stalen remleidingen met knelkoppeling toegestaan?

Je mag ermee rijden echter niet bij wedstrijden.

Vroeger werden die leidingen altijd zo gemaakt, dus geen zorgen. Enne getest tot 10 bar is een beetje weinig. Als je flink in je rem knijpt zit je op 200 bar.
 
Let aub erg goed op bij het monteren.

Heb een motormaatje gered...zijn nieuwe fiets had ook dit soort leidingen maar waren door de vorige eigenaar alleen aan de teflon binnenleiding vast gezet..Ik trok het spul zo los..
 
het is volgens mij gewoon toegestaan in nederland, in duistland niet meen ik!

maar ik heb het zelf ook op mn suzuki gsrx-750w en het remt perfect.
Let er idd goed op dat je de stalen buitenmantel meeneemt tussen de knelkoppeling, anders trek je zo ze zaak uit elkaar als je alleen de binnenleiding ertussen doet.

Werkvolgorde:
- knip de leiding op de juiste lengte af
- schuif het knelmoertje op de juiste manier over de remleiding
- sla met een kunststof hamer het koperen knelbusje over de teflon binnenleiding, zorg ervoor dat ie tot het eind erop zit!
- duw de banjo in de remleiding, zorg er weer voor dat ie niet verder kan en dat het koperen knelbusje goed blijft zitten
- zorg dat de stalen buitenleiding over het knelbusje heenvalt, iig helemaal over het conische stukje van het knelbusje
- draai het knelmoertje op de banjo, zet hem goed vast, maar niet te vast, je hebt kans dat je moer breekt in de lengte als je hem veel te vast zet. Ook hier geldt: vast = vast

monteer de leidingen en rem eerst een paar keer goed hard, knijp hard in de hendel om te kijken of alles goed zit.

oja, die drukken die in die leidingen optreden zijn zeker veel hoger dan 10 bar!!
 
Ik gebruik deze leiding al jaren, zonder problemen.
Als je de leiding zelf gaat maken, heb ik eventueel een stukje speciaal gereedschap (een soort doorn) om de leiding te separeren van de RVS buitenmantel. Mag je wel lenen, werkt heel fijn en je houdt je vingers heel....
Bij interesse, ping me off-list.
 
De leiding op maat maken werkt bij mij het beste met de haakse slijper met dunne doorslijp schijf. Knippen gaat wel, maar je vervormt de binnenleiding en vaak krijg je de staalmantel net niet netjes.
 
De leiding op maat maken werkt bij mij het beste met de haakse slijper met dunne doorslijp schijf. Knippen gaat wel, maar je vervormt de binnenleiding en vaak krijg je de staalmantel net niet netjes.


Klopt, ik plak de leiding altijd af met tape en gebruik een dremel met doorslijpschijfje. Maar heb tevens een geschikte tang voor deze klus.
Toch gaat de voorkeur uit naar de slijpschijf.
 
Klopt, ik plak de leiding altijd af met tape en gebruik een dremel met doorslijpschijfje. Maar heb tevens een geschikte tang voor deze klus.
Toch gaat de voorkeur uit naar de slijpschijf.

Afpakken moet idd. anders loop je weer te kloten met een staalmantel die alle kanten op staat.

tis een howto geworden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan