Stabiele zijliging / EHBO

Nou een hoop gelezen hier al, en inderdaad het is niet verstandig om iemand in een stabiele zijligging te leggen als je niet weet of deze persson nek/ rugletsel heeft.

Ons ( leerlingen van MBO-Verpleegkunde ) is geleerd dat je iemand die een ongeval heeft gehad, inderdaad "netjes" moet laten liggen en hooguit mag stabiliseren door bijv. 't hoofd vast te houden zodat het niet kan bewegen ( als iemand bijv onrustig is ).

Als het goed is leren mensen tegenwoordig bij (een GOEDE) EHBO-cursus dat je iemand niet in stabiele zijligging moet leggen tenzij er een gevaar bestaat voor verstikking ( dus ondanks dat iemand nek/ rugletsel kan hebben ), bijv. als iemand bloedingen heeft of kan stikken in zijn of haar eigen braaksel.

Het mag/ MOET in sommige gevallen dus WEL. ( En dan natuurlijk nog op zo'n manier waarop de minste risico's voor verdere beschadigingen kunnen ontstaan).

*D soms is school nog best een plek waar je iets kan leren :}
Beste leerling van de klas?
Nee, je hebt helemaal gelijk: Observeren! en op gezondheidsbedreigende situaties handelen is de beste remedie.
In de topicstarter genoemde situatie houdt dat dus in dat je hem gewoon laat liggen en kijkt en controleert of deze niet stikt in... maar dat is hierboven duidelijk beschreven.
 
bij de nederlandse wet is het ten strengste verboden iemand in nood NIET te helen.
je bent dan zelfs strafbaar.

Nee druif, het is verboden iemand in een hulpeloze situatie/toestand achter te laten...

Is net effe anders (of ze moeten de wet) aangepast hebben... dan hoor ik het graag van je)

Anyway...

Ik weet niet of de EHBO al is overgestapt op het ABCD protocol maar dan leer je toch echt dat je Airway/luchtweg de hoogste prio heeft en daarna pas allerlei andere ongein... Vandaar misschien die stabiele zijligging...

Wat mij betreft, klauwtjes af van het slachtoffer. Netjes 112 bellen de goed en duidelijk vertellen wat en waar er aan de hand is en zorgen dat er niet meer nog ongevallen gebeuren... (Plaats ongeval markeren en verkeersdoorstroom evt. garanderen zodat hulpverleners er ook tijdeig kunnen komen)

Tuurlijk zitten er een hoop wannebe-EHBO'rs tussen maar dat zijn ze zeker niet allemaal...

Maareh, als gewoon iedereen een beetje uit zijn doppen kijkt hebben we helemaal geen pleisters/EHBO nodig! ;)
 
Beste leerling van de klas?
Nee, je hebt helemaal gelijk: Observeren! en op gezondheidsbedreigende situaties handelen is de beste remedie.
In de topicstarter genoemde situatie houdt dat dus in dat je hem gewoon laat liggen en kijkt en controleert of deze niet stikt in... maar dat is hierboven duidelijk beschreven.

Nou een na beste :P
Ik hebt ook weer van iemand geleerd he,
Maar zeker dankje wel voor t complimentje :} *D
 
Volgende wordt je geleerd bij CCV-B Goederenvervoer, voor de leken het chauffeursdiploma voor vrachtwagenchauffeurs in NL die meer als 7500kg willen vervoeren:

PAMAN

P Persoonlijke veiligheid
A Andermans veiligheid
M Markeren
A Alarmeren
N Noodzakelijke maatregels treffen

Belangrijkste punten EHBO:

- Letten op gevaar
- Nagaan wat slachtoffer mankeert
- Slachtoffer geruststellen
- Zorgen voor deskundige hulp
- Plaatselijke hulp bieden

Dit is verplichte kost voor vrijwel elke vrachtwagenchauffeur.
Werd ons duidelijk gemaakt dat je moet wachten op deskundige hulp en vooral eerst moet zorgen dat de omgeving gemarkeerd is, zodat er niet nog meer ongelukken kunnen gebeuren.
Je kunt namelijk wel iemand willen helpen, maar als het voor jezelf al niet veilig is...

Staat overigens allemaal heel duidelijk beschreven in het "stukkie" tekst van Sig :}
 
Laatst bewerkt:
:r sjongejonge wat een mafkezen hier,die het allemaal beter denken te weten.
(op enkele na natuurlijk).
Dat je wil dat iemand met een ehbo les van een dag of een bedrijfshulpverlener van je afblijft kan ik goed begrijpen(want die EHBO stelt geen reet voor),maar een gediplomeerd EHBOer weet echt wel wat hij/zij doet.
Dat ben ik zelf namelijk,en ik ben echt niet een jaar lang op cursus geweest om een vinger te verbinden(ook moet ik elk jaar min.6x op herhaling en 2x reanimeren).

[ontopic]je ligt iemand pas stabiel als de ademhaling ernstig bedreigd wordt door bijvoorbeeld de tong,maar tegenwoordig schijnt dat ook te voorkomen te zijn met de'kinlift'.
Maar dat is nog vrij nieuw.
 
Hoe kunnen we die halve EHBOers van ons lijf houden als we daar in de kreukels om die boom gevouwen liggen? Als ik zie wat voor info je krijgt en wat mensen dan denken te weten wordt ik niet vrolijk namelijk.
Ja da's uitkijken die ehbo'ers. Hoe vaak ik niet vroeger (spijkerbroek, led zeppelin t-shirtje, spijkerjasje en nikes aan) weggeduwd werd, terwijl ik eerste hulp verleende bij een ongeval, door zo'n eikel in z'n nette pak die met een hand trots z'n ehbo speltje liet zien terwijl 'ie met z'n andere hand probeerde mij weg te trekken (wat komt die jarenlange jiu jitsu ervaring toch vaak goed van pas O-) ). U mag kiezen wie u helpt: een aangeklede aap met een ehbo speltje of een eenvoudige huisarts... tot dusver kozen de meeste slachtoffers voor mij.

Ik wordt altijd erg onaardig als iemand zomaar aan me gaat staan trekken.

Als er op straat gereanimeerd moet worden, komt er pas een ehbo'er zich aandienen nadat ik in m'n eentje begonnen ben en de eerste mond op mond beademing heeft plaatsgevonden. Dan wil er wel ineens wel iemand helpen, maar dan alleen met hartmassage. Voor die beademing heb je dan meestal niks voor bij je, dus ik ben altijd erg blij als het slachtoffer een pepermuntje nam voor 'ie onderuit ging in plaats van te kotsen. Waarom het altijd ouwe kerels zijn in plaats van jonge frisse meiden, dat blijft frustrerend... :+ O-)

Een geslaagde reanimatie maakt alle viezigheid meer dan goed!

Je moet natuurlijk wel weten hoe je iemand in stabiele zijligging legt, maar de meeste ehbo'ers starten daar al mee als iemand in een punaise gestapt is of z'n vinger tussen de autodeur heeft gekregen. Belang wordt een beetje erg overschat, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
:r sjongejonge wat een mafkezen hier,die het allemaal beter denken te weten.
(op enkele na natuurlijk).
Dat je wil dat iemand met een ehbo les van een dag of een bedrijfshulpverlener van je afblijft kan ik goed begrijpen(want die EHBO stelt geen reet voor),maar een gediplomeerd EHBOer weet echt wel wat hij/zij doet.
Dat ben ik zelf namelijk,en ik ben echt niet een jaar lang op cursus geweest om een vinger te verbinden(ook moet ik elk jaar min.6x op herhaling en 2x reanimeren).

[ontopic]je ligt iemand pas stabiel als de ademhaling ernstig bedreigd wordt door bijvoorbeeld de tong,maar tegenwoordig schijnt dat ook te voorkomen te zijn met de'kinlift'.
Maar dat is nog vrij nieuw.
Vorige week voor het eerst kennis gemaakt met de kinlift bij de bhv. Ik moet wel zeggen dat er een hoop mensen problemen hadden met deze nieuwe techniek. Ook gelijk een ander pop ipv de vertrouwde annie, we hebben deze maar jamai genoemd :+
Het valt me zowiezo op dat de inhoud van bhv elk jaar wel iets veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij wordt op dit moment juist geleerd bij nieuwe EHBO-cursussen dat je NIET automatisch mensen in de zijligging moet leggen TENZIJ ze bewusteloos zijn, omdat dan het gevaar van stikken gewoon te groot is. In dat geval is het risico van verergerd letsel kleiner dan van stikken.
 
Hulpverlenen kan ook zeer grappig zijn. Enkele jaren geleden reed ik met mijn vriendinnetje terug naar R'dam na een bezoekje aan mijn ouders. Op de N44 tussen Wassenaar en Den Haag werden wij ingehaald door 2 scootertjes (Zij reden op het fietspad naast de weg).
Wij reden op dat moment in het koekblik precies 70 (Staan daar om de 5 meter camera's :( ) dus scooters reden iets van 80.
Nou heb ik dat fietspad jarenlang bereden van school naar huis dus kende ik het listige slingertje naar rechts dat beide aspiranten op korte termijn zouden moeten bedwingen. Ik hield ze maar even in de gaten en scooter 1 ging er keurig door maar was behoorlijk geschrokken want na de bocht remde hij behoorlijk af. Scooter 2 daarin tegen miste de bocht volledig raakte een hoop aarde en het scootertje explodeerde letterlijk!!! Plastic overal en hij stond ook in de brand! Maar nu komt het scooterdude 2 was gelanceerd en stond eigenlijk meteen op maar hij wist nog niet wat wij wel wisten namelijk dat hij een kampvuurtje op zijn helm had!! Blijkbaar was er benzine uit het exploderende scootertje gekomen en had zich gezellig boven op de helm van onze held genesteld!!! Wij zijn uiteraard gelijk op de busbaan gestopt om hem te helpen (vriendinnetje was SEH Arts)). Gelijk met ons stopte er achter ons een ongemarkeerd busje vol met agenten (Steengrillen en karten Baksteen ????? :+ ) die onze vlammende vriend snel hadden gedoofd. :}
Mannetje was wonder boven wonder ongedeerd en wij hebben onze weg in opperbeste stemming voortgezet!!

p.s. Wel knap dat hij de twee kernactiviteiten van onze Jos wist te combineren in 1 ongeval!!! :+
 
Mijn oom heeft van het zomer een zwaar motorongeluk gehad.
De traumaheli was binnen 5 minuten aanwezig. Het hart stond al stil.
Gelukkig dat er niemand aan zijn helm of zoiets heeft staan trekken, maar heeft een arts die helm afgedaan. Als zijn helm enigszins ruw losgemaakt zou worden, was het per definitie fataal geweest, omdat zijn nek ook gebroken was.

Hulde voor de mensen die van hem zijn afgebleven en alleen 112 gebeld hebben :}
 
Mijn oom heeft van het zomer een zwaar motorongeluk gehad.
De traumaheli was binnen 5 minuten aanwezig. Het hart stond al stil.
Gelukkig dat er niemand aan zijn helm of zoiets heeft staan trekken, maar heeft een arts die helm afgedaan. Als zijn helm enigszins ruw losgemaakt zou worden, was het per definitie fataal geweest, omdat zijn nek ook gebroken was.

Hulde voor de mensen die van hem zijn afgebleven en alleen 112 gebeld hebben :}
Maar als er nou geen arts was geweest en het zou zeker nog 5 minuten gaan duren voordat er een arts/ambu aanwezig zou zijn.....??
En je hebt in de gaten dat er idd geen circulatie/ademhaling meer is...???
Dan vooral maar laten liggen omdat je de helm niet af wil doen :?
Weet je ook zeker dat oompje t nooit meer naverteld.


De lijn wel/niet iets doen is nou eenmaal dun, zeker voor "ondeskundigen" en bij silvallen ademhaling/hart kun je weinig meer slechter maken.

Ik zou graag zien dat bij slagaderlijke bloedingen duidlijk is wat je moet doen en voor de rest overal afblijven, tenzij ademhaling in gevaar komt en/of hartslag wegvalt. Dan moet je tenslotte wel maar voor de rest lekker afblijven.

Je kan wel verbandjes ed willen aanleggen maar ambupersoneel heeft daar alleen maar last van, zij zijn verantwoordelijk en zullen dus verbandjes ed er weer af moeten halen, met opwekken pijn/risico extra schade ed, om de situatie te bekijken.
Steriel afdekken :} verder laten weten dat je er bent, mentale steun, da's belangrijk.
 
Maar als er nou geen arts was geweest en het zou zeker nog 5 minuten gaan duren voordat er een arts/ambu aanwezig zou zijn.....??

Politie was na 1 minuut ter plekke en heeft de mensen verder op een afstand gehouden.

En je hebt in de gaten dat er idd geen circulatie/ademhaling meer is...???
Dan vooral maar laten liggen omdat je de helm niet af wil doen :?
Weet je ook zeker dat oompje t nooit meer naverteld.

De lijn wel/niet iets doen is nou eenmaal dun, zeker voor "ondeskundigen" en bij silvallen ademhaling/hart kun je weinig meer slechter maken.

Weinig slechter maken? Dan was hij waarschijnlijk vanaf zijn nek verlamd geweest. Dan liever dood.
 
Politie was na 1 minuut ter plekke en heeft de mensen verder op een afstand gehouden.



Weinig slechter maken? Dan was hij waarschijnlijk vanaf zijn nek verlamd geweest. Dan liever dood.
Je snapt vast wat ik bedoel.....

Dat is ook een zienswijze.
Kan overigens ook goed gaan, afgezet tegen helm niet afdoen en dus ook NIET beademen terwijl dat zeker dood betekend??
Ik sta niet graag tegenover zulke keuze's....maar soms moet je keuze's maken waarvan je vantevoren niet weet wat de gevolgen voor een ander zullen zijn.

Maar lees ook de rest van wat ik in die reply postte, is veel vaker voorkomend.
 
Je snapt vast wat ik bedoel.....

Dat is ook een zienswijze.
Kan overigens ook goed gaan, afgezet tegen helm niet afdoen en dus ook NIET beademen terwijl dat zeker dood betekend??
Ik sta niet graag tegenover zulke keuze's....maar soms moet je keuze's maken waarvan je vantevoren niet weet wat de gevolgen voor een ander zullen zijn.

Maar lees ook de rest van wat ik in die reply postte, is veel vaker voorkomend.

Je hebt wel gelijk.
Het aantal gevallen dat geen gebroken nek heeft is statistisch gezien vele malen groter dan de keren dat dat wel het geval is.
Toen mijn moeder nog hoofdverpleegster was in het ziekenhuis, heeft ze veel verwondingen e.d. gezien, die door toedoen van EHBO-ers waren verergerd.
Ik heb geen idee hoe dit tegenwoordig is, maar mijn gevoel zegt dat dit nog dagelijks gebeurd.

Ik heb dan toch liever dat ze dan van mij afblijven.
 
Je hebt wel gelijk.
Het aantal gevallen dat geen gebroken nek heeft is statistisch gezien vele malen groter dan de keren dat dat wel het geval is.
Toen mijn moeder nog hoofdverpleegster was in het ziekenhuis, heeft ze veel verwondingen e.d. gezien, die door toedoen van EHBO-ers waren verergerd.
Ik heb geen idee hoe dit tegenwoordig is, maar mijn gevoel zegt dat dit nog dagelijks gebeurd.

Ik heb dan toch liever dat ze dan van mij afblijven.

Dat zeg ik, Gammah afblijven!!.
 
De lijn wel/niet iets doen is nou eenmaal dun, zeker voor "ondeskundigen" en bij silvallen ademhaling/hart kun je weinig meer slechter maken.
Zeker is dat als je als omstander iets doet en het gaat mis: dan krijg je de schuld, doe je niets en het gaat mis, dan krijg je ook de schuld. Verder is ook zeker dat de mensen, die het alemaal zo goed weten, nooit aanwezig zijn.

Baksteen en ik hebben in elk geval het voordeel dat we beiden beter dan de gemiddelde Nederlander weten wanneer we wel en wanneer we niets moeten doen en waarom.

Zodra ik me bij een ongeval ed, waarbij nog geen ambulance etc. aanwezig is, bekend maak als arts, krijg ik alle hulp en ondersteuning van eventueel aanwezige politie en dat kan ik van de gemiddelde ehbo'er (die het altijd beter menen te weten) niet zeggen.

Het is goed dat veel mensen ehbo opleidingen doen: hoe meer hoe beter, maar besef dan ook wat je allemaal niet weet en niet kunt.
 
Het is goed dat veel mensen ehbo opleidingen doen: hoe meer hoe beter, maar besef dan ook wat je allemaal niet weet en niet kunt.
Maar dat is dan ook (of zou moeten zijn) primair een taak van diezelfde opleidingen om dat duidelijk te maken, zou ik zeggen.

Maar ja, een opleiding of cursus die in de eerste plaats verkondig dat je eigenlijk niks weet en dat je zoveel mogelijk overal af moet blijven, tenzij... verkoopt natuurlijk niet echt lekker. :z Dit in tegenstelling tot kreten als 'leer levens redden', etc.
 
Sorry snuit, was er ff niet met me kop bij... Natuurlijk mag stabiele zijligging nog.. Kzal voortaan ff wat langer nadenken.
 
Het is goed dat veel mensen ehbo opleidingen doen: hoe meer hoe beter, maar besef dan ook wat je allemaal niet weet en niet kunt.


dat kun je de ehbo'er amper kwalijk nemen, dat krijg je er namelijk tijdens de cursus ingeramd. Verpleegkundigen schijnen weinig van EHBO te weten en artsen al helemaal niet.
En dat krijg je dan te horen van een kader instructeur die je de hele avond loopt te vervelen over theorieen dat je aan een splinter in je duim dood kan gaan.


Ik heb nu een jaar of 8 mijn ehbo + reannimatie, maar denk er steeds harder over om ermee te stoppen. (Weet er iemand toevallig een alternatief waar ze wel met hun benen op de grond staan?)
 
Lekker makkelijk... |(


Geef effe op de man af aan wie je wel en niet bedoelt, dat reageert wat makkelijker voor de al dan niet mafkezen hier. :X

Als je het topic doorlees zie je meerdere mensen(zeer)negatief doen over EHBOers,
en als die zich aangesproken voelen dan bedoel ik die!
Er wordt meerdere keren gezegt"ze moeten van me afblijven",dus die gaan liever de pijp uit dan dat ze geholpen worden :?
Ik hoop zelf nooit voor de keuze te staan om een helm te verwijderen en ik laat hem ook liever zitten tot er een ambulance of een arts is,maar als iemand gereanimeerd moet worden of beademd zal hij toch afmoeten(en natuurlijk ruk je hem dan niet bij iemand van z'n hoofd af en laat zijn hoofd daarna richting grond stuiteren).
In principe mag een EHBOer volgens mij ook alleen erger letsel voorkomen en steriel afdekken(en natuurlijk de pleister op de vinger)en zoals iemand al zei"bij ernstige verwondingen heb het ook geen nut om iets compleet te verbinden",want daar heeft een ambulance of arts alleen maar last van.
 
dat kun je de ehbo'er amper kwalijk nemen, dat krijg je er namelijk tijdens de cursus ingeramd. Verpleegkundigen schijnen weinig van EHBO te weten en artsen al helemaal niet.
En dat krijg je dan te horen van een kader instructeur die je de hele avond loopt te vervelen over theorieen dat je aan een splinter in je duim dood kan gaan.


Ik heb nu een jaar of 8 mijn ehbo + reannimatie, maar denk er steeds harder over om ermee te stoppen. (Weet er iemand toevallig een alternatief waar ze wel met hun benen op de grond staan?)
volgens mij verschilt dit ook per kader instructeur want ik heb een hele boeiende instructrice die veel nuttige dingen vertelt en leert,en bij mijn moeder is het geen reet aan en leert ze er bijna niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan