"Stalen" remleidingen?

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.832
239
Amsterdam
Wat word er nu precies bedoelt met "stalen remleidingen" ? Houd dit in dat de remleidingen waar mogelijk uitgevoerd zijn in massief staal? of bedoelen jullie allemaal remleidingen die met gevlochten staaldraad is verstevigd?

en belangrijker: word dit gedaan om bijv. stukslaan door opvliegende objecten te voorkomen, of om minder verliezen te leiden door elastische vervorming?

bij voorbaat dank
 
Niet iedereen heeft het verhaal begrepen of op school ff niet opgelet.

De Wet van Pascal stelt:

Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

De druk die in de rempomp wordt opgebouwd bevindt zich ook op de remzuigers.

Gedragen de remleidingen zich flexibel (als een ballon) dan zal ook daar de druk hetzelfde zijn.

Alleen het volume in de remleiding neemt toe.

Bij dezelfde drukopbouw zul je meer vloeistof moeten pompen. De remhandel zal zich verder naar de stuurhelft begeven. Bij de zelfde krachtsinspanning.
Dat kan zoveel zijn dat de remhandel de stuurhelft raakt.

Als er lucht in het systeem zit blijft de drukopbouw hetzelffde, echter wordt de lucht gecomprimeerd, het totale volume neemt af, je zal dus meer vloeistof moeten pompen. Dit heeft hetzelfde gevoel als rotte remleidingen die expanderen.

We noemen dit een sponzig gevoel in de rem handel.



Duidelijk ????

volgens mij ook ja, ik ben zelf operator werk dus vaak met drukken etc em volumes.
Maar de druk van een vloeistof is in een gesloten systeem overal gelijk
(drukverlies door restricties, lengte leiding daarhelaten want een remleiding kent geen afsluiters regelkleppen etc en is geen 150 meter lang ;)
Dus de druk blijft hetzelfde enkel is er meer vloeistof voor nodig.
Doordat een deel van de vloeistof in de uitzetting van het rubber gaat zitten.

Maar druk blijft hetzelfde volgens mij :)

Dat je een directer gevoel krijgt is duidelijk, alle vloeistof die je van de pomp naar de klauwen stuurt gaat naar beweging van de remblokken en niet naar uitzetting van de klauwen.
Maar het ging om de druk he ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan maar 1 pic per keer invoegen?[afbeelding]
:S

normaal is alu toch bere sterk? gebruiken ze in vliegtuigbouw ook heel veel e dat moet ook weers e drukbestendig zijn?

is het niet zo dat er gewoon veel veschil zit in de kwaliteit van aluminium?

heb vandaag mijn motor opgehaald met een compleet setje van ABM
Motorradzubehör für Custombikes & andere | ABM

kan echt veel forser remmen nu.
je voelt meteen wat je maximaal kunt remmen terwijl ik bij de standaardremmen niet zo heel snel dufde op te bouwen omdat idd de druk pas later kwam.
heb een paar maal flink geremd en mijn neus dook gigantisch naar beneden terwijl ik nog vol de controle had en geen schuivend/blokkerend voorwiel.

vind het echt een verbetering :)
 
2024 word voornamelijk gebruikt in vliegtuigbouw (koper als voornaamste legeringselement). Door precipitatieharding word dit "beresterk" gemaakt. omdat dit type aluminium niet corrosiebestendig is word er ook nog een cladlaag zuiver alluminium (1000-serie) overheen ge"clad"

Hoe dan ook, naar wat ik ervan begrijp komt het hier op neer: des te meer je leidingen uitzetten, des te meer verlies je moet compenseren. mijn rem (helaas maar 1 klauw/schijf per wiel) voel je al na enkele milimeters, maar als je verder gaat remmen duurt het nog eventjes vordat de remmen echt zwaarder worden, omdat mijn leidingen niet meer verder uitzetten en de zuigerveren worden ingedrukt/uitgerekt,of whatever.



btw, voor de klussers onder jullie is dit boek misschien wel handig. voor alles wat je wilt weten over materiaaleigenschappen, vliegtuigmaterialen (ijzerhoudend/niet ijzerhoudend) , destructief onderzoek, composieten en niet-metalen , corrosie, verbindingsmiddelen, leidingen en koppelstukken, veren, lagers, tandwielen, bedieningskabels, en elektrische kabels+connectors.

het boek is de €63 echt waard, ik heb er veel aan gehad! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan