stand benzinekraan

RiendeVos

Rookie
27 jan 2021
6
1
Ik heb een vraag over mijn onlangs aangeschafte Virago 750 van 1997. Het gaat om de stand van de benzinekraan. Mij is niet helemaal duidelijk wanneer de stand op reserve staat en wanneer op gewoon open. Logisch lijkt mij als het dikke uiteinde van de haan wijst naar de stand waar hij op moet staan en het smal uitlopende deel ervan in de tegenovergestelde richting, maar de handleiding (getekend plaatje) is mij niet helemaal duidelijk.
Kan iemand mij uit de droom helpen?
 
Oh, en nu ik hier toch ben ingelogd: Deze Virago is mijn twaalfde motor in een tijdsbestek van bijna 50 jaar met een "tussenpauze" van iets meer dan 20 jaar. Mijn laatste motor was een Honda CBF1000, die vanwege wat ouderdomsproblemen (niet de motor, maar ikzelf :-)) niet meer goed handelbaar was. Ik kon moeilijk meer opstappen, laat staan afstappen en moest uitzien naar een lagere zit. Het is de Virago geworden, die ik kocht met nog geen 5000 op de teller. Lijkt onwaarschijnlijk, maar gezien de staat van de motor klopt dit gewoon.
Wat me echter erg tegenvalt is de remwerking van zowel de trommel achter (niet zo heel erg belangrijk) als de dubbele schijf vóór. Mijn eerdere VT1100C2 en later nog een -C3 met een enkele schijf vóór remden zelfs nog veel beter en stonden ook niet bepaald bekend vanwege hun voortreffelijke remmen.
Is dit probleem bekend bij de Virago's? Ik heb een jaar of 8 geleden eens met een 1100 gereden, maar kan me niet herinneren, dat de remmen zo matig waren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag over mijn onlangs aangeschafte Virago 750 van 1997. Het gaat om de stand van de benzinekraan. Mij is niet helemaal duidelijk wanneer de stand op reserve staat en wanneer op gewoon open. Logisch lijkt mij als het dikke uiteinde van de haan wijst naar de stand waar hij op moet staan en het smal uitlopende deel ervan in de tegenovergestelde richting, maar de handleiding (getekend plaatje) is mij niet helemaal duidelijk.
Kan iemand mij uit de droom helpen?
Er staat waarschijnlijk een pijltje op.
s-l1600-3.jpg

s-l1600-2.jpg


Het is een vacuüm bediende kraan dus pri is een stand die “altijd open” is.
“on” en “reserve” spreken voor zich.

Enne, Welkom op MF
 
Dank je Raymond. Mijn veronderstelling was dus niet juist. Het smalle deel van het haantje wijst naar de actuele stand (op jouw foto "reserve") in plaats van andersom. Het pijltje had ik nog niet gezien en waarschijnlijk ook nooit ontdekt. Mijn ogen zijn niet bijster goed moet je weten en in een tamelijk donkere garage...

Heb je zelf ook een Virago of ooit een gehad? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen met de remmen?

Ik hoor het vast nog wel van je.

Fijne avond en nogmaals bedankt voor je antwoord.
Rien
 

Bijlagen

  • 201002 (2).jpg
    201002 (2).jpg
    532,3 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Het is de Virago geworden, die ik kocht met nog geen 5000 op de teller. Lijkt onwaarschijnlijk, maar gezien de staat van de motor klopt dit gewoon.
En hoe lang heeft die Virago stil gestaan voor jij 'm kocht? Is er een uitgebreide onderhoudsbeurt het laatste jaar/half jaar aan gedaan, inclusief vloeistoffen? Als dit niet gebeurt is, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er gewoon erg verouderde remvloeistof in zit. Stilstand is achteruitgang, ook bij een motorfiets.
 
Hallo magnamaniac, Alle vloeistoffen, inclusief de remvloeistof zijn vervangen. De inhoud van het reservoir ziet er ook erg schoon uit. En ik ben het met je eens, dat een auto of motor en beter leven heeft op de weg dan in de garage.
Maar ik vind ook de achterrem wat zwak. In vergelijking met mijn vroegere Vulcan VN750 is de werking beslist minder.
Maar ik begrijp uit je antwoord, dat het niet helemaal normaal is voor een Virago. Ben ik alleen maar blij om, want dan kan ik er wat aan doen of laten doen. Ik woon overigens al meer dan 7 jaar in Tsjechië, maar weet hier wel een goede garage met ook verstand van oudere Virago's.
Ik zal daar eens informeren of zij er iets aan kunnen doen. Zelf ben ik niet zo'n sleutelaar, al zou ik best wel willen, dat ik daarin wat handiger was.
Bedankt in ieder geval voor je reactie.
Rien
 
Nou, ik weet niets van het remvermogen van een Virago, wellicht dat @Theaterbeest er meer over weet, maar dat was wel m'n 1e gedachte.
Kwaliteit/staat van de remblokjes heeft ook veel invloed. Een trommelrem achter heb ik, op m'n KTM na, nog nooit op veel effect kunnen betrappen.
 
OK, dank je zover. Ik wacht nog eventuele andere reacties af. De trommelrem bevreemdt me ook, maar ik vind de achterrem niet zo erg belangrijk. Voor is belangrijker, al moet je natuurlijk niet in elke situatie met voor remmen. Ik rem altijd met beide kanten tegelijk. Dat heb ik me vroeger ooit eigen gemaakt en het bevalt me nog steeds goed.
 
Een goede trommelrem remt vrijwel net zo goed als een schijfrem. Ze kunnen alleen minder langdurig remmen, dan worden ze (te) warm. Als je remtrommel dus niet goed remt dan zou ik hem maar eens na laten kijken. Goed remvoering, remtrommeloppervlak, vuil en afstelling hebben allemaal invloed op de functionaliteit.
 
Hallo magnamaniac, Alle vloeistoffen, inclusief de remvloeistof zijn vervangen. De inhoud van het reservoir ziet er ook erg schoon uit. En ik ben het met je eens, dat een auto of motor en beter leven heeft op de weg dan in de garage.
Maar ik vind ook de achterrem wat zwak. In vergelijking met mijn vroegere Vulcan VN750 is de werking beslist minder.
Maar ik begrijp uit je antwoord, dat het niet helemaal normaal is voor een Virago. Ben ik alleen maar blij om, want dan kan ik er wat aan doen of laten doen. Ik woon overigens al meer dan 7 jaar in Tsjechië, maar weet hier wel een goede garage met ook verstand van oudere Virago's.
Ik zal daar eens informeren of zij er iets aan kunnen doen. Zelf ben ik niet zo'n sleutelaar, al zou ik best wel willen, dat ik daarin wat handiger was.
Bedankt in ieder geval voor je reactie.
Rien

Grote kans dat de seals in de remklauwen niet helemaal meer goed zijn en de zuigers niet goed uit de klauw komen. Als iets lang heeft stilgestaan zou ik die altijd even meepakken. Het optijd wisselen van remvloeistof houd het goed maar als het er te lang in blijft zitten koekt alles helemaal vast.
 
Dank je Raymond. Mijn veronderstelling was dus niet juist. Het smalle deel van het haantje wijst naar de actuele stand (op jouw foto "reserve") in plaats van andersom. Het pijltje had ik nog niet gezien en waarschijnlijk ook nooit ontdekt. Mijn ogen zijn niet bijster goed moet je weten en in een tamelijk donkere garage...

Heb je zelf ook een Virago of ooit een gehad? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen met de remmen?

Ik hoor het vast nog wel van je.

Fijne avond en nogmaals bedankt voor je antwoord.
Rien
Ooit heb ik er eentje gehad maar dat was niet bepaald een match dus heb ik daar snel weer afscheid van genomen.

Qua remmen is onderhoud wel een ding.
Misschien zijn je remblokken verglaasd, verse blokken remmen wellicht beter.
 
Bedankt voor jullie reacties en suggesties. Dit gelezen hebbende lijkt me het slimste de motor maar even op de remmen te laten nakijken bij een expert. We hebben er wel een in de buurt.
Nogmaals bedankt en tot horens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan