Stalen remleidingen = geen ABS ?(z750 2011)

Bacaryu2

Rookie
22 sep 2017
1
0
Ik heb voor de verjaardag van een vriend hem een mooie stalen remleidingsetje in het rood gekocht (voor + achter) en ging deze samen met hem installeren op zen motor (Z750 2011). Origineel staan er zwarte rubberen leidingen op zen motor.

Nu ik rij al 13 jaar met dezelfde motor (zx6r 04) en heb hem altijd zelf onderhouden dus ik ken wel het 1 en ander van mecaniek. Maar waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat zijn motor een ABS systeem heeft.

Wanneer ik zijn huidig remsysteem bekeken heb en een afsplitsing zag met stalen buisjes die overgaan in rubberen en zo richting de ABS pomp onder het zadel dacht ik .... oeps ik wist niet dat ABS op deze manier werkte, maar leek me nadien wel logisch.
Nu lijkt het mij wel dat ik de remleidingen rechtstreeks kan installeren maar dan zonder ABS en met waarschijnlijk een waarschuwingslichtje op zen dashboard.

Ik had graag geweten of er nog mensen met een ABS systeem hun rubberen leidingen hebben vervangen met stalen en wat ze dan met het ABS systeem hebben gedaan ?

Bestaan er oplossingen om de ABS toch wel te kunnen blijven gebruiken ? Het aansluiten aan het huidige ABS systeem op de splitsing lijkt me nutteloos omdat er rubberen leidingen naar de ABS pomp lopen waar je dan het volledige nut van stalen remleidingen toch weer verliest. Ook zal ik dan kortere leidingen met andere aansluitingen moeten vinden om alles te doen passen.
 
Gaan jullie nu zeggen dat ABS en combinatie met staal omvlochten remleidingen niet kan?

Lijkt me sterk.

ABS werkt op een ander principe.

Mijn BMW heeft ABS en staal omvlochten remleidingen standaard uit de fabriek.

P.S. Wel een snelle manier om iemand met zijn eerste post op MF weer snel weg te werken :+
 
Laatst bewerkt:
Gaan jullie nu zeggen dat ABS en combinatie met staal omvlochten remleidingen niet kan?

Lijkt me sterk.

ABS werkt op een ander principe.

Mijn BMW heeft ABS en staal omvlochten remleidingen standaard uit de fabriek.

P.S. Wel een snelle manier om iemand met zijn eerste post op MF weer snel weg te werken :+


Ik lees nergens dat het niet kan, ik lees wel dat TS hoogstwaarschijnlijk een verkeerde set remleidingen heeft besteld.
 
Gaan jullie nu zeggen dat ABS en combinatie met staal omvlochten remleidingen niet kan?

Lijkt me sterk.

ABS werkt op een ander principe.

Mijn BMW heeft ABS en staal omvlochten remleidingen standaard uit de fabriek.

P.S. Wel een snelle manier om iemand met zijn eerste post op MF weer snel weg te werken :+
Nee, dat gaan we niet doen en hebben we ook niet gedaan
 
Gaan jullie nu zeggen dat ABS en combinatie met staal omvlochten remleidingen niet kan?

Lijkt me sterk.

ABS werkt op een ander principe.

Mijn BMW heeft ABS en staal omvlochten remleidingen standaard uit de fabriek.

P.S. Wel een snelle manier om iemand met zijn eerste post op MF weer snel weg te werken :+
Begrijpend lezen overgeslagen op de basisschool?
 
Op mijn fz1 met abs heb ik gewoon staalomvlochten remleidingen gezet. Wel duidelijk bij mijn bestelling aangeven.
De sets die je op internet tegenkomt ( met name in het buitenland) zijn veel goedkoper en zonder de extra leidingen voor het abs, ondanks een zelfde bouwjaar.
 
De set voor een Z 750 zonder abs en de set voor de Z 750 met abs zijn gewoon twee verschillende sets.

Heb je de één en koop je de ander dan is dat hetzelfde als een set kopen voor een ZX-6R terwijl je een Versys 1000 hebt.
 
Ik heb mijn set van Melvin uit Duitsland vandaan. Uiteraard keuze in allerlei kleuren. Mijn ervaring is goed. Snelle levering en goede pasvorm. Ze kunnen ook foto's sturen van een fz1 als je hierom vraagt.
 
Als je het abs nutteloos vindt kan je natuurlijk gewoon de abs modules buitenspel zetten (als dat volgens de remklauwen kan). Eerst even de zekering van abs verwijderen om te kijken of alles nog naar behoren werkt.

Dan heb je geen abs meer en wel rode leidingen.
Je kan ook op maat nog een paar leidingen bij bestellen zodat je abs nog kan blijven gebruiken.
(bv bij sparks online)
 
Als je het abs nutteloos vindt kan je natuurlijk gewoon de abs modules buitenspel zetten (als dat volgens de remklauwen kan). Eerst even de zekering van abs verwijderen om te kijken of alles nog naar behoren werkt.
De rempomp kan ook anders zijn. En als je de pomp niet verwijderd en fatsoenlijk spoelt en opbergt kan je hem na een tijdje weggooien.
Dan heb je geen abs meer en wel rode leidingen.
Je kan ook op maat nog een paar leidingen bij bestellen zodat je abs nog kan blijven gebruiken.
(bv bij sparks online)

Je kan alle leidingen vervangen, aangezien er geen enkele leiding hetzelfde is bij een niet-abs fiets. Bij een abs fiets zijn de leidingen van en naar de pomp vaak gewoon van staal, thv het balhoofd en thv achterkant frame zitten de koppelstukken waar de flexibele leidingen aan zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan