Stalen remleiding vraagjes

koekum

MF veteraan
30 jul 2002
3.251
8
Utrecht
full

Zoals jullie kunnen zien loopt mijn remleiding verre van ideaal na het verwisselen van de apehanger voor een superbikestuur.
Nu dacht ik aan de zeskant aan het uiteide te zien (in rondje foto) dat dit een op maat gemaakte leiding is.
Kan iemand dat be-amen?
Zo ja, dan moet ie ook in te korten zijn.
Dat brengt me dan bij de volgende vraag:
Zijn de koperen ringetjes die zorgen voor de afdichting ook los te koop?
De mijne zijn erg gecorrodeert en hergebruik lijkt me zowiezo 'out of the question'
 
Die 'zeskanten' zien er bij mijn weten altijd zo uit, hoeft dus niet zelf gemaakt te zijn. Die koper ringen kun je inderdaad wel los krijgen, kneusringen is de officiële naam geloof ik.
 
(Afbeelding)
Zoals jullie kunnen zien loopt mijn remleiding verre van ideaal na het verwisselen van de apehanger voor een superbikestuur.
Nu dacht ik aan de zeskant aan het uiteide te zien (in rondje foto) dat dit een op maat gemaakte leiding is.
Kan iemand dat be-amen?
Zo ja, dan moet ie ook in te korten zijn.
Dat brengt me dan bij de volgende vraag:
Zijn de koperen ringetjes die zorgen voor de afdichting ook los te koop?
De mijne zijn erg gecorrodeert en hergebruik lijkt me zowiezo 'out of the question'

Zo te zien is die leiding inderdaad in te korten. Die koperen busjes zijn idd los te krijgen. Die moet je sowieso vervangen na een keer gebruik.
Die busjes zijn los te verkrijgen van goodridge.
 
Die leidingen hebben een keurmerk en worden getest na fabricage op lekkages d.m.v. afpersen tot een druk van +/- 250 Bar!!! Als het goed is heb je ook een certificaat bij deleidingen gekregen waar het allemaal in staat.
Ik zou er dan ook niet zomaar een schaar in zetten als ik jou was :?
 
Die leidingen hebben een keurmerk en worden getest na fabricage op lekkages d.m.v. afpersen tot een druk van +/- 250 Bar!!! Als het goed is heb je ook een certificaat bij deleidingen gekregen waar het allemaal in staat.
Ik zou er dan ook niet zomaar een schaar in zetten als ik jou was :?
'T is maar een brik en die leiding zat er al op toen ik 'm kocht.
Origineel is het al helemaal niet, het eerste deel was vroeger een staalkabel.
Je kunt tegenwoordig leuk setjes kopen specifiek voor een type motor maar dit is dus maatwerk.
Tot een tijdje geleden kon je schijnbaar setjes kopen (banjobouten, koppelingen en slang per meter) om die dingen zelf te maken.
Dat lijkt er nu op te zitten, dus inkorten verandert niet echt veel aan mijn situatie.
Meer risico dan in de door jou geschetste situatie lijkt me duidelijk maar waar vindt ik een leiding specifiek voor mijn toepassing :?
 
'T is maar een brik en die leiding zat er al op toen ik 'm kocht.
Origineel is het al helemaal niet, het eerste deel was vroeger een staalkabel.
Je kunt tegenwoordig leuk setjes kopen specifiek voor een type motor maar dit is dus maatwerk.
Tot een tijdje geleden kon je schijnbaar setjes kopen (banjobouten, koppelingen en slang per meter) om die dingen zelf te maken.
Dat lijkt er nu op te zitten, dus inkorten verandert niet echt veel aan mijn situatie.
Meer risico dan in de door jou geschetste situatie lijkt me duidelijk maar waar vindt ik een leiding specifiek voor mijn toepassing :?
Vraag eens na bij Sabra in Geldermalsen, die maken hem zo voor je. Voordeel is dat zij het vaker hebben gedaan en het juiste gereedschap hebbem om hem te maken.
 
Op een brik zonder remmen rij je jezelf net zo hard dood...toch :?
Volledig juist.
Maar bij een brik treed vaak het principe van de bewezen technologie in werking:
"dat gaat zo al jaren goed, dus waarom zal het de komende tijd niet werken"

Maar mijn voorkeur gaat idd ook uit naar goei spul.
Dank voor je bezorgdheid. :)
 
Op een brik zonder remmen rij je jezelf net zo hard dood...toch :?

Die "zelfbouw" setjes heb ik nog nooit gezien, weet wel dat je ze op maat kan laten maken....bij hopmotorsport e.d.
Ik ken ze wel, heb zelf ook wel eens zo'n zelfbouwsetje gebruikt op een GL1000. Is prima spul. Ik weet van iemand die bij Goodridge remleidingen in elkaar stak dat ze die zelfbouwdingen eens op druk getest hebben. Resultaat was dat die zelfbouwers 2x zoveel druk konden hebben als de op maat gemaakte versies.
Als je zo'n bouwset niet goed monteerd merk je het snel genoeg: Je remmen komen niet op druk, (dus ontluchten gaat niet) en bij het inknijpen van de rem pers je de olie er uit bij lekkage.
 
Kan je ook kant en klare setjes kopen dan???

Mijn leiding van mijn achterrem is en op mijn uitlaat terecht gekomen en door gesmolten (2 uur staan krabben om dat plastic eraf te krijgen). Ik heb geschat hoevel ik nodig zou hebben en daarna zo'n stuk gehaald. Ik ben naar een motorzaak gegaan en dat stukkie opgehaald. Het was iets te lang dus ff bij geknipt met een tangetje, dat was na het krabben nog het lastigste die dingen zijn behoorlijk taai, en tot slot ff de banjo's er op/in/tussen geschoven. Vloeistof erbij, ontluchten en ik kon harder remmen dan ooit tevoern...achter dan.

't is al met al een klusje van een half uurtje ofzo en goed zelf te doen. Ik deed het ook voor het eerst, gewoon ff logisch nadenken.
 
Kan je ook kant en klare setjes kopen dan???

Mijn leiding van mijn achterrem is en op mijn uitlaat terecht gekomen en door gesmolten (2 uur staan krabben om dat plastic eraf te krijgen). Ik heb geschat hoevel ik nodig zou hebben en daarna zo'n stuk gehaald. Ik ben naar een motorzaak gegaan en dat stukkie opgehaald. Het was iets te lang dus ff bij geknipt met een tangetje, dat was na het krabben nog het lastigste die dingen zijn behoorlijk taai, en tot slot ff de banjo's er op/in/tussen geschoven. Vloeistof erbij, ontluchten en ik kon harder remmen dan ooit tevoern...achter dan.

't is al met al een klusje van een half uurtje ofzo en goed zelf te doen. Ik deed het ook voor het eerst, gewoon ff logisch nadenken.
Ja, Goodridge leidingen zijn kant en klaar. Ik heb die van mij bij Kortland in Hardinxveld gekocht.
 
Goodridge en Spiegler hebben kant en klare setjes. Op Fighterama 2004 in Duitsland lagen complete sets voor weinig geld. Misschien effe rondneuzen op Motor in de Jaarbeurs Utrecht...misschien hebben ze daar wel interessante aanbiedingen :] .
 
Ja, Goodridge leidingen zijn kant en klaar. Ik heb die van mij bij Kortland in Hardinxveld gekocht.

Bij goodridge kun je ook losse banjo's en alle andere onderdelen krijgen om de leidingen zelf samen te stellen. Dit heb ik al bij diverse motoren gedaan en als je je koppie erbij houdt en nauwkeurig werkt is dit een perfect systeem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan