"Stalen" remleidingen?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.832
239
Amsterdam
Wat word er nu precies bedoelt met "stalen remleidingen" ? Houd dit in dat de remleidingen waar mogelijk uitgevoerd zijn in massief staal? of bedoelen jullie allemaal remleidingen die met gevlochten staaldraad is verstevigd?

en belangrijker: word dit gedaan om bijv. stukslaan door opvliegende objecten te voorkomen, of om minder verliezen te leiden door elastische vervorming?

bij voorbaat dank
 
Staalomvlochten remleidingen leveren ook echt niet meer remdruk op ;).
Het geeft alleen een ander (directer) gevoel in de hendel.

stalen leidingen leveren wel meer druk op bij de klauw.

omdat rubberen leidingen uitzetten bij het remmen wordt het volume van het hele remsysteem groter waardoor de druk afneemt.

stalen leidingen zorgen natuurlijk niet dat de remdruk van de rempomp hoger wordt, maar wel dat de remdruk in de leiding hoger is dan die van rubberen leidingen.
 
De motorfabrikant adviseert elke 5 jaar de remleidingen te vervangen.
Het rubber wordt dan "hard"en onder druk zet deze uit.

De remdruk is direkt afhankelijk van de kracht die je met je hand uitoefend.
De remdruk wordt door oude of nieuwe rubberleidingen niet anders.

Wat wel anders wordt is het "spons" gevoel wat oude rubber leidingen geven.
En oud rubber breuk gevoeliger wordt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er een puist op de leiding ontstaat bij het remmen.
En dat die barst wil je niet meemaken.

RVS is een teflon binnen slang omvlochten door rvs gaas.
Het laatste is ter bescherming van het teflon.
En nu in allerlei kleurtjes verkrijgbaar.

Teflon slang is minder druk gevoelig als rubber. En geeft tijdend remmen een direkter gevoel.

En .....de remslag in de handel wordt kleiner.

En ........ ze gaan langer mee.
 
De motorfabrikant adviseert elke 5 jaar de remleidingen te vervangen.
Het rubber wordt dan "hard"en onder druk zet deze uit.

De remdruk is direkt afhankelijk van de kracht die je met je hand uitoefend.
De remdruk wordt door oude of nieuwe rubberleidingen niet anders.


Wat wel anders wordt is het "spons" gevoel wat oude rubber leidingen geven.
En oud rubber breuk gevoeliger wordt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er een puist op de leiding ontstaat bij het remmen.
En dat die barst wil je niet meemaken.

RVS is een teflon binnen slang omvlochten door rvs gaas.
Het laatste is ter bescherming van het teflon.
En nu in allerlei kleurtjes verkrijgbaar.

Teflon slang is minder druk gevoelig als rubber. En geeft tijdend remmen een direkter gevoel.

En .....de remslag in de handel wordt kleiner.

En ........ ze gaan langer mee.

tja, dan geloof je niet wat ik zeg, ook goed.
 
Laatst bewerkt:
De remdruk wordt door oude of nieuwe rubberleidingen niet anders.

Wel.

Als de remvloeistof ruimte creëert door de rek van de leidingen, word de "remdruk" op de remzuigertjes wel anders.

1 van mijn oudjes heeft zulke oude leidingen dat ik de remhendel tegen het handvat krijg, als ik wil. Je voelt dan de leidingen gewoon uitzetten. Als ik daar nieuwe leidingen opzet, die geen ruimte bieden, dan weet ik wel zeker dat ik m'n remhendel niet meer tegen het stuur krijg.

nee, lucht zit er niet in
 
Wel.

Als de remvloeistof ruimte creëert door de rek van de leidingen, word de "remdruk" op de remzuigertjes wel anders.

