Standaard progressieve vering

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Weet er iemand of er standaard motoren worden uitgerust met bijv. Hyperpro vering?

Kijk ik redeneer zo: als die prog. vering echt zo goed is waarom wordt bijv. een gloednieuwe FJR1300 daar niet mee uitgevoerd? Mag je meenemen in de winkel voor een 1000dje of 18... Die paar honderd euro kan het niet zijn want in serieproductie opgenomen moet het kunnen voor 200 E Max extra.

Of, verstout ik mij te denken, is die vering helemaal niet zo goed afgezien voor de fabrikant dan.

any comments? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er nog van staat te kijken waarop de motorfabrikanten staan te beknibbelen,bij het maken van een motor.
Als bv tokico hun remklauwen voor 5 euro minder aanbieden dan bv nissin,gaan ze voor tokico(10000 maal 5 = toch weer 50000 euro).
Met veren zal het niet anders zijn :N
Bij mijn srad werkt hyperpro :Y ,bij mijn triumph heb ik ze niet nodig,daar die standaard al gewoon goed zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
Nou,en wat is daarop je antwoord?

full
 
bij fabrikanten wordt er zelfs tot 3 cijfers achter de komma gerekend. dus die paar honderd euro extra :X

Veren zijn er dan ook per gewicht en bij een OEM fiets neemt men een gemiddelde.

BMW monteert bijvoorbeeld WP, maar das een stuk minder dan after market WP
net zoals bij Ducati met öhlins.

Bijkomend iets is dat een after market onderdeel niet werkt als het helemaal dicht staat. terwijl een oem vering ook werkt als de schroeven allemaal dicht staan. Dit als soort van veiligheid ivm productaansprakelijkheid. ( is niet zozeer van toepassing op veren, maar meer op demping)

öhlins levert overigens geen progressieve vering, alleen lineair
 
Ik was laatst bij Hyperpro (Ervaring progressieve veerkit Hyperpro O-) ) en heb me daar ook laten vertellen dat fabrieks-af Ohlins kwalitatief minder is dan als je rechtstreeks specifieke onderdelen bij Ohlins besteld. Er wordt dus zeker naar de kosten gekeken.
 
Laatst bewerkt:
En toch kan ik me niet voorstellen dat de duurdere modellen niet met de beste vering wordt uitgerust als dat niet veel beter zou zijn.
maar ja wie ben ik?
Wie ben ik eigenlijk?
 
jij bent Jack, okee hieropMF ben je Jack be Quick en het klopt dat de vering niet optimaal staat en van topkwaliteit is. Het is wel beter dan de gewone standaard vering, maar het komt niet in de buurt bij gereshimde vering.

Daarnaast staat een vering ook niet goed ingesteld als je een motor koopt, ook al komt hij rechtstreeksuit de fabriek, en dit komt ook vanwege de kostbare tijd die het zou kosten om dit allemaal af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het misschien als optie krijgen, maar standaard geïntegreerd niet hoor. Het is echt niet omdat die feits een van de duurdere is dat ook meteen het beste erin zit. Waarom zouden er anders nog zoveel opties zijn met betere delen? Als ze dit allemaal standaard erin gaan doen wordt de fiets nog een een paar duizenden euro's duurder, en kunnen minder mensen ze kopen dus verkopen ze er minder en maken ze minder winst. Iemand die maar 20k tot zijn beschikking heeft kan niet opeens 30k uitgeven voor de allerbeste opties. Iemand die dit geld wel heeft en eraan uit wil geven kan dit naderhand doen.
 
Ligt aan de fiets. Bij een "budgetfiets" merk je wel verschil als je er een setje progessieve veren inknald a 150euro. Bij een high end fiets ben ik bang dat je er dan zelf op achteruit gaat.
 
bij fabrikanten wordt er zelfs tot 3 cijfers achter de komma gerekend. dus die paar honderd euro extra :X

Veren zijn er dan ook per gewicht en bij een OEM fiets neemt men een gemiddelde.

BMW monteert bijvoorbeeld WP, maar das een stuk minder dan after market WP
net zoals bij Ducati met öhlins.

Bijkomend iets is dat een after market onderdeel niet werkt als het helemaal dicht staat. terwijl een oem vering ook werkt als de schroeven allemaal dicht staan. Dit als soort van veiligheid ivm productaansprakelijkheid. ( is niet zozeer van toepassing op veren, maar meer op demping)

öhlins levert overigens geen progressieve vering, alleen lineair

Gewoon een eis om zo'n fiets door de typegoedkeuring te krijgen. Zie je ook met stuurdempers bijvoorbeeld. After-market Ohlins op een ZX-6R kan je zo instellen dat je met zn tweeen aan het stuur moet trekken, en af-fabriek kan je hem helemaal dichtgooien en dan dempt ie nog nauwelijks. Als zo'n ding mogelijk kan blokkeren wordt hij niet goedgekeurd. Ook speelt geld natuurlijk alweer een rol.

En echte high-end vering is altijd lineair, progressief is inderdaad een leuk trucje om de vering meteen een stuk beter te krijgen, tot op zekere hoogte. Daarna is enkel lineaire vering een optie, bovendien is lineaire vering veel mooier af te stellen dan een progressieve veer.
 
Tja, op zulke schaal word op alles bezuinigt,
zelfs op het vet tussen de lagers lol!

Suzuki RM bv, zit gewoon echt bijna 0 vet in het linksysteem/balhoofdlagers etc...
puur uit kostenoverweging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan