ik meen me te herinneren dat het voor het circuit verplicht werd 2 volledige slangen naar elke klauw te hebben zodat als er een slang uitvalt je iig nog met een klauw (de grindbak in) kan remmen.
Oké maar wat is nu de beste keuze? 2 kabels vanaf cylinder naar remklauw of 1 vanaf cylinder met t-stuk en vanaf t stuk naar remklauw?
Dit scheelt hem meer in de prijs vandaar.
Misschien dat er blade rijders hier meer informatie over hebben?
ik meen me te herinneren dat het voor het circuit verplicht werd 2 volledige slangen naar elke klauw te hebben zodat als er een slang uitvalt je iig nog met een klauw (de grindbak in) kan remmen.
maar pin me er niet op vast.
voor vrij rijden zal het geen probleem opleveren, was eis voor onk ofzo.
Ook dat maakt geen zak uit volgens mij, het enige dat van invloed is op de druk links vs rechts is de gangbaarheid (is dat een woord? de mate van weerstand bij in en uitschuiven) van de remzuigers.Heel misschien zou het een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje verschil maken dat je met 2 directe leidingen de druk gelijkmatiger links en rechts aan brengt. Maar voor ons normale stervelingen maakt het echt niet uit. Pak wat je mooi vind.
Ook dat maakt geen zak uit volgens mij, het enige dat van invloed is op de druk links vs rechts is de gangbaarheid (is dat een woord? de mate van weerstand bij in en uitschuiven) van de remzuigers.
Wat zou de natuurkundige / logische redenatie zijn achter een verschil tussen links en rechts met 3 leidingen, en wat zou 2 dan beter maken.
Het enige verschil is dat met 3 leidingen de bovenste leiding 2x zo veel vloeistof doorvoert dan 2 losse varianten (die dus allebei helft van de druk uit de master cilinder ontvangen) maar later wordt dat alsnog gesplitst. Waar je dus van 1 master cilinder naar 2 remklauwen gaat maakt geen zak uit.
Ook dat niet volgens mij? Druk en verplaatsing blijft hetzelfde?
Ach, hoe dan ook. Maakt niets uit zoals ik zei. Pak wat je mooi vind.
T stuk vervalt dan, kun je gewoon eraf schroeven. 2 leidingen sluiten direct aan op je stuur op de master cilinder, de langste gaat dan naar de linker klauw (die is immers verder weg) en de kortere naar de rechter klauw. Vullen, ontluchten, rijden.Mooi maakt mij niet uit. Je ziet er toch vrij weinig van haha.
Alleen vroeg ik me ook af hoe de kabels zouden lopen als deze 2x direkt van het cylinder gaat.
Aangezien er nu zon t- stuk tussen zit met vaste leiding naar links/rechts zeg maar.
Oké maar wat is nu de beste keuze? 2 kabels vanaf cylinder naar remklauw of 1 vanaf cylinder met t-stuk en vanaf t stuk naar remklauw?
Dit scheelt hem meer in de prijs vandaar.
Misschien dat er blade rijders hier meer informatie over hebben?
Hoewel ik geen waarde heb van de feitelijke inhoud en verplaatsing een hypothetische uitleg
Stel:
1 slag = 10cc vloeistof in de leiding persen (10cc = drukopbouw)
1) Master cilinder met 2 directe leidingen:
Van MS 5cc in leiding 1 en 5cc in leiding 2 = gelijke druk op klauw 1 en 2
2) Master cilinder naar T stuk, naar 2 klauwen:
van MS 10cc in hoofdleiding tot T stuk, daarna 5cc per leiding
In situatie 1 gaat immers de volledige slag van de mastercilinder 2 leidingen gelijkmatig in (druk verdeelt zich automatisch naar evenwicht)
In situatie 2 gaat de volledige slag 1 leiding in, om pas later (bij T stuk) over 2 leidingen gelijkmatig verdeeld te worden, maar nog steeds dicteert de verplaatsing in de master cilinder de totale drukopbouw.
Lang verhaal om te concluderen dat het dus geen fuck boeitEnige minimale verschil zal de (lage) mate van uitzetting zijn, die wat drukverlies kan veroorzaken naarmate de lengte toeneemt. Daarom zou je kunnen zeggen dat minimale lengte totaal een goed streven is.
Simpel; 2 leidingen zijn goeiekoper dan 3
Tis alleen even zoeken welke route de leidingen het beste/mooiste kunnen lopen.
Voor het ontluchten maakt het imho geen bal uit of je nou 2 of 3 leidingen hebt.