1 van mijn oudjes heeft zulke oude leidingen dat ik de remhendel tegen het handvat krijg, als ik wil. Je voelt dan de leidingen gewoon uitzetten. Als ik daar nieuwe leidingen opzet, die geen ruimte bieden, dan weet ik wel zeker dat ik m'n remhendel niet meer tegen het stuur krijg.

nee, lucht zit er niet in
Je zegt het zelf al.
De druk blijft gelijk maar de slag word korter.
 
Teflon/staalomvlochten leidingen geven ook een directer gevoel omdat ze een kleinere binnendiameter hebben en er dus gewoon minder remolie in de leiding zit wat kan comprimeren.

Dit voor de grote meerderheid die nog steeds braaf blijven geloven dat olie niet samendrukbaar is.
 
Nee, doordat het volume van de remvloeistof niet weg kan in de elastische breedte van de leiding komt er meer druk op de remzuigertjes....

Als de druk niet in de breedte weg kan, moet het wel in de lengte weg zien te komen, niet ??
De remkracht is afhankelijk van de diameter van de pomp en van de klauw.
Door het uitzetten van de leiding wordt de druk niet lager, dit wordt namelijk gecompenceerd door het verder intrekken van de hendel.
Het verlies dat optreed door de leiding hef je dus op door de hendel iets verder aan te trekken ( verder, niet harder)
 
Teflon/staalomvlochten leidingen geven ook een directer gevoel omdat ze een kleinere binnendiameter hebben en er dus gewoon minder remolie in de leiding zit wat kan comprimeren.

Dit voor de grote meerderheid die nog steeds braaf blijven geloven dat olie niet samendrukbaar is.
Daarom gebruiken ze waarschijnlijk remvloeistof i.p.v. olie
 
De remkracht is afhankelijk van de diameter van de pomp en van de klauw.
Door het uitzetten van de leiding wordt de druk niet lager, dit wordt namelijk gecompenceerd door het verder intrekken van de hendel.
Het verlies dat optreed door de leiding hef je dus op door de hendel iets verder aan te trekken ( verder, niet harder)

Totdat m'n hendel tegen het stuur komt.... was m'n remleiding minder oud --> steviger dan was ik zover niet gekomen omdat ik dan gewoon aan de maximum remdruk kan komen...??
 
Niet iedereen heeft het verhaal begrepen of op school ff niet opgelet.

De Wet van Pascal stelt:

Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

De druk die in de rempomp wordt opgebouwd bevindt zich ook op de remzuigers.

Gedragen de remleidingen zich flexibel (als een ballon) dan zal ook daar de druk hetzelfde zijn.

Alleen het volume in de remleiding neemt toe.

Bij dezelfde drukopbouw zul je meer vloeistof moeten pompen. De remhandel zal zich verder naar de stuurhelft begeven. Bij de zelfde krachtsinspanning.
Dat kan zoveel zijn dat de remhandel de stuurhelft raakt.

Als er lucht in het systeem zit blijft de drukopbouw hetzelffde, echter wordt de lucht gecomprimeerd, het totale volume neemt af, je zal dus meer vloeistof moeten pompen. Dit heeft hetzelfde gevoel als rotte remleidingen die expanderen.

We noemen dit een sponzig gevoel in de rem handel.



Duidelijk ????
 
Aan vulling.

Laat ik het anders vertalen.

Je wilt remmen, dat doe je met je ...

Met rotte rubber of RVS remleiding zal dat met dezelfde remdruk gebeuren. (Vertaalt : dezelfde remkracht in je vingers) Wet van pascal.!!!!!

Het verschil is : Met rotte rubber leiding een grotere remhandel verplaatsing.
Met teflon/rvs een korte remhandel verplaatsing.

De feedback van een Teflon/rvs is direkter.

Feedback vanuit de voorrem die opgevangen wordt in een flexibel balonnetje voel je niet meer.
 
zit er verschil in de staal omvlochten leidingen??
bv goodrige of motozoom en nog meer merken
Ja, daar zit fors verschil in.....
Ik verkoop alleen maar HEL, vanwege de volgende voordelen:
1: RVS banjo's i.p.v. aluminium, dat (spannings-)corrosie kan geve
2. Banjo's zijn roteerbaar in de leiding om goed wegwerken van de leiding mogelijk te maken
3. Doorzichtige kunststof mantel om stalen buitenmantel is meegeperst om te voorkomen dat er water tussen mantel en leiding komt (kan je bij oudere leidingen zien doordat er een bruin waasje in de leiding zit).
4. Afwijkende lengtes leverbaar (bijvoorbeeld bij hoger stuur)
5. Vele kleuren leiding en banjo's leverbaar

Met name punt 1 en 2 zijn voor iedereen belangrijk!
 
Teflon/staalomvlochten leidingen geven ook een directer gevoel omdat ze een kleinere binnendiameter hebben en er dus gewoon minder remolie in de leiding zit wat kan comprimeren.

Dit voor de grote meerderheid die nog steeds braaf blijven geloven dat olie niet samendrukbaar is.


de dag dat jij remvloeistof kan comprimeren dat je daadwerkelijk een verschil voelt in druk... is de dag wanneer jij in de hulk verandert ofzo :?
 
Dit voor de grote meerderheid die nog steeds braaf blijven geloven dat olie niet samendrukbaar is.


Vloeistoffen en vaste stoffen zijn niet samendrukbaar.
Mits ..... ze in zuivere vorm worden gehanteerd.

In labaratoria is dit geprobeert en blijkt dat vaste stoffen en vloeistoffen samendrukbaar zijn. Het betreft dan geen zuivere stoffen.

DE SAMENDRUKBAARHEID ZIJN IN TE VERWAARLOZEN GROOTHEDEN.


Vergeet niet dat er in een vloeistof oplossingen voorkomen die wel samendrukbaar zijn.
In water zijn dat b.v. lucht moleculen.

Zo ook met remolie.

Remolie bevatten: toevoegingen, alcohol, chemicalien, water, gassen lucht en verontreinigingen.

Remolie is zeker samendrukbaar, echter dat is te verwaarlozen.
Staat niet in verhouding met sponzige rubber remleiding.

Ook Teflon met rvs omvlochten rekt onder druk. Zelfs holle aluminium en stalen leidingen.

Maar om dat in de praktijk mee te nemen is spijkers zoeken op laag water.
 
Ik zit net naar de plaatjes hierboven te kijken, maar die klauwen zou ik toch niet graag op mijn fiets willen hebben!

Bij de bovenste mist de ringbout die de slang aan de banjo moet klemmen, bij de onderste is tie doorgeslepen.

Volgens mij spuit daar straks de dot5.1 uit bij een keertje hard remmen.
 
Ik zit net naar de plaatjes hierboven te kijken, maar die klauwen zou ik toch niet graag op mijn fiets willen hebben!

Bij de bovenste mist de ringbout die de slang aan de banjo moet klemmen, bij de onderste is tie doorgeslepen.

Volgens mij spuit daar straks de dot5.1 uit bij een keertje hard remmen.
Beter kijken ;)
Beide foto's tonen breuken door corrosie en de meeste rijden met dot4 remolie ;)

Er is ook nog het "powerbrake"systeem wat dan weer de "nadelen"van de staalomvlochten leidingen moet opheffen.

Wat hiervan geworden is is mij niet duidelijk,lees er weinig meer over.
[afbeelding]
ze hadden vorige maand een stand opStreetfighterday.
Zag er erg mooi uit(ook de promo dames :P )
sterker nog, de M1 van Rossi heeft het ook :P
 
Laatst bewerkt:
F hand / OPP hoofdremcylinder = F rem / OPP remzuiger. altijd. dus ook als je leiding uitzet, alleen gaat je remhendel wat verder naar je stuur. maar als je in beide gevallen even hard knijpt, rem je ook even hard.

Oh en VDV: Die kevlar remleidingen hebben OOK een telfon leiding, alleen is daar het staal vervangen door Kevlar, ivm gewicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan