stotteren.
Zou het dan toch zijn dat er te weinig lucht is?
Bougie is lichtbruin, moet dat niet donkerder zijn voor een goede afstelling...

kan je hem neit ergens op een CO-meter aan sluiten? dan weet je meteen meer
Kan een (motor)scooter dealer in de buurt ook geen oplossing geven? i know, i know, ik ga ook niet graag naar de dealer, maar soms kunnen ze met het kleinste tipje de grootste problemen voor je oplossen ;)
 
Lichtbruine bougie lijkt me keurig voor een viertakt (hoeft niet zo donker als bij tweetakt).

Misschien is er iets anders aan de hand. Komt bijvoorbeeld de choke wel totaal goed terug?
Kan het tijd zijn om klepspelingen te checken/stellen?

Ik zou ook een vers/onverdacht bougieKAPJE proberen.

Een onzuiver vlotternaald(punt)je of de opvang daarvan, kan ook rare puzzels opleveren; bekijken onder vergrootglas, vooral als daar plastic/rubber deeltjes zijn.

Kan een bijzondere uitlaat eigenlijk bij een viertakt afwijking veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Kan een bijzondere uitlaat eigenlijk bij een viertakt afwijking veroorzaken?
Die stond er al op voor ik de kelk eropzette en dan was er geen probleem.
Heb wel de kelk en de vario + koppeling samen aangepast dus dan kan de oorzaak eigenlijk op verschillende plaatsen zitten, al denk ik toch zelf dat het de juiste afstelling vinden is van de luchtschroef en dus eens kijken naar de naald bijvoorbeeld...
Testen is dus de boodschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan