Stalen remleidingen

22 mrt 2004
118
0
Hallo allemaal!

Ik lees best wel vaak dat mensen stalen remleidingen op hun motor plaatsten. Ik vraag me alleen af wat daar het voordeel aan is :? :? :? :?
Heb daar namelijk geen ervaring mee.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,
KF.
 
Ik heb ze vorig jaar op mijn CBR gemonteerd, en voor mijn Bolletje liggen ze al klaar voor montage :) Tis een wereld van verschil.....reageert allemaal veel direkter en is veel beter te doseren. Bijkomstig voordeel is ook dat ze niet iedere 4 jaar vervangen dienen te worden in tegenstelling tot rubberen slangen.....wat zelfs nogal eens vergeten wordt :X
 
Ik heb ze vorig jaar op mijn CBR gemonteerd, en voor mijn Bolletje liggen ze al klaar voor montage :) Tis een wereld van verschil.....reageert allemaal veel direkter en is veel beter te doseren. Bijkomstig voordeel is ook dat ze niet iedere 4 jaar vervangen dienen te worden in tegenstelling tot rubberen slangen.....wat zelfs nogal eens vergeten wordt :X


wat ook zo is, is dat wanneer je in een situatie komt waarbij je schrikt en je automatisch de remhendel pakt je jezelf gelijk onderuit remt.
 
jij hebt aandelen in rubbere slangen zeker?? ;)

Nee, Heineken....maar die zijn sinds vorige week ook geen reet meer waard :X


wat ook zo is, is dat wanneer je in een situatie komt waarbij je schrikt en je automatisch de remhendel pakt je jezelf gelijk onderuit remt.

Is waar, maar dat gebeurt bij standaard leidingen ook wel als er uit schrik spontaan geremd wordt....is natuurlijk uit den boze op een motorfiets, wordt tijdens de rijlessen al ingestampt.
 
Hallo allemaal!

Ik lees best wel vaak dat mensen stalen remleidingen op hun motor plaatsten. Ik vraag me alleen af wat daar het voordeel aan is :? :? :? :?
Heb daar namelijk geen ervaring mee.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,
KF.

Hier zijn al diverse topics over.
Maar het komt er op neer dat bij intensief gebruik van je remmen, ook de remolie warm/heet wordt. Hierdoor zet je hele handel uit en knijp je rem ver in. Met stalen remleidingen is dit een stuk minder.
In augustus op Zandvoort duidelijk gemerkt dat er stalen leidingen op zaten.
 
Oh, wist niet dat het te maken had met de temp van de olie.

Heb altijd gedacht dat het ging om de flexibiliteit van de leidingen. Mijn boerenverstand zei dat het rubber uit zou zetten onder druk (lees: als je remt). De staal(omwonden) varianten doen dit niet en dus gaat alle kracht naar de remhandeling.

Heb ik het al die tijd verkeerd gedacht ?!?
 
Oh, wist niet dat het te maken had met de temp van de olie.

Heb altijd gedacht dat het ging om de flexibiliteit van de leidingen. Mijn boerenverstand zei dat het rubber uit zou zetten onder druk (lees: als je remt). De staal(omwonden) varianten doen dit niet en dus gaat alle kracht naar de remhandeling.

Heb ik het al die tijd verkeerd gedacht ?!?
Nope, dat is wat ik ook altijd gehoord heb.
 
Oh, wist niet dat het te maken had met de temp van de olie.

Heb altijd gedacht dat het ging om de flexibiliteit van de leidingen. Mijn boerenverstand zei dat het rubber uit zou zetten onder druk (lees: als je remt). De staal(omwonden) varianten doen dit niet en dus gaat alle kracht naar de remhandeling.

Heb ik het al die tijd verkeerd gedacht ?!?

Zeker onder zware omstandigheden (bergaf/racen en dergelijke)wordt een remsysteem bloedheet. En dus de remvloeistof ook. Het kookpunt van de vloeistof dient dus zo hoog mogelijk te zijn. Maar, het grootste voordeel van "stalen" (het is geen stalen leiding, maar een teflon binnenleiding, omvlochten met een RVS mantel) is inderdaad dat deze in vergelijking tot rubber nauwelijks uitzet, waardoor je drukpunt beter wordt gedefinieerd. Doe het nu maar gewoon, voor de kosten hoef je het zeker niet te laten, voor 60 euro ben je voor een dubbele schijf klaar! ;)
 
voor 60 euro ben je voor een dubbele schijf klaar! ;)

zo goedkoop???

mijn leverancier begon over 150 euro voor 3 slangen inclusief alle banjo's, ringetjes etc. betrof wel complete remleiding dus niet met knelkoppeling.
 
Ik maak ze zelf. Heb vorig jaar een rol gekocht met een berg koppelingen, banjobouten en dichtringen. Ik heb hier op het forum al een aantal sets verkocht, naar volle tevredenheid van de gebruikers. Het voordeel is dat de lengte altijd goed is en dat je ook hele leuke one-off's kunt creëren.

Oh ja, een bijkomend voordeel, wat ik eigenlijk niemand hoor zeggen, is dat met een braided leiding je remvloeistof veeeel langer schoonblijft dan met de conventionele rubberen leidingen.
 
Ik maak ze zelf. Heb vorig jaar een rol gekocht met een berg koppelingen, banjobouten en dichtringen. Ik heb hier op het forum al een aantal sets verkocht, naar volle tevredenheid van de gebruikers. Het voordeel is dat de lengte altijd goed is en dat je ook hele leuke one-off's kunt creëren.

Oh ja, een bijkomend voordeel, wat ik eigenlijk niemand hoor zeggen, is dat met een braided leiding je remvloeistof veeeel langer schoonblijft dan met de conventionele rubberen leidingen.

Waarom? Lost dat rubber min of meer op in verloop van tijd ofzo?
 
Waarom? Lost dat rubber min of meer op in verloop van tijd ofzo?

Tsja, of het nou oplost weet ik niet, maar feit blijft dat op mijn Duc toen deze nog voorzien was van rubber leiding (HEEEEEL lang geleden) de vloeistof binnen een week van helder naar gitzwart verkleurde. Dit zowel aan de remkant alsook de koppelingszijde. Na de conversie was dit voorbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan