Stadslicht repareren?

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
hallo allemaal,

Ineens deed mijn koplamp het niet meer en besloot hem van de motor te halen.
daar zag ik dat de hele lamp kansloos was en heb em eruit gehaald.
zo gezegd zo gedaan. de lamp doet het weer.
maar nu zit er ook n klein lampje in, het zogeheten stadslicht, maar die is helemaal kapot. poging tot solderen was geen succes en wil er een LED in maken.

Heeft iemand advies hoe ik dat het beste kan maken?

Hier een foto van het rubbertje en "fitting" met lamp dat er nu in zit.
(heb de fitting uit elkaar gedrukt om te laten zien dat er nog een klein veertje in zit, en een soort contactplaatje (dat nog kansloos vast zit aan het bruine draadje)

24d0xex.jpg



Hier een foto van het lampje in de fitting (in elkaar)
15d8k5h.jpg


En nog 1 van de andere kant
i5d7qf.jpg




Mijn idee was om het rubbertje te behouden (dit is tevens afdichting in de koplamp zelf en houd de lamp "rechtop" in de koplamp) en daarin op de 1 of andere manier een LED in te monteren.
Hoe ik dit zou moeten aanpakken heb ik nog geen idee van.
dus kom maar op met wat suggesties!!!

alvast bedankt,
Groetenboer
 
Laatst bewerkt:
Is je motor van voor 31 oktober 1997? Dan is een stadslicht niet verplicht.
Ik wil niet zeggen dat je dan maar zonder moet rijden, kan me ook best voorstellen dat je er een stadslicht op WIL hebben, maar mijn opmerking is meer ter informatie.

Het aansluiten van een led heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er op verschillende electronicafora mensen zijn die bijvoorbeeld een fitting van een fietslamp aanpassen en er ledverlichting van maken. Even zoeken via google doet wonderen.

Ook kun je tegenwoordig wel ledstadslichtjes kant en klaar kopen bedenk ik me, ook hier geldt: even zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Is je motor van voor 31 oktober 1997? Dan is een stadslicht niet verplicht.
Ik wil niet zeggen dat je dan maar zonder moet rijden, kan me ook best voorstellen dat je er een stadslicht op WIL hebben, maar mijn opmerking is meer ter informatie.

Het aansluiten van een led heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er op verschillende electronicafora mensen zijn die bijvoorbeeld een fitting van een fietslamp aanpassen en er ledverlichting van maken. Even zoeken via google doet wonderen.

Ook kun je tegenwoordig wel ledstadslichtjes kant en klaar kopen bedenk ik me, ook hier geldt: even zoeken.
de zoekfunctie weet ik te vinden...ik dacht laat ik het forum eens aan het werk zetten :+

hij is van voor 1995. maar waarom zou ik het er niet in hebben. overigens rijdt ik altijd met dimlicht aan.
 
Met wat soldeerwerk is jouw fitting weer goed werkend te krijgen.

LED-lampjes hebben voor 12 volt een voorschakelweerstand nodig, die afhankelijk is van de toegepaste led. Er zullen best wel LED's bestaan die in een Ba9s fitting passen waar de goede voorschakelweerstand ook al ingebouwd is. Dat zal wel zoeken worden op internet. Type bij Google maar eens in: ba9s led en je vindt genoeg verwijzingen.
 
Meet de diameter van de lampvoet maar op, die zal 9 mm zijn.als je de adertjes goed schoonmaakt is dat goed te solderen. Heb je de originele toestand weer, maar dan ook geschikt voor een Ba9s LED-lampje
klopt, 9mm

kan ik doen, heb zojuist n goed uitziende website gezien, waar ik n nieuwe fitting kan bestellen en een LED voor samen 6 dollar.
 
Als je een beetje handig bent met elektronica is het inbouwen van een LED niet moeilijk.
Wel geeft een LED een smallere lichtbundel dan een gloeilamp.
Je zult dus een beetje moeten experimenteren met de juiste plaats in de koplamp.
Ook is het licht wat 'kouder' dan van een gloeilamp.
Voor de rest ben ik een groot fan van het gebruik van LEDs, scheelt een hoop stroom en ze gaan ook veel langer mee dan een gloeilamp.
Suc6 ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan