Stalen balletjes in carb Suzuki gsx600f 1988

9 apr 2022
3
8
Hallo forum-leden,

Ik ben bezig met het bouwen van een race zitmaaier. Hiervoor heb ik het blok van een Suzuki gsx-600f uit 1988 (gn72b) gebruikt. Na veel pijn en moeite het ding aan het lopen gekregen, maar niet geweldig stationair. Dus ben bezig gegaan met carbs schoonmaken (vlotter kamer en passages). Na het schoonmaken van de eerste carb zie ik twee stalen balletjes liggen in mijn lekbak. Heeft iemand enig idee waar deze balletjes voor dienen? En of ze wel bij de carb horen? Merk van de carb is Mikuni. Las ergens dat deze balletjes wel eens als 1 weg klep gebruikt worden bij de main jet, maar ik kan hier geen zitting vinden voor een balletje. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Rien
 
Je hebt 4 carbs en twee losse balletjes, zoek de verschillen tussen de carbs zou ik zeggen.
Als je bij de main jet (hoofdsproeier het dat in het nederlands) kijkt zit je verkeerd denk ik.
 
Ben al heel lang aan het kijken en vergelijken geweest, het probleem is alleen dat ik deze balletjes vond na het loshalen van 1 carb. Voor de rest heb ik van alle 4 de onderkant van vlotterhuis eraf gehaald om schoon te maken.
 
Die balletjes (en de veertjes die erbij horen) drukken tegen de choke stang. Daar zitten een paar inkepingen in om zodat je de choke in een bepaalde stand vast kan zetten. Stang 67 op die tekening.

Als je kijkt waar die stang doorheen loopt en dan even naar de stang zelf kijkt zie je wel waar die balletjes (en veertjes) horen.
Is dat wel betrouwbaar? (Zal wel niet anders kunnen‽)
 
Update:

Gister nog een uur aan het zoeken geweest, en wat .Maarten zegt klopt! De balletjes zitten in een kleine pocket met een veertje onder de choke stang, als je de choke stang uit trekt, drukt de stang de balletjes naar binnen. Met al het geluk van de wereld zaten de veertjes nog in deze "pocket" en de twee balletjes in mijn lekbak. Carburateur zit weer in elkaar. Enorm bedankt voor het meedenken!
 
Arretering heet dat en wordt vaker gebruikt om een verstelling in een bepaalde positie te blokkeren.
In plaats van een spiraalveertje kun je soms ook een beetje elastisch blijvende kit gebruiken. Ik heb geen idee van mikuni's maar geweldig dat het opgelost is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan