Standaard geen garantie, is het normaal om te overleggen?

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar mijn eerste motor en het lijkt alsof een kandidaat heb gevonden. Op de foto's ziet hij er goed uit, morgen ga ik hem in het echt even bekijken. De prijs is prima voor de leeftijd, maar de kilometerstand baart me zorgen.
De motor komt uit 2007 en er staat 89K op de teller.

Het is via een dealer, maar deze heeft niks bij de advertentie vermeld over een garantie.

Met mijn eerste motor zou ik toch wel een jaartje willen doen, dus mijn vraag is eigenlijk: Hoe normaal zou het voor mij zijn om te overleggen dat ik een tijdje garantie op de motor erbij krijg, gewoon om mezelf een beetje in te dekken?

Groetjes,

Max
 
Het is redelijk normaal dat er een garantietermijn op een motor zit.. alleen geen heel jaar.
Meestal 3 of 6 maanden max, maar niet elke dealer hanteert dit maar dan is het wel mogelijk erbij te kopen.
 
Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar mijn eerste motor en het lijkt alsof een kandidaat heb gevonden. Op de foto's ziet hij er goed uit, morgen ga ik hem in het echt even bekijken. De prijs is prima voor de leeftijd, maar de kilometerstand baart me zorgen.
De motor komt uit 2007 en er staat 89K op de teller.

Het is via een dealer, maar deze heeft niks bij de advertentie vermeld over een garantie.

Met mijn eerste motor zou ik toch wel een jaartje willen doen, dus mijn vraag is eigenlijk: Hoe normaal zou het voor mij zijn om te overleggen dat ik een tijdje garantie op de motor erbij krijg, gewoon om mezelf een beetje in te dekken?

Groetjes,

Max

Ik denk dat je het aan die dealer zou moeten gaan vragen.
Het is normaal dat je garantie hebt, zoals je als consument altijd hebt. Maar die garantie houd niet zoveel in, zeker met een 12 jaar oude motor met 89K km.

Op wat voor dingen zou je garantie willen hebben ? Het is een 'oude' motor met veel km. Als je garantie op zo'n manier wilt indekken dat je erop terug kunt vallen bij iedere storing .....dan ga je daar meer voor betalen dan de aanschafprijs van de motor.
Op dit soort motoren krijg je 'garantie' in verhouding tot wat je koopt.

En voor jou als eerste motor is het natuurlijk een geweldige motor, de handelaar ziet alleen een goedkoop oud motortje die hij snel wil verkopen met een klein winstje, als mensen daar ook nog eens mee terug komen dan is hij zijn winst kwijt.

Ik vermoed dat je best wat met die dealer kunt regelen, alleen dan tegen extra geld en dan waarschijnlijk zoveel extra geld dat het helemaal niet in verhouding staat tot de aanschafprijs.
 
Ik snap jullie.

De dealer heeft al het volgende vermeld:

De motor staat op prima banden en recentelijk nieuwe kettingset en een band vervangen. De facturen van de onderhoudsgeschiedenis heeft hij. De motor kan nog een hele tijd mee.

Natuurlijk snap ik dat hij hem best wel kwijt zou willen, volgens mij staat hij namelijk al een paar maanden te koop.

Als het echt waar is dat dat allemaal in orde is, dan maak ik me in principe alleen zorgen om het motorblok zelf. Ik wil niet na 2 maanden ineens daarmee problemen krijgen i.v.m. die hoge kilometerstand.
 
Ik snap jullie.

De dealer heeft al het volgende vermeld:

De motor staat op prima banden en recentelijk nieuwe kettingset en een band vervangen. De facturen van de onderhoudsgeschiedenis heeft hij. De motor kan nog een hele tijd mee.

Natuurlijk snap ik dat hij hem best wel kwijt zou willen, volgens mij staat hij namelijk al een paar maanden te koop.

Als het echt waar is dat dat allemaal in orde is, dan maak ik me in principe alleen zorgen om het motorblok zelf. Ik wil niet na 2 maanden ineens daarmee problemen krijgen i.v.m. die hoge kilometerstand.

Enige manier om daar zeker van te zijn is een lease-motor aan te schaffen.

Ook een dealer kan niet in het motorblok kijken.
Kan wel, maar dan kost hem dat veel tijd en moeite die hij ook door zou moeten berekenen.

Het gaat om een 12 jaar oude motor met 89.000 km op de teller.
Dat is zoiets als een 12 jaar oude hond uit het asiel halen en garantie willen hebben dat ie niet binnen 2 maanden ziek word.
Praktisch vrijwel onmogelijk. Tenzij je natuurlijk op voorhand zoveel extra betaald voor de garantie dat de dealer weet dat hij daarvoor een ander blok zou kunnen monteren......

Of je 2ehands of nieuw koopt.... er blijft een stukje risico dat je niet kunt afdekken.
 
persoonlijk zou ik zeggen vertrouw niks wat de verkoper vertelt of schrijft. doe voordat je een koopcontract tekent een onafhankelijke aankoop keuring. wil de verkoper daar niet aan meewerken ren weg niet lopen rennen. ja het kost je een paar euro maar dan wordt de motor even zo goed mogelijk nagekeken en heb je een werkelijk idee van wat je koopt. bij zo'n keuring kan je ook een compressietest laten doen en dat geeft de keurmeester enig inzicht in de staat van het motorblok en of er grove gebreken in zitten. het is geen garantie dat er niks kapot zal gaan maar het geeft je wel redelijk beeld vand de technische staat van de gehele motorfiets. dingen als een nieuwe kettingset zijn leuk maar als ze er door een beunhaas op zijn getrapt heb je er niet veel aan.
 
In de auto-hoek keren ze het dan om: Logisch bekeken kunnen ze geen garantie geven op een product met zo'n km stand, dat is gewoon zo. Dus dan verkopen ze je een "garantiepakket" achtige onzinconstructie die er heel kort samengevat op neer komt dat jij extra geld neerlegt om hun (hogere) risico op dure garantiekwesties te dekken. Dat is geen enge samenzwering of zo, maar wat niet uit de lengte komt, komt uit de .....

Ik zou er heen gaan met iemand die écht wat van motoren af weet (niet neef Henk die zo handig is met scooters) en dan bepalen of JIJ het risico neemt, want zo is het nu eenmaal met een motor met een hoge km stand. En op basis van "zo mee, geen gelul" kun je dan wellicht nog wat afdingen en dat geld in een potje stoppen voor incidentele probleempjes ;)
 
Met zo'n km-stand kan je net zo goed particulier kopen, garantie heb je toch niet en je betaald een stuk minder dan bij een motorhandel.
Voor het prijsverschil kun je bij een kleinere motorzaak een goede onderhoudsbeurt laten uitvoeren en de kans is groot dan aan het einde nog steeds minder kwijt bent.
 
persoonlijk zou ik zeggen vertrouw niks wat de verkoper vertelt of schrijft. doe voordat je een koopcontract tekent een onafhankelijke aankoop keuring. wil de verkoper daar niet aan meewerken ren weg niet lopen rennen. ja het kost je een paar euro maar dan wordt de motor even zo goed mogelijk nagekeken en heb je een werkelijk idee van wat je koopt. bij zo'n keuring kan je ook een compressietest laten doen en dat geeft de keurmeester enig inzicht in de staat van het motorblok en of er grove gebreken in zitten. het is geen garantie dat er niks kapot zal gaan maar het geeft je wel redelijk beeld vand de technische staat van de gehele motorfiets. dingen als een nieuwe kettingset zijn leuk maar als ze er door een beunhaas op zijn getrapt heb je er niet veel aan.

^ dit. Doe een aankoopkeuring. Laat een ervaren keurmeester (Erik van Lent bijv.) naar je motor kijken, dan heb je enige indicatie van de staat van de motor. Maar dan nog heb je geen enkele garantie dat je niet over een paar maanden met panne komt te staan.
 
Het is dus best wel een gok begrijp ik.

Een keurmeester kost al snel rond de 200 euro heb ik gezien. Zoveel zou ik toch ook kwijt zijn aan een extra garantie? Als dat al van toepassing zou zijn.

Ik ken gelukkig mensen die er wel verstand van hebben, dus ik zal iemand meevragen te kijken.

Ik zal er ook nog even goed over nadenken.
 
Wilde het net vragen. 89K is voor een toerbuffel vaak geen probleem, voor een enduro een wereldprestatie.
 
Wat voor motor is het? Was net aan het typen..... wilde het ook vragen.
M'n Pan European heeft er 133.000km en een beetje opstaan en is net ingereden.
Weinig voor betaald bij een particulier en het ding rijdt heerlijk, blok loopt super.
Bij een motorzaak vroegen ze voor iets vergelijkbaars bijna het dubbele.
 
89000 km is voor een heleboel motorfietsen helemaal geen hoge km stand. Wel kunnen er wat slijtage onderdelen aankomen zoals remschijven, wat lagers zoals balhoofd. Hoe dan ook, rijden kost geld, bij een nieuwe is het veel afschrijving, bij een oudere is het meer onderhoud/vervanging.

Kijk ook naar het onderhoudsschema van de motorfiets. Sommige hebben eens in de x kilometers een hele grote beurt (grote beurt met kleppen stellen). Dan scheelt het of deze net wel of net niet is uitgevoerd.
 
En... Sommige dingen kun je zelf leren als je de motor eenmaal hebt. Dit forum is er niet alleen om te ouwehoeren. :+

Er zijn genoeg mensen die je helpen door de zure appel heen te bijten. En wie weet, misschien ga je het zelfs leuk vinden.
 
Het gaat om een Honda CBF 500 met ABS uit 2007. Ik wil ook graag leren om het allemaal zelf te doen, ben alleen niet op zoek naar een project motor snappie.
 
Als die een beetje onderhoud gehad heeft is het blok normaal gesproken het laatste waar je je zorgen om moet maken.
 
Eerst maar een ritje maken en kijken hoe alles aanvoelt, als het rammelt en van alles heeft speling dan weet al snel genoeg.
Voorrem in en dan de koppeling (met een beetje gas, geen burn-out maken) laten opkomen om te kijken of de koppeling niet is versleten. (zelfde trucje als met een auto)
Het is Japans (en ook nog een Honda) dus motorisch kan het wel wat hebben inderdaad.
 
Het gaat om een Honda CBF 500 met ABS uit 2007. Ik wil ook graag leren om het allemaal zelf te doen, ben alleen niet op zoek naar een project motor snappie.
Project motor? Volgens mij gaat er iets mis in de communicatie. Ik heb het over normaal onderhoud. Als ik het zo lees, ben je beter af met een nieuwe motor en 2 jaar fabrieksgarantie. O-)
 
Als ik het budget zou hebben, dan zou ik ook zeker een nieuwere kopen haha. Maar helaas. Ik zal eerst inderdaad eens een proefrit maken.
 
CBF500's zijn 9/10x lesmotoren geweest.. Dus vaak op lage snelheid op een parkeerterein, dus dan is 80.000km ineens heel heel veel.
 
Dat bedoel ik o.a. ook met mijn opmerking over rammelen en speling....
 
Heel moeilijk voor een beginnende motorrijder.
Neem iemand mee die veel verstand heeft van motorfietsen.
Probeer ook uit te vinden wat zwakke punt(en) zijn van de betreffende fiets. Controleer daar EXTRA op!
Slechte banden dat zie je zelf wel vrij snel. Zelfs vind ik dat nog niet eens het ergste. Toch een vervangingsdeel.
Een nieuw setje banden is wel al snel weer een paar 100 euries extra...................:')

Mss is het een heel goede motor. Dat kunnen wij hier vanachter ons toetsenbord niet beoordelen.
maar, en dat is al eerder genoemd, laat bijv E van Lent er naar kijken.
Het is een investering, maar dan zit je niet achteraf met een kat in de zak.....................:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan