stalen remleidingen

bigrobb

Die hard MF'er
19 nov 2002
656
0
assen
Ik wil graag mijn remmen verbeteren.
Wie kan mij vertellen wat je allemaal nodig hebt?

Ik wil de bestaande leidingen graag vervangen door stalen.

Ik rijd op een Yamaha FZR 600 uit 1989 (model california met 2 ronde koplampen)

Heeft iemand misschien ook een beschrijving over hoe ik alles het beste kan verwisselen (een "How to")?
 
Remleiding vervangen is een klusje van niks.
Zorg dat de motor goed recht staat, en voorkom dat je remvloeistof op je lak morst. Als je morst direct wegspoelen, zorg voor een emmer water!

1. Potje open en remvloeistof opzuigen
2. Slangetje aan het ontluchtingsnippel (beter een slangetje dat aan een potje vast zit)
3. Dan ontluchtingsnippel open en voorzichtig(!) pompen totdat er geen remvloeistof meer uitkomt
4. Leiding van potje losmaken (pas op voor eventuele remvloeistof die er nog uitkomt)
5. Leiding van remklauw losmaken (pas op voor eventuele remvloeistof die er nog uitkomt)
6. Nieuwe leiding vastmaken met nieuwe ringetjes
7. Ontluchtingsnippel dicht
8. Remvloeistof in potje
9. Voorzichting pompend druk opbouwen
10. Met ingeknepen remhendel ontluchtingsnippel open. Je voelt de druk op de hendel verdwijnen
11. Ontluchtingsnippel dicht
12. Herhaal stap 9 t/m 11 totdat je geen belletjes meer hebt. Hou het remvloeistofniveau in de gaten. Zonodig bijvullen!!!
13. Knijp de remhendel zover mogelijk in en zet hem vast met een tie-wrap. Laat de motor zo een uur staan.
14. Tie-wrap doorknippen en controleren of je druk hebt.
15. Probeer voorzichtig of de motor remt en blijft remmen. Zoniet: opnieuw ontluchten.
 
Stalen remleidingen is één, maar controleer ook of je remschijven "spiegelend" zijn. Als dit namelijk het geval is kun je vervangen wat je wilt maar haal je niet de remkracht die je nodig hebt. Remschijven vervangen is trouwens nog makkelijker (zelfs ik kan het): boutjes lost-> schijf eraf-> nieuwe schijf erop-> boutjes vast :)
Als je dan toch bezig bent, je cylindertjes in de remklauw kunnen ook vast zitten, schoonmaken en voorzichtig los timmeren.
MvG pCave
 
Heb me laten vertellen dat je wel een beetje harder zou moeten kunnen remmen, omdat je bij rubberen leidingen veel druk verliest (uitzetten van leiding) en dat dit niet het geval is bij stalen leidingen. Maar ok, ik ben geen expert :+ Ik wil ook nog stalen leidingen, ook te slappe rem voor mijn geval enne mijn leidingen worden bijna twee keer zo dik als ik rem, lijkt me ook niet echt bevorderlijk.
Gr. pCave
 
Ik heb ook rubberen leidingen die (als je goed voelt) uitzetten bij het remmen. Na de revisie van mijn remklauwen is het remvermogen weer 100% terug :) .

Bij vol remmen (tegen blokkeren aan op droog wegdek met redelijk verse band) zit ik nog niet halverwege de slag van mijn remhendel. Dus die rubberen leidingen zijn wat mij betreft goed genoeg. (remblokjes zitten er al op zolang ik de motor heb)
 
Bedoeld je zwevend?
Nope, bedoel dat je je haren kunt kamen of je lippen kunt stiften in de remschijven. Een goede schijf is niet spiegelend, beetje doffig, alsof het geschuurd is. Als een schijf heel heet is geweest (bijv. door olie op je schijf (van bijv. je voorpoten)) dan verbranden de remblokjes en worden na doorrijden met dit euvel je schijven spiegel glad. Dat remt dan heel slecht, dan kun je in een extreem geval je hendel tegen je stuur drukken terwijl je de motor nog vooruit kunt duwen (been there :( ). Ik heb "nieuwe" schijven erop gezet en nu remt ie redelijk, ik verlies alleen een hoop druk door uitzetten van mijn leidingen.
Gr. pCave
 
Nope, bedoel dat je je haren kunt kamen of je lippen kunt stiften in de remschijven. Een goede schijf is niet spiegelend, beetje doffig, alsof het geschuurd is.
Na het vervangen van de standaard voorremblokken door Kevlar blokken van EBC zijn mijn schijven ook spiegelend geworden, echter remt 'ie nu veel beter dan voorheen. (Maar dan ook echt veel beter)
 
Nope, bedoel dat je je haren kunt kamen of je lippen kunt stiften in de remschijven. Een goede schijf is niet spiegelend, beetje doffig, alsof het geschuurd is. Als een schijf heel heet is geweest (bijv. door olie op je schijf (van bijv. je voorpoten)) dan verbranden de remblokjes en worden na doorrijden met dit euvel je schijven spiegel glad. Dat remt dan heel slecht, dan kun je in een extreem geval je hendel tegen je stuur drukken terwijl je de motor nog vooruit kunt duwen (been there :( ). Ik heb "nieuwe" schijven erop gezet en nu remt ie redelijk, ik verlies alleen een hoop druk door uitzetten van mijn leidingen.
Gr. pCave

Als je het mij vraagt zou ik zeggen nieuwe remblokken en de schijf pas zich weer aan, het is overgens niet goed voor je remblokken om langdurig hard te remmen als de blokken nieuw zijn want dan krijg je dit probleem. Maar ik betwijfel op zijn minst dat je voor dit probleem je schijven moet vervangen.
 
Ik gebruik zelf ook stalen remleidingen voor m'n voorrem. Bevalt prima, officieel moeten rubberen remleidingen na 5 jaar worden vervangen. Dit omdat het rubber door veroudering minder sterk wordt. De leidingen gaan steeds verder uitzetten bij het remmen, waardoor je geen goed drukpunt meer hebt bij het remmen. In combinatie met goede sintermetalen remblokken van Vesrah kan ik nu veel harder remmen. Ik gebruik nog maar twee vingers, tegen de gehele hand voor deze operatie.

Ik heb met passagier al eens een stoppie gemaakt. (moest een koekblik met hevig geschrokken bestuurster ontwijken. Ze reed op mijn weghelft)

:]
 
Als je het mij vraagt zou ik zeggen nieuwe remblokken en de schijf pas zich weer aan, het is overgens niet goed voor je remblokken om langdurig hard te remmen als de blokken nieuw zijn want dan krijg je dit probleem. Maar ik betwijfel op zijn minst dat je voor dit probleem je schijven moet vervangen.

Nieuwe remblokken helpt eventjes, maar omdat deze door de spiegelende schijf weer veels te warm worden (omdat je harder moet remmen), verbranden ze weer. Trouwens een schijf is vele malen harder dan de remblokjes, als je schijf zich naar je blokjes zou aanpassen dan had je net zo vaak schijven nodig als blokjes. De blokjes zetten zich naar de schijf. Soms kun je je schijven laten slijpen, maar dan moet de schijf nog wel dik genoeg zijn terwijl je bij een sloop redelijk goede schijven kan krijgen voor minder dan dat het slijpen kost. Ik was ooit 75 gulden kwijt voor twee schijven (woesthoff). vroembert, alweer een sensible post, thx :) . Aprillia, blijkbaar niet zo spiegelend als ik bedoel, of.... nah laat ik daar maar niet op ingaan :X
Gr. pCave :]
 
Ook ik heb met originele remleidingen vervangen door teflon-met-RVS.
Een verschil van dag en nacht:voor mijn gevoel zitten er nu twee-zuiger-remtangen in het vooronder!
Als werktuigbouwkundige (gaan we weer...) wil ik toch ook effe reageren op die "spiegelende" schijven:Als deze inderdeed spiegelen wil dat zeggen dat ze glad zijn,zonder groeven of bobbels enzo.
Naar mijn mening heeft een remblok in dit geval het meeste contact met de remschijf,m.a.w:het remmend oppervlak is dan het grootst. :?
Dus de vertraging zou navenant ook het grootst moeten zijn. :+
Dat zo'n remschijf dan niet remt als er een vloeistoflaagje tussen zit mag vanzelfsprekend zijn toch?! :+
 
Ik geloof een motorrij- instructeur toch eerder dan een werktuigbouwkundige maar goed.. Een spiegelende rem, zoals ik had, remt voor geen meter, want dan hebben je remblokken geen "grip". Denk aan ijs, als je daarop met remblokjes gaat "schuren" remt dat toch ook niet.
 
beide zit wat in.. maar je hebt weerstand nodig.. als je schijf spiegel glad is.. waar is het relief waar de blokken grip op uit kunnen oefenen?
dus.. neem de flex, en hak een paar flinke groeven in die mooie 310 floating schijfies!!! 8-) wedden dat je dan remt? ;)
 
Doordat de samenstelling van remblokken nogal veranderd is, moeten we er anders mee omgaan dan vroeger. (asbestvrij e.d.) vroeger moest je niet te vaak flink remmen, omdat dan het remblokje teveel op z'n donder kreeg. Nu mag de rem best wel eens flink worden ingetrokken, om het blokje goed te laten zetten. Gladde remschijven zijn op zich niet erg. Als het niet goed remt, komt dit meestal doordat er zich een laagje glas op de blokjes heeft gevormd (kan door vuil komen) Remedi: neem een vlakke glasplaat, plak er fijn schuurpapier op en schuur het glaslaagje van de blokjes af. Doe dit wel met 8 vormige bewegingen, zodat je de druk automatisch gelijk over de blokjes verdeeld. Je zal zien, dat je na afloop een betere rem hebt. (Dit verhaal staat o.a. in het onderhoudsboek dat ik voor m'n Honda heb gekocht.


:]
 
Ik heb geen last van gladde remschijven maar mocht dit toch gebeuren bedankt voor de tips.

Ik heb inmiddels een paar stalenleiding beteld dus kan deze volgende week monteren.

"Ik wordt trouwens gek van al dat bestellen niks is meer op voorraad zelfs niet bij de Yamaha dealer" (maar dit even tussendoor)
 
remleidingen het weekend gemonteerd en wat een verschil. De remmenhandel voelt lekker hard aan wat ook meer vertrouwen geeft bij het aanremmen.

Nu alles weer loopt (zie ook: Yamaha FZR startprobleem) kunnen we met het verfraaien beginnen.

Ik heb al spiegels van een YZF 1000, een kap voor de buddyseat, stepjes en een zwartruitje.
 
Op zondag 18 mei 2003 17:32 schreef pCave het volgende:
Ik geloof een motorrij- instructeur toch eerder dan een werktuigbouwkundige maar goed. Een spiegelende rem, zoals ik had, remt voor geen meter, want dan hebben je remblokken geen "grip". Denk aan ijs, als je daarop met remblokjes gaat "schuren" remt dat toch ook niet.
Dan komt het waarschijnlijk als een complete verrassing voor jou dat motorfietsen door werktuigbouwkundigen gebouwd worden en NIET door motorrij-instructeurs. ;) Je hebt natuurlijk wèl gelijk; hoe ruwer het oppervlak, des te groter de wrijving en dus de remkracht.
 
met mijn pakhuis(r1100gs) laatst ook stahlflex leidingen gemonteerd. Een wereld van verschil. Meer controle door duidelijker drukpunt en meer stopkracht(minder uitzetten van de leidingen). Geeft dus een significant verschil. En voor de prijs hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten. Veiligheid mag best iets kosten.

Gr Marc

Ride free :}
 
Ik heb ook gehoord dat stalen remleidingen juist onveiliger zijn. Als je een noodstop maakt in een reflex (schrikreactie) blokkeer je het voorwiel heel snel omdat de vering geen tijd heeft om hierop te reageren. Met rubberen leidingen zou de remdruk wat geleidelijker opgebouwd worden en zo het blokkeren wat beter tegen gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan