Staat oude band bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedemiddag allemaal,

Kom er net achter dat ik nog een "nieuwe" Bridgestone band in de garage heb liggen.
Productiedatum 1811. Dus eigenlijk zou ik moeten zeggen, te oud, erg ermee. Maar hij lijkt r nog zo goed uit te zien.
Hoe kun je nu zien/bepalen of een band nog kwalitatief goed is?

*ter info, uiteraard gaat deze er niet meer om. Ga geen risico lopen. Bovenstaande is puur ter lering voor/uit interesse vanuit mijzelf.
 
Ik lees je vraag. Ik weet niet hoe ik vast moet stellen of een band nog kwalitatief goed is.

Kwaliteit, dat was toen toch ook een dingetje in Zen en de kunst van 'nog iets' …

Ik zie nu ook ineens je ondertitel, het volgende komt in me op.

Als ik een Kawasaki 454LTD Bobber zou hebben en budget was misschien wel een issue, zou ik die band er zeker gewoon omleggen.
Als ik een Yamaha FZS1000 zou hebben waar ik af en toe graag mee aan het gas hengelde, zou ik die band wegpleuren zonder om te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees je vraag. Ik weet niet hoe ik vast moet stellen of een band nog kwalitatief goed is.

Kwaliteit, dat was toen toch ook een dingetje in Zen en de kunst van 'nog iets' …

Ik zie nu ook ineens je ondertitel, het volgende komt in me op.

Als ik een Kawasaki 454LTD Bobber zou hebben en budget was misschien wel een issue, zou ik die band er zeker gewoon omleggen.
Als ik een Yamaha FZS1000 zou hebben waar ik af en toe graag mee aan het gas hengelde, zou ik die band wegpleuren zonder om te kijken.

Is een band voor de FZS. En precies om die reden dat ie er niet meer om gaat.
Ouder dan 5 jaar is no go.
 
Een dotcode bepaald natuurlijk niet altijd klakkeloos de staat van de band.

Ik zie wel eens autobanden van 10 jaar oud die er nog heel erg goed uit zien, rubber nog soepel, geen droogte scheuren etc.

Maar ik kom ook wel eens banden van 3 jaar oud tegen die al droogte scheurtjes vertonen..

Met motoren (en caravans, campers) zou ik ze ook preventief vervangen als ze 6 jaar oud zijn.
 
Hmm even rekenen, een voorband die ongeveer een 15000km meegaat op een hobbymotor leggen waarmee je ongeveer 2500 km/jaar mee rijdt en die op het moment van omleggen 3 jaar oud is... uiteraard gooien we die weg als hij pas ingereden is....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan