stalen remleidingen met knelkoppeling toegestaan?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.764
581
Vraag me af of dit verzekeringstechnisch is toegestaan?

Op mn soes komt namelijk waarschijnlijk een kant en klaar setje (getest tot ik meen 10 bar) maar mn honda heeft een set met knelkoppelingen waar een stukje van ontbreekt. Heb staal van de klauwen voor tot het verdeelpunt maar van het handvat tot het verdeelpunt een origineel stuk. Zet hier eerdaags een stalen stukkie op (goodridge) en dan net als de rest van de honda met die knelkoppelingen. Nu is de prijs hiervan aanzienlijk lager en zodoende overweeg ik om dit ook op mn soes te zetten. Rij met de soes echter dagelijks veel km en wil die wil netjes in orde hebben.

Het punt waar ik dus mee zit is het volgende:

De kant en klare setjes zijn getest en goed bevonden. De leidingen los zijn ook wel getest maar als ik hier zelf een knelkoppeling aanmaak kan daar nooit iets van garantie op gegeven worden natuurlijk. Als ik nu zo zelf een leiding maak, maak een ongeluk kan een verzekering daar moeilijk om gaan doen??

Bvd.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.832
1.517
www.snelmotoren.nl
Je mag ermee rijden echter niet bij wedstrijden.

Vroeger werden die leidingen altijd zo gemaakt, dus geen zorgen. Enne getest tot 10 bar is een beetje weinig. Als je flink in je rem knijpt zit je op 200 bar.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.764
581
Je mag ermee rijden echter niet bij wedstrijden.

Vroeger werden die leidingen altijd zo gemaakt, dus geen zorgen. Enne getest tot 10 bar is een beetje weinig. Als je flink in je rem knijpt zit je op 200 bar.
zoveel??

werd me namelijk trots verteld dat die van Spiegler of Goodridge getest waren tot wel 10 bar heheh

zit het gewoon tegen elkaar af te wegen, had een klein stukje voor de honda nodig wat als kant en klaar stuk 50 euro koste. van de losse kabel met klemkoppeling had ie toevallig nog een stukje liggen (verkocht hij nu niet meer) en dat koste me maar 20 euro...

is mischien iets meer werk, vingers kapot en wat meer gepruts maar toch. als ik het setje voor de soes wat me normaal 150 zou kosten ook voor 40% van het bedrag kan krijgen alleen dan met die knelkoppelingen...

goed gemonteerd zit er geen verschil in begrijp ik uit je reactie??

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Let aub erg goed op bij het monteren.

Heb een motormaatje gered...zijn nieuwe fiets had ook dit soort leidingen maar waren door de vorige eigenaar alleen aan de teflon binnenleiding vast gezet..Ik trok het spul zo los..

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
36
Steenbergen
het is volgens mij gewoon toegestaan in nederland, in duistland niet meen ik!

maar ik heb het zelf ook op mn suzuki gsrx-750w en het remt perfect.
Let er idd goed op dat je de stalen buitenmantel meeneemt tussen de knelkoppeling, anders trek je zo ze zaak uit elkaar als je alleen de binnenleiding ertussen doet.

Werkvolgorde:
- knip de leiding op de juiste lengte af
- schuif het knelmoertje op de juiste manier over de remleiding
- sla met een kunststof hamer het koperen knelbusje over de teflon binnenleiding, zorg ervoor dat ie tot het eind erop zit!
- duw de banjo in de remleiding, zorg er weer voor dat ie niet verder kan en dat het koperen knelbusje goed blijft zitten
- zorg dat de stalen buitenleiding over het knelbusje heenvalt, iig helemaal over het conische stukje van het knelbusje
- draai het knelmoertje op de banjo, zet hem goed vast, maar niet te vast, je hebt kans dat je moer breekt in de lengte als je hem veel te vast zet. Ook hier geldt: vast = vast

monteer de leidingen en rem eerst een paar keer goed hard, knijp hard in de hendel om te kijken of alles goed zit.

oja, die drukken die in die leidingen optreden zijn zeker veel hoger dan 10 bar!!

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.763
17
Omg. Arnhem
Ik gebruik deze leiding al jaren, zonder problemen.
Als je de leiding zelf gaat maken, heb ik eventueel een stukje speciaal gereedschap (een soort doorn) om de leiding te separeren van de RVS buitenmantel. Mag je wel lenen, werkt heel fijn en je houdt je vingers heel....
Bij interesse, ping me off-list.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.832
1.517
www.snelmotoren.nl
De leiding op maat maken werkt bij mij het beste met de haakse slijper met dunne doorslijp schijf. Knippen gaat wel, maar je vervormt de binnenleiding en vaak krijg je de staalmantel net niet netjes.

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.763
17
Omg. Arnhem
De leiding op maat maken werkt bij mij het beste met de haakse slijper met dunne doorslijp schijf. Knippen gaat wel, maar je vervormt de binnenleiding en vaak krijg je de staalmantel net niet netjes.

Klopt, ik plak de leiding altijd af met tape en gebruik een dremel met doorslijpschijfje. Maar heb tevens een geschikte tang voor deze klus.
Toch gaat de voorkeur uit naar de slijpschijf.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.832
1.517
www.snelmotoren.nl
Klopt, ik plak de leiding altijd af met tape en gebruik een dremel met doorslijpschijfje. Maar heb tevens een geschikte tang voor deze klus.
Toch gaat de voorkeur uit naar de slijpschijf.
Afpakken moet idd. anders loop je weer te kloten met een staalmantel die alle kanten op staat.

tis een howto geworden :)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.764
581
tis een howto geworden :)
ja prachtig hahaha

dacht ff snel de afwas te doen en in no time een enorme reeks reacties!

het stappenplan kan nog wel van pas komen al had ik het idee dat het zich vanzelf wel een beetje wees, vergelijkbaar met knelkoppeling cv etc. maar toch bedankt, print het zeker ff uit voor de zekerheid ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.764
581
Allemaal bedankt voor de reacties!

Heb het stukje er net opgezet en was eerlijk gezegd een fluitje van een cent. De knelkoppeling netjes op de leiding krijgen was opzich best te doen was alleen een beetje gefriemel aangezien er bij dit stuk leiding een kunststof omhulling omheen zit wat nét door de banjo kon; eigenlijk net niet dus.

Ben er even mee bezig geweest maar heb het nu super voor elkaar!