Stark Varg MX

Ben benieuwd hoe het rijdt, en dan met name het chassis / vering. Dat deel is op de huidige generatie brandstof crossers namelijk enorm door ontwikkeld. Als je als nieuwe partij dat weet te evenaren doe je goede dingen.

Die 80pk roepen is wat mij betreft niet meer dan aandacht trekken, de gemiddelde rijder kan al niet eens de helft daadwerkelijk gebruiken tijdens rijden. Vermoedelijk betekent het wel dat er meer rijtijd in zit als gewone amateur die minder power nodig heeft.

Wel jammer dat schakelen en koppelen tot het verleden tijd gaat behoren, hoewel een koppeling ook op elektrisch nuttig kan zijn.
 
..
Maar ben sowieso met al die startups overal voorzichtig. Dat er geen homologatie is is enige wat in hun voordeel spreekt voorlopig.
...
Ik denk dat het met deze startup wel goed gaat.

Er zit een behoorlijke zak geld achter en ze hebben een behoorlijke groep mensen bij KTM weggekocht.
Kortom ze vliegen het echt serieus aan.

Ben benieuwd hoe het rijdt, en dan met name het chassis / vering. Dat deel is op de huidige generatie brandstof crossers namelijk enorm door ontwikkeld. Als je als nieuwe partij dat weet te evenaren doe je goede dingen.
Daarvoor hebben ze dus gewoon kennis ingekocht.
 
Ik ben dus serieus benieuwd hoe het rijdt. Ook al vind ik een 2t/4t zelf een stuk aantrekkelijker, dit lijkt wel de kant die we op moeten gaan als het gaat om nog op plekken te mogen blijven rijden. Misschien creeert het zelfs ruimte voor weer nieuwe mx banen.
En er zal vast wel ruimte blijven voor een soort van oldtimer klassen ergens, kunnen we daar mooi rijden op zo'n 2023 ktm tweetakt met injectie.
 
Wel jammer dat schakelen en koppelen tot het verleden tijd gaat behoren, hoewel een koppeling ook op elektrisch nuttig kan zijn.

Ik heb ca 3 weken geleden op Bilstain een kort stukje een KTM Freedride elektrisch gereden. Heel andere orde dan die Stark natuurlijk, maar ik ''miste'' de koppeling wel.

Op een ICE geef je voor obstakels de krukas momentum en laat je de koppeling los. Bij de Freeride als je het ''gas'' open draaide had hij toch even een momentje nodig om op dat volle koppel te komen. Misschien zit dat er zelfs wel softwarematig in omdat het 99% van de tijd wenselijk is om niet te explosief te zijn.
Er zaten 3 rijmodussen op waarvan nummer 3 (volle vermogen, weinig motor rem) heel mooi was voor bult op, maar wat je in een soort vrije val naar beneden liet rollen, waarbij je de remmen dan weer vol moest belasten. Rijmodus 1 was wat lafjes voor naar boven, maar remde dan weer goed op de motor. Echter als je in de afdaling even remmen los over een obstakel moest moest je gelijk weer gasgeven wat dan weer te veel snelheid opleverde. Een bedienbare vrijloop was dus wel lekker geweest.

Een koppeling op motoren als deze zou voor mij gewoon een klein hendeltje kunnen zijn welke een magneetkoppeling bediend. Hoeft niet heel veel gevoel in te zitten, gewoon vol vrijloop of volle motor rem zou al veel schelen.

Op een crossmotor is bovenstaande natuurlijk vrijwel niet relevant.
 
Dat klinkt mij in de oren alsof er gewoon een custom mapping mogelijkheid moet komen. Dat is vele malen makkelijker, goedkoper, betrouwbaarder en sneller te realiseren dan een koppeling toe te voegen.
 
Maar die mapping moet je dan wel zonder te kijken kunnen bedienen terwijl je bult af over obstakels rolt. Het ene moment wil je wel motorrem, het andere moment vrijloop zonder direct voortstuwing. Een ''koppelinghevel'' welke de motorrem af zou schakelen, puur software en een veredelde drukknop of nog mooier een potmeter voor de mate van motorrem zou de truc al doen.
Zit je alleen nog met het obstakels op, maar mogelijk dat gewoon een krachtigere motor zoals de Stark dat al wel doet zonder momentum in iets draaiends.
 
wat ik gelezen had is dat er talloze instellingen te kiezen zijn, vermogen, opbouw naar max, remvermogen etc..
ik dacht ook dat jezelf een map kon instellen/ maken..
 
wat ik gelezen had is dat er talloze instellingen te kiezen zijn, vermogen, opbouw naar max, remvermogen etc..
ik dacht ook dat jezelf een map kon instellen/ maken..
Heb ik idd ook gelezen van de Stark. Maargoed dat is dan wel gewoon een map waar je tijdens het rijden natuurlijk geen invloed op kan hebben.
 
Betekent niet dat ik er niet graag 1 zou hebben, maar gewoon iets waar elektrische enduro motoren tegenaan gaan lopen.
 
Maar die mapping moet je dan wel zonder te kijken kunnen bedienen terwijl je bult af over obstakels rolt. Het ene moment wil je wel motorrem, het andere moment vrijloop zonder direct voortstuwing.

Ook als de regeneratie op maximaal staat kun je nog steeds het gas zo doseren dat ie niet afremt en geen aandrijving heeft, dan gedraagt ie zich gewoon net als een vrijloop.
 
Ik neem aan dat de "gas"hendel werkt met een weerstand? Je zou dan een elektrische bypass kunnen maken met precies de juiste weerstand tussen afremmen en aandrijven, en die bedienen met een knopje (of voor het klassieke gevoel met een hevel). Dat hoeft niet heel ingewikkeld te worden.
Zit je alleen nog met het obstakels op, maar mogelijk dat gewoon een krachtigere motor zoals de Stark dat al wel doet zonder momentum in iets draaiends.
Een elektromotor heeft vanaf stilstand al direct het maximale koppel...
 
Ik heb ca 3 weken geleden op Bilstain een kort stukje een KTM Freedride elektrisch gereden. Heel andere orde dan die Stark natuurlijk, maar ik ''miste'' de koppeling wel.

Op een ICE geef je voor obstakels de krukas momentum en laat je de koppeling los. Bij de Freeride als je het ''gas'' open draaide had hij toch even een momentje nodig om op dat volle koppel te komen. Misschien zit dat er zelfs wel softwarematig in omdat het 99% van de tijd wenselijk is om niet te explosief te zijn.
Er zaten 3 rijmodussen op waarvan nummer 3 (volle vermogen, weinig motor rem) heel mooi was voor bult op, maar wat je in een soort vrije val naar beneden liet rollen, waarbij je de remmen dan weer vol moest belasten. Rijmodus 1 was wat lafjes voor naar boven, maar remde dan weer goed op de motor. Echter als je in de afdaling even remmen los over een obstakel moest moest je gelijk weer gasgeven wat dan weer te veel snelheid opleverde. Een bedienbare vrijloop was dus wel lekker geweest.

Een koppeling op motoren als deze zou voor mij gewoon een klein hendeltje kunnen zijn welke een magneetkoppeling bediend. Hoeft niet heel veel gevoel in te zitten, gewoon vol vrijloop of volle motor rem zou al veel schelen.

Op een crossmotor is bovenstaande natuurlijk vrijwel niet relevant.
De koppeling moet wat mij betreft wel een goed gevoel hebben, op een enduro voor alle trial achtige acties en op een crosser om op sommige momenten het vermogen iets te kunnen moduleren.
 
Dat klinkt mij in de oren alsof er gewoon een custom mapping mogelijkheid moet komen. Dat is vele malen makkelijker, goedkoper, betrouwbaarder en sneller te realiseren dan een koppeling toe te voegen.
Want ? We hebben niet al jaren betrouwbare koppelingen ?

Er is overigens al een tijd een electrische trialmotor die gewoon een koppeling heeft.
 
Om er een koppeling tussen te zetten heb je minstens twee assen nodig. Samen met lagers moet dat in een huis komen. Daar moet een plekje voor in het frame komen, dat gaat ten koste van ruimte voor de accu. Afgezien van het (her)ontwerpen kost dat per motorfiets meer dan 100 euro inkoop, dat gaat voor de consumentenprijs enige malen over de kop.
Ik zou het in de software zoeken.
 
geen plannen voor een weglegaal apparaat, waarschijnlijk ivm ce normering
CE merk ter conformiteitsverklaring komt funnily enough enkel op niet-straatlegale voertuigen zoals crossers en bv de DRZ400-E. Die dienen een CE keur te dragen om te tonen dat de fabrikant veklaart dat ze veilig zijn als machine of consumentenproduct.
Straatlegale voertuigen mogen dan weer in geen geval CE merk dragen.

De markering toont aan dat het product geëvalueerd werd en beantwoordt aan de Europese vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bescherming van het leefmilieu. De markering is geldig voor de producten die in de EER worden gefabriceerd en voor de producten die erbuiten worden gefabriceerd en vervolgens in de EER op de markt worden gebracht. De markering betreft onder meer:

  • speelgoed
  • elektrische apparaten
  • machines
  • medische hulpmiddelen
  • liften
  • persoonlijke beschermingsmiddelen
  • bouwmaterialen
  • meetinstrumenten
Opgelet: de CE-markering is verplicht voor de producten die in de sectorale richtlijnen zijn opgenomen, en verboden voor andere producten.
 
Jawel. Vermogen = kracht x snelheid. Draait er niets, dan is snelheid nul en vermogen dus ook. kracht (koppel) staat los van de snelheid.
Als analogie: zet een sleutel op een grote moer. Je probeert die sleutel te draaien door er kracht op te zetten (=koppel), maar hij beweegt niet omdat de moer heel erg vast zit.
 
hij moet echt eerst bewegen om koppel op te bouwen..

😇
Ik heb eens een elektrische step gerepareerd voor een collega, dat ding moet je aansteppen voor de aandrijving op gang komt. Zo’n step heeft een heel eenvoudige regeling zonder Hall sensor, die geeft inderdaad geen koppel bij stilstand, die heeft een aanvangssnelheid nodig.
Bij een elektrische motor of -auto is dat echt anders, daarmee kun je stilstaan en optrekken op de helling zonder de rem te gebruiken. Dat is dus echt koppel bij stilstand.
 
Bij de kleinste e-ktm kan junior in mode 3 en 6 motorrem toevoegen door het gashendel voorbij het nulpunt “dicht” te draaien.

Lijkt me de makkelijkste mogelijkheid om ook bij een enduro a la carte motorrem bij te bestellen indien gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan