Stap voor stap startproblemen oplossen!(HOW TO?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Ja ja het is weer zover, de winter staat voor de deur en ook de bekende koudeprobleempjes. -O- Nu heb ik zelf op dit moment met een soortgelijk probleem te kampen en tijdens het zoeken op onze welbekende zoekmachine kwam ik deze info tegen en wil ik ff met de mensen delen. *O*

Voor de mensen die er wat aan hebben, alstublieft!


Stap voor stap startproblemen oplossen.
Met startproblemen hebben we dagelijks te maken. Het begint al als je ‘s morgens op staat. Er zijn maar weinig motorrijders - en mensen - die geen moeite hebben met het opstaan. Zeker in de winter. Maar wat helemaal je dag kan verzieken is als je motor ook nog eens kuren vertoont. Dat heb je pas echt een levensgroot startprobleem.

1. STAAT DFE MOTOR OP CONTACT?
2. VERKEERDE STAND KILL-SWITCH.
2a Motor reageert niet op de startknop.
2b Motor reageert wel op de startknop, maar slaat niet aan.

Controle
Juiste stand van de dodemansknop: deze schakelaar is afwisselend meestal in twee en soms ook nog in drie standen uitgevoerd. De driestanden schakelaar moet dan in de middenpostie op run of ign.on staan. De tweestanden schakelaar heeft vaak een cirkeltje met een pijltje als symbool voor de juiste stand. Je zult niet de eerste zijn die voor gek staat omdat de dodemansknop staat ingeschakeld.

3. VERSNELLINGSBAK STAAT NIET IN NEUTRAAL.
3a Motor reageert in de meeste gevallen niet op de startknop (uitgezonderd enkele merken zoals Guzzi, Ducati en Harley-Davidson.

Controle
Als de motor in zijn vrijstand staat, licht er meestal een groen controlelampje in het dashboard op, soms is deze voorzien van de opdruk N of Neutral.

4. JIFFY NIET INGEKLAPT.
4a De motor slaat af bij het inschakelen van de eerste versnelling, of tijdens het willen wegrijden met de motor vanuit een gekozen versnelling.

Controle
Control-Alt-Delete van je hersencellen!

5. STARTEN MET INGETROKKEN KOPPELING.

Controle
Uit Canada of de USA geïmporteerde motorfietsen kunnen soms alleen gestart worden als de koppelingshendel wordt ingetrokken. Het is maar dat je het weet.

6. INGESCHAKELDE STARTONDERBREKER.

Controle
Een startonderbreker is een anti-diefstal voorziening die voorkomt dat de motor ongewild gestart kan worden. Zo'n onderbreker kan als accessoire zijn ingebouwd. Als je motor over een SCM-gekeurd alarmsysteem beschikt, zit er een in het alarm ingebouwd. Wees er dus van overtuigd dat deze is uitgeschakeld als je de motor probeert te starten.
7. BENZINE IN TANK?

7a. Nee
7b. Ja, maar motor start niet.

Oorzaak
Benzine verouderd snel. Na stalling kan kwaliteit afnemen.

Oplossing
Tap vlotterkamers af en zet kraan in PRI-stand. Tijdens een stalling kun je het beste de motor aftanken. Dan is er minder kans op vocht- en corrosievorming in tank.

8. MOTOR LOOPT, STOKT EN START NIET.

Oorzaken
- Ontluchtingslang van tank knelt waardoor vacuüm optreedt in tank.
- Ontluchting in benzinedop is verstopt.

Oplossingen
- Loop ontluchtingsslang na en verhelp de knelling.
- Open en sluit benzinedop en inspecteer ontluchting.

9. STARTMOTOR DRAAIT, MAAR STARTEN HO MAAR.

Oorzaak
Geen of onvoldoende brandstoftoevoer.

Oplossing
Neem slang van benzinekraan en zet bij een vacuümbediende kraan in de PRI-stand. Loopt er geen benzine uit de kraan dan is: tank leeg, doorvoer of benzinefilter is verstopt. In het laatste geval brandstof aftappen, kraan demonteren en zeef reinigen. Is aftapschroef onderaan vlotterbakken beter bereikbaar, open deze en zet kraan in PRI-stand.

10. PUNT 8, MAAR MET INJECTIE.

Oorzaak
- Brandstofpomp wordt pas ingeschakeld als motor op contact wordt gezet.
- Brandstofpomp wordt pas ingeschakeld als startmotor wordt geactiveerd.

Controle
Je hoort geen kort zoemend geluid van de brandstofpomp. Controleer met open tankdop. Hoor je niets, controleer dan zekering van pomp. Neem stekker van de ECU en controleer pooltjes op oxidatie en reinig ze.

11. ALLES OKÉ, MAAR STARTEN HO MAAR.

Oorzaak
Door lang stilstaan kan relais van brandstofpomp gaan vastzitten. Zoek brandstofpomp op en geef er tijdens het starten een paar gerichte tikken op. Zo kun je het relais lostikken.
12. MOTOR OP CONTACT EN CONTROLELAMPJES BRANDEN.
12a Ze branden helder.
12b Ze branden flauw.

Oorzaken
Slechte verbindingen of lage accuspanning

Oplossing
- Sleutel naar links en rechts draaien om slechte verbinding in contact na te gaan.
- Stekkers en accuklemmen schoonmaken.
- Kabelboom bewegen en kijken of lampjes dan helder branden.
- Zekeringen en stekkers schoonmaken reinigen.
- Accuspanning controleren of accu laden.

13. LAMPJES DOVEN TIJDENS STARTEN, STARTMOTOR DRAAIT MOEIZAAM OF NIET.
13a Lampjes doven tijdens starten.

Oorzaak
Losse accuklem of lege accu.

Oplossing
Accuklemmen reinigen, accuspanning controleren, accu laden.

13b Lampjes doven niet, maar startmotor draait langzaam.

Oorzaak
Lage accuspanning of sluiting in het startcircuit.

Oplossing
Accuspanning controleren of accu laden. Als startmotor niet beter ronddraait, startcircuit meten op stroomafname.

14. LAMPJES BRANDEN HELDER, STARTMOTOR DRAAIT NIET OF MAAKT RATELEND GELUID.

Oorzaken
Los contact in startcircuit of defect in startrelais/-motor.

Oplossing
- Accuklemmen en bedrading startrelais/-motor controleren op vervuiling en loszitten.
- Als starten niet helpen, dan is er storing in startmotor/-relais: aansluitingen reinigen. Controle van startrelais/-motor kun je beter aan monteur overlaten.

15. GEEN OF SLECHTE BOUGIEVONK.

Oorzaken
- Vette bougies door verzuipen van de motor.
- Vervuiling of vocht in de bougiedop.
- Breuk of lekspanning in de bougiekabel of dop.

Controle
- Bougie aan massa en motor starten.
- Kabels en bougiedoppen droog/schoonmaken en met vochtverdrijver inspuiten.
- Nieuwe bougies monteren.
17. WAAROP ALLEREERST LETTEN?
Om startproblemen te voorkomen kun je op het volgende letten: - Houd motorolie, bougies, luchtfilter en benzine ook in goede staat. - Reinig je motor niet te vaak met een hogedrukspuit. Als je die toch per se wilt gebruiken, mijd dan zo veel mogelijk de elektrische delen.

18. DEFECTE OF VASTZITTENDE JIFFYSCHAKELAAR.
Dat kost zelfs geroutineerde monteurs wel eens een paar hoofdbrekens, voordat ze op het idee komen dat díe schakelaar de boosdoener kan zijn.

Oplossing
Kijk of het pinnetje van de schakelaar automatisch naar buiten komt zodra de jiffy wordt ingeklapt. Is dit niet het geval, spuit dan de schakelaar in met een contactspray en trek met een draaiende beweging de pin uit de houder. Als de schakelaar daarna nog geen verbinding maakt, knip dan voor nood een paar draadjes door en verbind ze met elkaar.

19. VISCOSITEIT MOTOR- EN VERSNELLINGSBAKOLIE.
In de handleiding staat iets over de aanbevolen viscositeit van de motorolie. Met name tijdens de winter bij hevige vrieskou kan een te dikke olie de startcapaciteiten van je motor nadelig beïnvloeden. Het is ook handig om de diverse viscositeiten op hun vloeibaarheid (dikte) te herkennen.

20. STALLING EN GEMONTEERDE ACCESSOIRES.
Ga na hoeveel stroom accessoires als een alarmsysteem of klokje afnemen, gerelateerd aan de capaciteit van de accu. Voorkom dat je accu te lang en te diep ontladen wordt.
Zodra je motor in stalling staat, laad dan de accu eens om de anderhalve tot twee maanden een keertje volledig op of sluit een automatische lader (schakelt zichzelf uit bij een juiste spanning van de accu) continu aan op je accu. Starthulp kan het starten van je motor voor eeuwig verpesten. Als je tenminste dezelfde accu wilt blijven gebruiken. Het is geen geschreven wet, maar onderhoudsvrije motoraccu's kunnen beter geen starthulp van een auto krijgen. Door een te hoge stroomsterkte kan de accu inwendig beschadigd raken of de levensduur aanmerkelijk worden verkort.


BRON: http://www.promotor.nl/published/pr...ssen/061103_nwsart_03_klus_stappenpla.nl.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan