Stabiliteit van voorvork zónder voorspatbord..?

Pistonpen

Die hard MF'er
28 apr 2003
579
0
Utr. / Gld.
Hoi!

Vraagje...

Op sommige foto's kom je motoren (vooral choppers) tegen waar geen voorspatbord(meer)opzit.

Nu vroeg ik mij af of dit nu speciale voorvorken zijn, want het lijkt mij (behalve bij een springer-voorvork,) dat het voorspatbord er mede voor zorgt dat de voorvorken ten opzichte van elkaar niet kunnen draaien en waardoor de boel dus behoorlijk instabiel wordt.

Klopt deze theorie. :?
 
Volgens mij tordeerd je vork niet omdat deze onder vast zit aan de as van je wiel en niet door je spartbord.

Wat Guz ook al zegt, bij ss is het maar een simpel stukje plastic dat wat dat betreft niet veel kan hebben.
Het enige waar je spartbord volgens mij voor is, is om het opspatten van water (in de hoofdzaak) te verminderen.
 
Volgens mij tordeerd je vork niet omdat deze onder vast zit aan de as van je wiel en niet door je spartbord.
dan kan ie nog steeds torderen, als je bijvoorbeeld maar 1 schijf hebt, maar da's afhankelijk van de kwalieteit van het spul

en hoe dikker de as hoe minder hij kan torderen...

die van me SMC is 26mm en dat ik maar 1 schijf heb merk ik nauwelijks/niet.
 
dan kan ie nog steeds torderen, als je bijvoorbeeld maar 1 schijf hebt, maar da's afhankelijk van de kwalieteit van het spul

en hoe dikker de as hoe minder hij kan torderen...

die van me SMC is 26mm en dat ik maar 1 schijf heb merk ik nauwelijks/niet.
dan moeten dr volgens mij wel extreme krachten op komen te staan. De vork zelf is volgens mij al redelijk stug, maar doordat i onder en boven vast zit wordt het alleen maar steviger.

Wat heeft die 1-ne remschijf dr mee te maken dan?
 
dan moeten dr volgens mij wel extreme krachten op komen te staan. De vork zelf is volgens mij al redelijk stug, maar doordat i onder en boven vast zit wordt het alleen maar steviger.

Een vork tordeert sneller dan je denkt hoor! Zet het voorwiel maar eens tussen je benen en wring maar eens met het stuur!
 
de spatborden zitten er wel bevestigd maar of ze de boel ook ondersteunen...lijkt me van niet.
kijk maar eens hoe dik kroonplaten zijn, dan zou zo'n extra stukje blik echt geen verschil in ondersteuning maken.
 
dat i beweegt wil nog niet zeggen dat i tordeerd.


Dat bewegen wat je ziet is wel degelijk torderen.
Bij custum motoren met van de belachelijk lange voorvorken wordt er vaak boven het wiel nog een extra aluminium brace (stabilisator) geplaatst om torderen te verminderen.
Bij een ss is dat effect veel minder door de korte vork en de dikke poten, maar ze kunnen nog steeds torderen
 
wat bikebuilder zegt idd.

en vergeet niet dan als je rijd er een groot gyroscoopisch effect optreed wat liever niet uit balans wil, als jij dus niet, bij een lange voorvork, zo'n stabilisator er tussen hebt dan tordeert hij erg makkelijk hoor. of eigenlijk, je "stuurt" maar je gaat de bocht nog niet om.
 
Op mijn CB-1 zat ónder het voorspatbord een stabilisator beugel. Deze fiets had een enkele schijf dat wel (maar remde wel erg goed). Lijkt me dat bij een dubbele schijf een stabilisator niet veel uitmaakt. In ieder geval niet zolang deze functie vervuld moet worden door een kunsstof voorspatbordje.
 
veel fietsen hebben een zwaar uitgevoerde spatborddrager die als stabilisator functioneerd.
haal bij een oude honda 750 four dat ding er maar eens af en je durft gelijk geen snelle bocht meer te nemen want alles gaat zwabberen.
telescoopvorken blijven nu eenmaal slappe gevallen en die moet je op alle mogelijke manieren in model zien te houden, een dikke as en usd helpen maar een stabilisator moet je nooit weggooien.
 
mijn zx-9 heeft inderdaad ook een flinke plaat alu onder het spatbord zitten. vastgemaakt met 2 bouten per poot, met een flinke ruimte ertussen. dat zal vast niet voor niets zijn gedaan.

vergeet ook niet dat de meeste voorpoten uit 2 delen bestaan, waar altijd wel iets van wringing door kan ontstaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan