Stark Varg MX

Als voor de genoemde ca €12.000 (60pk, 80pk is €13.000) + ca €2.000 aan kenteken kosten en verlichting (dat verschil zit tussen de EXC-F 450 en de SX-F 450) deze daadwerkelijk op de markt komt heb ik hem heel sterk in overweging om mijn Beta 250 2T enduro te vervangen.
De kosten vallen me hard mee, gewoon concurrerend en zelfs goedkoper dan bestseller KTM. Even aangepast, net duurder dan KTM in dat geval, maar maar een paar honderd euro. Het verschil tussen met en zonder kenteken zal echter kleiner zijn vanwege het gebrek aan uitstoot belasting en dat er geen andere laadspoelen etc nodig zijn. Prijs kon wel eens tegen elkaar aanschuren dus!

Ik ben gek op 2 takten en zou hem met pijn verkopen, maar zo'n instelbaar vermogen en het gebrek aan geluid maakt het wel heel interessant om met zo'n motor te crossen en stukken onverhard te pakken. Het scheelt hopelijk gewoon zoveel gezeik met geluidsoverlast.
Met een beetje geluk kunnen er crossbanen open blijven die op punt van sluiten staan of zelfs extra rijdagen bij komen.

Kan me best voorstellen dat je binnen nu en een paar jaar 1 a 2 dagen met de benzine motoren de baan op mag op gezette tijden en gewoon meerdere dagen in de week met elektrisch.
 
Laatst bewerkt:
Leuk detail dat ik in een stukje over Stark hoorde. Blijkbaar zit de mede eigenaar van 24MX dr ook met geld in. Als dat zo is dan zal de onderdelen toelevering wel goed zitten :t
 
Ik heb even zitten rekenen (met een aantal flinke aannames).

Met mijn carburateur 250 2T kon ik 3 rondes OTR Markelo doen op net geen 8L (hoefde net niet op reserve) nu rijd ik langzamer dan gemiddeld, maar een 250 2T carburateur is niet heel efficiënt. Laten we zeggen 15% rendement uit benzine? Ik denk dat we daarmee vooral niet te hoog zitten.

Benzine heeft een inhoud van 8,9 kWh per liter. 8 x 8,9 x 0,15 = 10,68 kWh

Nou zal vooral het rustig aan rondhobbelen enz met een 2T benzine motor nog minder rendement hebben en verspillen op stationair draaien.
Zeg dat dat 20% van de bestede energie opslokt. 10,68 x 0,8 = 8,54 kWh.
Dan ik zie toch nog wel een klein probleempje als we 6 kWh te besteden hebben op een OTR dag...
De accu ziet er niet echt simpel wisselbaar uit. Aggregaatje op de kar dus...
 
En dit is een crosser,geen enduro.
Als er een enduro van zou komen,krijgt die misschien wel een grotere accu?
De meeste enduro's hebben ook een grotere benzinetank dan hun vergelijkbaar cross broertje.
 
Ik zou 'm al kopen als crosser zonder kenteken. Zeker als er een versie met wat minder power komt.
 
Hij komt als 60 en 80 pk (zie website, zit ook €1000 verschil tussen) en is programmeerbaar voor elk vermogen daaronder. Wat dat betreft gewoon doen dus.

Dat regelbare vermogen zou voor mij een hele grote plus zijn. Op zware banen zoals Heerde cross country laatst ben ik super blij met 250cc 2T, maar op wat minder zware banen is de 250 nog wel aardig sterk voor mij en rijd ik eigenlijk wel fijner met de 125 2T van Madame. Nu is het een keer aandacht besteden aan een aantal mooie maps maken en druk op de knop een andere motor.
Het zag er op het filmpje heel simpel uit, maximaal koppel/vermogen bij bepaalde toerentallen met een schuif instellen en de computer maakt er een mooie kromme van.

Heb even contact gehad met Resa-Racing en die gaf aan dealer er van te willen worden (was er mee bezig). Levering dacht hij zo rond september 2022 te kunnen krijgen.

Ik gebruik m'n huidige enduro als combinatie voor cross en enduro. Zou er prima zo'n crosser zonder kenteken bij willen hebben, maar daarvoor is hij gewoon te prijzig voor mij.

Edit: De motorrem en vliegwiel effect zou je ook in kunnen stellen. Ik hoop dat dat een beetje werkt. De EV's waar ik tot nu toe mee heb gereden hebben heel erg dat aan-uit effect op lage snelheden. Dan ga je met een soepel afgeveerde enduro/crosser heel hard de voorkant in duiken en bochten lastig halen.
 
Laatst bewerkt:
Poah, ben wel benieuwd hoe dat rijdt hoor.

1641906227539.png
 
ik had ook al contact opgenomen,
erg interessant..
ook al gekeken naar kentekenmogelijkheden,
maar nu kopen, over jaar geleverd.

maar ja,
met de toestand in de wereld weet ik niet of ik daar nu zou investeren,
voordeel is wel, je hoeft nooit meer te tanken.
actieradius blijft wel een dingetje.
zou er ook dan graag 2/ 3x zoveel accu capaciteit op willen.
maar wat zon accu weegt??
 
En dit is een crosser,geen enduro.
Als er een enduro van zou komen,krijgt die misschien wel een grotere accu?
De meeste enduro's hebben ook een grotere benzinetank dan hun vergelijkbaar cross broertje.
geen plannen voor een weglegaal apparaat, waarschijnlijk ivm ce normering
 
Ik heb er ene in bestelling staan. Verwachte leveringsdatum is December maar dat zullen we nog moeten zien.

Ik kreeg tot zover een bevestiging van m'n betaling van 't voorschot direct na plaatsing in December. Dan eind Maart een bevestiging van de bestelling met order nummer en alle details van wat ik selecteerde (je kunt een paar dingen configureren). En op 1 April kreeg ik nog de eerste nieuwsbrief. Tot zover de communicatie samengevat.
 
Als je nu een bestelling plaatst dan zie je een levering staan van juli 2023. Op zich niet abnormaal dat het opschuift 😁. Wel ook iets meer dan een jaar nu.

Maar ben sowieso met al die startups overal voorzichtig. Dat er geen homologatie is is enige wat in hun voordeel spreekt voorlopig.

Es contact opnemen want in zie dat ze een nieuwe kleur hebben nu. Mss dat ik nog verander.
 
als die brommer goed in elkaar zit, zet je er lichtjes op en je vraagt een kenteken aan.

denk niet dat dit heel moeilijk is.
maar qua mx rijden..
tja, geen idee in welke klasse je terecht komt.
 
Ja en een helicopter is maar een paar wieken doen draaien en je bent vertrokken!?

Op dit moment weet ik niet eens of er een dc dc omvormer op zit voor 12V. Dus zelfs die lichtjes er op zetten kan een uitdaging worden.

En in België is er wel wat meer nodig om een voertuig zonder type goedkeuring op de weg te krijgen. Er moet een individuele keuring gebeuren. Ik ga het zeker wel proberen.
 
Ja en een helicopter is maar een paar wieken doen draaien en je bent vertrokken!?

Op dit moment weet ik niet eens of er een dc dc omvormer op zit voor 12V. Dus zelfs die lichtjes er op zetten kan een uitdaging worden.

En in België is er wel wat meer nodig om een voertuig zonder type goedkeuring op de weg te krijgen. Er moet een individuele keuring gebeuren. Ik ga het zeker wel proberen.
laat maar weten hoe dat gaat!
dan is het in NL ook makkelijker om er een kenteken op te krijgen.

en uiteraard zal er eea moeten worden uitgezocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan