Stalen remleiding GSX-R1000: hendel niet hard!

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
807
15
Westland
Techies,
Wederom een vraag over het hier veel besproken onderwerp "Stalen remleidingen".
Toch heb ik nog een vraag.
Voor mijn GSX-R1000 (2003) heb ik gekozen voor Goodridge stalen remleidingen. Deze zijn gemonteeerd als origineel; Een leiding van de hendel naar de rechter (radiale) klauw en hiervandaar een leiding "doorgelust" over het spatbord naar de linker klauw.

Omdat ik geen vacuum pomp oid heb ben ik vrij lang aan het pompen geweest vandaag. Uiteindelijk voelde ik enige weerstand.
Uit het slangetje op de ontluchtings-nippel, kwamen na verloop van tijd geen luchtbelletjes meer; hoera!
Op de kortste stand (1) van de hendel kwam deze nog zeker tot halverwege de clipon.
Toen met een ty-rap de hendel een uurtje vastgezet en voelde het iets beter aan.

Ben een km of 50 gaan rijden vanavond, maar ik ben van mening dat de originele leidingen directer aangrijpen.
Nog iets ontlucht maar zag slechts een minuscuul belletje aan de linker klauw.

Mijn vraag is dan: Kan er lucht blijven zitten in de "lus" tussen de 2 remklauwen.
Zo ja, hoe los ik dit op?
Nee, wat kan dit dan zijn?

Vannacht staat de remhendel weer vast met een ty-rap.

Het blijft een pokken klus (zonder goed gereedschap).
 
ik heb dit zelf als eerste op deze planeet bedacht geloof ik,pomp met je voetrem olie via het opengedraaide nippeltje op de remklauw achter middels een lang doorzichtig slangetje remolie naar je nippels op je vooremklauwen,maar let op dat het slangetje lekker krap over de nippels passen en wikkel desnoods teflon om het schroefdraad van die nippeltjes om het naar binnen kruipen van lucht uit te sluiten *D
let ook op dat je je achterrempotje niet te laat bijvult |(
en dat de vooremklauwen eraf liggen met niet de nippels als hoogste punt maar nu de aansluitinsplek van de toevoerleiding *D :) ja ik ben nog goed wakker en dat zonder koffie ;)
 
Laatst bewerkt:
Situatie oude leidingen;
full
 
Is maar één goede oplossing: koop een Mityvac remontluchter.

Overigens: weet je zeker dat je aansluitingen goed aangedraaid zijn, zodat de ringen de boel goed afdichten?
 
Ik heb dezelfde radiale remmen in mijn TL1000R gemonteerd en als ik de handle 4mm beweeg dan heb ik bijna maximale druk.

Tip: Doe het nou maar zonder te morren. Knijp je handle in tot je druk voelt en draai met een ringsleutel de bovenste banjo bout los bij je hoofdremcilinder. Als je de bout losdraait en je houd druk dan zal je de lucht horen ontsnappen. Gebruik wel een doekje zodat niet alle remvloeistof over je kuip gaat.

Je lucht zit namelijk in je hoofd remcilinder/banjobout

suczes
 
Doew jezelf een lol en zet een slangetje over de nippel naar een opvangpotje....remolie is echt nergens goed voor behalve IN je remmen!
Tie rap mag er wel een nachtje opblijven voor maximaal resultaat hoor, remmen horen daarna echt keihard te zijn! En veel directer an te grijpen met minder handkracht!
 
ik heb stale remleidingen op alleen te 2 voorste klauwen. de vorige eigenaar heeft ze erop laten zetten. stalen remleidingen grijpen veel directer aan. ik heb er alleen maar genot van. Maar niet te hard! anders gaat je kinderbijslag de deur uit.
 
Net de hendel ontlucht. Er kwam idd een belletje uit. Net zoals je een lekke band plakt. Later geluidsloos alleen nog vloeistof.
Dus je hebt gelijk TLRboy :}

Op de hendel zit een rubberslang naar het reservoir. Deze kneep ik in en zag een luchtbel via het reservoir ontsnappen!
Kennelijk zitten er stukken die lucht vast houden. (Zoals mijn 1e vraag).

Ik ga nu niet meer rijden, wellicht morgen eens proberen.
In de schuur voelt het nu al beter aan.

Bedankt alvast en ik kijk uit naar (nog meer) tips.
 
Doew jezelf een lol en zet een slangetje over de nippel naar een opvangpotje....remolie is echt nergens goed voor behalve IN je remmen!
Tie rap mag er wel een nachtje opblijven voor maximaal resultaat hoor, remmen horen daarna echt keihard te zijn! En veel directer an te grijpen met minder handkracht!

:^

Heb het zelf ook zo gedaan, waren alleen ander merk leidingen maar dat mag niks uitmaken, denk ik.

Veel suc6 en veel rijplezier
 
ziet er allemaal gelikt uit hier boven :}
ik snap alleen het verhaal van de tie-rap een nachtje laten zitten niet... moet je dat doen met bijde ontluchtingsnippels open?

Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem als de onderwerp starter, stalem remleidngen gezet, maarrrr ergens blijft lucht hangen
 
Omgekeerd vullen werkt ook heel goed. Hierbij vul je dus via de ontluchtingsnippel van de laatste klauw dmv een grote injectiespuit en duw je de lucht compleet naar boven. Je systeem moet hiervoor leeg zijn en je bent klaar als het reservoir tussen de streepjes volgelopen is.
Zelfs met een Mityvac heb ik nog wel eens problemen gehad met een dwarsliggende luchtbel. Ook is het niet automatisch zo dat je ontluchtingsnippel op het hoogste punt zit, dan kan je dus ontluchten tot je een ons weegt, maar dan blijft de luchtbel dus op een hoger punt alsnog aanwezig. Loshalen van de klauw of hoofdremcylinder en de ontluchtingsnippel als hoogste punt houden en opnieuw ontluchten brengt dan uitkomst. Zo MOET het lukken, maar goed ontluchten vergt tijd... Ik rij zelf met siliconen vloeistof (DOT5 - niet gebruiken tenzij je weet waar je mee bezig bent !) in mijn Duc, en ontlucht meerdere malen per jaar eventjes, just in case.
 
ziet er allemaal gelikt uit hier boven :}
ik snap alleen het verhaal van de tie-rap een nachtje laten zitten niet... moet je dat doen met bijde ontluchtingsnippels open?

Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem als de onderwerp starter, stalem remleidngen gezet, maarrrr ergens blijft lucht hangen
Bedankt masterk,
Maar die tie-rap is om het systeem onder druk te zetten, dus niets open. Dat is omdat men te lui is een nacht de remhendel ingeknepen te houden :X
Maar dit probleem met "ergens zit nog lucht" is altijd een drama.
Ik heb deze volgorde aangehouden;
- Reservoir leeg gegeooid in een jampotje.
- Leidingen bij de klauw los gehaald en de overige vloeistof in een potje laten druppelen.
- Andere klauw idem. Let op de druppeltjes uit je klauw.
- Stalen leidingen losjes gemonteerd tot ze allemaal vrij zaten; dus niet onder spanning.
- Toen alles vastgezet en het reservoir geheel gevuld met nieuwe remolie.
- Omdat is geen speciaal apparatuur heb, heel veel keren pompen met nippeltje open/dicht. Erg tijdrovend. Denk dat ik zeker een 30 minuten bezig was.
- Toen een stukje gaan rijden. De remmen deden het wel goed maar kon de hendel verder inknijpen als voorheen met de 'rubberen' leidingen.
- Nogmaals ontlucht maar kwam nagenoeg geen lucht tegen.
- De leidingen een nacht onder druk gehouden (die beroemde tie-rap).
- Toen op aanraden van TLRboy de remcilinder ontlucht; Bingo!
(Hendel stuk inknijpen, banjo bout aan het stuur een stukje losdraaien (doekje!)tot de lucht ontsnapt is en weer vastdraaien).
- Na een stuk rijden nogmaals ontlucht maar dat was niet echt nodig.
De rem is nu superkort en hard.

Ik was bang dat in de lus over het voorspatbord lucht zou blijven zitten. Dat is dus onterecht geweest.

Bedankt allemaal! :} :} :} :} :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan