Staat oude band bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedemiddag allemaal,

Kom er net achter dat ik nog een "nieuwe" Bridgestone band in de garage heb liggen.
Productiedatum 1811. Dus eigenlijk zou ik moeten zeggen, te oud, erg ermee. Maar hij lijkt r nog zo goed uit te zien.
Hoe kun je nu zien/bepalen of een band nog kwalitatief goed is?

*ter info, uiteraard gaat deze er niet meer om. Ga geen risico lopen. Bovenstaande is puur ter lering voor/uit interesse vanuit mijzelf.
 
Zo, ze zitten er op

band.jpeg
 
Ja tis niet vervelend bedoeld. Maar weet uit ervaring dat de 21 een drama is in de regen. Ik rij ook niet in de regen. Maar met een lang weekend weg ontkom je er soms niet aan. 😉
In de tijd dat die BT021 gelanceerd werd waren bijna alle banden zo. Michelin kwam als eerste met grip op nat wegdek.
Toen ik destijds overschakelde van BT020 naar BT021 was het een vooruitgang op alle fronten, en dat terwijl de 020 in zijn tijd de beste sporttoer band was.
Het is natuurlijk nu wel allemaal achterhaald.
Het enige gevaar schuilt dus in een mogelijke achteruitgang door veroudering.
 
Ik ben tamelijk goed in staat het gedrag en grip van mijn banden aan te voelen. Toen ik ze gister schoon ging rijden viel het me wel op dat ik hem voor vaker kwijt was en achter eigenlijk helemaal niet... Ik heb nu een setje "nieuwe" banden er onder zitten voor 160 eurie incl omleggen en de doorloop van banden kan je zegmaar 2:1 inschatten waarbij deze achterband op enig moment plaats gaat maken voor een T31 waarmee ik er nu al een stuk op vooruit ben gegaan in vergelijk met de bakelieten Dunloppen uit 2005 en 2006 die er onder lagen... Ik weet zeker dat dit setje al vele malen beter is dan wat ze er standaard in 1995 onder legden
 
Het rubber verhard zonder dat je dit ziet maar wel gaat merken als je op de weg zit qua grip .

Niet aan te bevelen zo`n oudere band .
Nooit bezuinigen op ieder geval banden.
 
Ik heb op mijn achterwiel een vierkant gereden BT020 dot 0611 en rijd daarmee nog de stepjes aan de grond.
Toegegeven: in de regen rijdt ik liever op mijn contisportattack3. (Droog ook)
 
Op mijn Honda PCX zit deze voorband. Ik vraag me af is deze al op of kan hij nog km. kan maken. Motorscooter rijdt prima. Ik als beginnende motorrijder weet nietwaar ik naar kijken moet.
20191212_121759.jpg
Afwachtend op jullie advies
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan