Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

stalen tank van binnen coaten met???

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.117
10.999
nultwintig
Tank-cure
Verzinken
Iets anders?

Komend weekend krijg ik mn geloogde tank weer retour..
Maar binnenkant zat vol met ingedroogde tank-cure..
Dus hoop ik dat alles eruit is.
Wie heeft er ervaring met het beschrmen van de tank aan de binnenkant?
Of.. wat is een goede oplossing..?
 

Op onderstaand Solex forum staat een topic over het vertinnen van Solex tankjes.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/44677/Experiment_tankjes_verzinken (inclusief foto)
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/87104/Bevindingen_tankjes_aan_de_bin

Deze tankjes zijn overeenkomstig jouw idee óók in tweeën gedeeld. En worden na behandeling weer aaneen gesoldeerd. (zo extreem is jouw idee dus niet. )
 
In een eerdere post stond, ik dacht, een vlaamsche post over t vertinnen met galvanische techniek.
Lijkt mij zeer plausibel en niet onmogelijk.
Met azijn.. suiker.. acculader.. en stukjes zink in een korfje van iets kunststof...
Ik heb al deze onderdelen muv stukjes zink.. dus nirt onmogelijk..
Oude acculader.. etc..
Mocht ik niet voor t eind van deze week op vakantie gaan.. ga ik dit waarschijnlijk eens proberen..
Zet t dan wel in een nieuwe post..

Maar wordt vervolgd...
 


1e hit op google: Galvame Oppervlaktetechnieken, verzinken, vernikkelen, verchromen, vertinnen, verzilveren, hard verzilveren, hardverzilveren, glans verzilveren, chemisch vernikkelen, elektrolytisch polijsten, slijpen, polijsten, vergromen, electrolytisch polijsten, chroom, galvaniseren, galvanising, galvano, keramisch polijsten, trommelpolijsten, vibratorpolijsten, enz.


Kortweg in een schone tank een hulpanode aanbrengen en het procede voor elektrolytisch verzinken volgen. Aangezien de tank chemisch is ontdaan van lak en tankcure zal deze brandschoon zijn en ook geen last meer hebben van brandstof resten. Ontroesten d.m.v. elektrolyse zoals hier op het forum ook al meerdere keren is vertoond en vervolgens de binnenzijde verzinken. Mocht het zink niet helemaal tot de bovenzijde van de tank komen, geen probleem, water zit altijd onderin de tank en daar roest hij ook door, nooit aan de bovenkant.
 


Tegenwoordig zijn de balanceer gewichtjes van banden van zink, omdat lood in de ban gedaan is. Er moet dus makkelijk aan te komen zijn.
 


Hoe ga je de las en het gedeelte er naast waar die roestomvormer van af fikt weer behandelen zodat die niet gaat roesten?
 
Met verzinken zou je in principe de tank roestwerend kunnen maken. De lekken gaan daar echter niet dicht van. Electrolitisch verzinken is zo als het woord al zegt een proces via electriciteit (Anode/Kathode).
Dit levert een egaal oppervlak en kan in blank of een kleur gepassiveerd worden (bijv. geel zo als bij veel spaanplaatschroeven het geval is). Ook kan er zogenaamd Thermisch verzinkt worden, hierbij dompelt men het te verzinken onderdeel in een vloeibaar zinkbad (ca. 600 graad Celcius) onder. Hier krijg je een zgn bloemstructuur aan het oppervlak zo als bijv. palen van verkeersborden en dergelijke. Dit geeft een hoogwaardigere corrosiebescherming als electrolitisch verzinken. Ook hier geldt dat het in principe de lekken niet dicht.

PS: 1 van de grotere verzinkers in nederland met bedrijven op meerdere locaties is de Multinal Group.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:


Zoiets... had ik gedacht..

Waarom hier een kunststof rooster tussen zit ontgaat mij,
In een tank kan je toch 'gewoon' je zink anode ophangen aan de actieve pool..?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou,als ik jou was,er gewoon weer Tank-Cure inkiepen.
Heb er 12 jaar zonder problemen in een HD mee gereden. Nieuwe eigenaar rijdt er nog steeds mee.
Dus waarom moeilijk doen,als het makkelijk kan.
 
Ik zou,als ik jou was,er gewoon weer Tank-Cure inkiepen.
Heb er 12 jaar zonder problemen in een HD mee gereden. Nieuwe eigenaar rijdt er nog steeds mee.
Dus waarom moeilijk doen,als het makkelijk kan.


Misschien, omdat de tankcure vaker loslaat of in een kleverige substantie veranderd, dan menigeen lief is. Als in de HD altijd ron 98 is getankt, heb je het voordeel, dat er geen ethanol in de benzine zit. Die veroorzaakt namelijk de problemen met tankcure. Tank je ron 95, dan is tankcure geen optie.
 


Methanol is corrosive to aluminum, magnesium and zinc, and the presence of brass serves as a catalyst which speeds up the process. Ethanol is most corrosive to ferrous metals - those metals which contain iron, such as steel. This corrosion leaves behind salt deposits and a jelly like substance, both of which can clog filter screens (such as in some SU fuel pumps and SU carburetor float lids) and fuel filters.
 


Eigenlijk zit je hier te vertellen, dat nagenoeg alle metalen in een voertuig geen ethanol verdragen. Het gekke is, dat de koperen pijp van mijn potstill alle sporen van corrosie verliest als hij gebruikt wordt.
 
Gisteren bij appie elf liter azijn gehaald, kilo zout en kilo suiker..
Maar dat gaat vandaag zeer waarschijnlijk niet lukken of op hele korte termijn...
Zat ook nog wat vocht in de tank wat ik eruit wilde hebben.. gisteren met de verfstripper weggebrand..
Ook waren de zinkballanceergewichtjes geverfd, dus die moesten ook nog gestript worden..

Nu een jerrycan prepareren met enkele stukken zink..
Zodat deze verzadigd kan worden met zinkelementen..
Kan ik t later in een keer in de tank mikken...
Duurd nog even, maar gaat even niet anders..

Wordt vervolgd...