start- en toerenprobleem kawasaki kz700

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
heeftie wel, zitten alleen onder een plugje volgens mij. ivm USA uitvoering
Ja goeie.. Er zit idd iets voor, is dat bedoeld om los te kunnen dan? Zou niet weten hoe zonder iets te beschadigen..
maar aangezien alle 4 de bougies driog blijven is dan de kans niet erg klein dat daar de oorzaak in zit?
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.643
842
47
Gaasterlân
Als bij mij de carbs in een ultrasoonbadje gaan draai ik die mengselschroeven er wel uit, of dit de oorzaak is van jouw probleem weet ik niet maar zou goed kunnen.
Als die kanaaltjes nog dichtgegomd zitten en oude benzine resten....

Aangezien de plugjes van messing oid zijn moeten ze voorzichtig uitgeboord worden, liefst onder een vaste kolomboor dat je niet scheef gaat of doorschiet.
Zulke plugjes heb ik wel eens gezien op een carb van een gs750e, toen hadden we een set extra carbs over en hebben die toen gebruikt.
 
  • Like
Waarderingen: remcom

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
koude start met choke ... dan zullen die nauwelijks invloed hebben.

kijk eerst het choke circuit na , gaan de plunjers ver genoeg open ?
Koude start gaat moeilijk/vaak niet. Als de motor gestart wordt werkt de choke wel: draait dan op 4/5k toeren.
Waar kijk is voor de plunjers op de carbs?
Hier een plaatje
 

Bijlagen

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
1.598
469
Helmond
Hoi allemaal, nu de zomer aan een einde komt heb ik de klus met de kawa weer opgepakt: ik heb de vlotters opnieuw afgesteld want het peil stond bij allemaal minimaal een halve cm biven de rand..
Het lekken is opgelost!

Maar helaas hetzelfde verschijnsel: bijna niet te starten en als het lukt dan alleen met volle volle accu en choke.
Na flink doorstarten (en niet gestart krijgen) heb ik de bougies nog eens gechecked en ze ogen droog! (Ruik wel benzine overigens)
Maar dan ook alle 4. Bij een verstopt kanaal zou ik toch niet het probleem bij alle 4 de carbs verwachten na de uitvoerige reinigings beurt..

Ik heb een compressiemeter besteld en ben van plan naar de klepspeling te kijken. Maar was een beetje verrast van de droge bougies, iemand een suggestie?
Weet je wel zeker dat je accu nog goed is?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.971
1.662
57
Den Haag
Er is vast wel iets mis, maar bij oudere Kawa's is het normaal dat je met volle choke moet starten en ook dat de motor dan met een hoog toerental loopt.
 

MotorSleutelaar

634, CB400N, FZR, GPX, XJS, GSXF, GSXR750
6 aug 2011
407
16
Weert (Limburg, NL)
als de compressie goed is, je hebt een goede vonk (op het juiste moment), dan blijft alleen het lucht/brandstofmengsel als verdachte over. Je zou nog kunnen checken:
- Gaan alle gasschuiven even ver omhoog (kan getest worden met een stofzuiger). In ieder geval controle dat de rubber membramen in de carburateur niet lek zijn.
- Lucht/mengselschroef afstellen op de default waarde (check je wph). Ik heb een keer gehad, dat deze zo vast geschroefd zat in de carburateur dat het puntje was afgebroken. aangezien er nog een dopje op zit zal dit bij jou niet het geval zijn.
- Gasnaalden zijn niet versleten, en deze staan op de juiste hoogte (clip)
- en wat @Janbros al een pagina eerder genoemd heeft (checken dat alle stationair sproeiers/kanalen open zijn)
- Sationair toerental staat 'goed', oftewel je vlinderklep staat wel een fractie open... Als deze nl. helemaal dicht staat zal deze ook niet/nauwelijks starten.

Je geeft aan dat je het vlotterbak niveau hebt afgesteld, heb je dit goed gedaan, want als deze te laag staan dan wil deze ook niet lekker starten. Wat ik vreemd vind is dat alle nivo's te hoog stonden... Dat vind ik nl. verdacht. Check nog eens voor de zekerheid of je dit goed gedaan hebt,

Als je remmenreiniger in de inlaat van de carburateur spuit, loopt deze dan wel goed? Af en toe een beetje bijspuiten mocht het toerental omlaag gaan. Dan kun je een onstekingsprobleem uitsluiten.

In ieder geval succes met de zoektocht.... Welkom in de wondere wereld van carburateurs:-)
 
  • Like
Waarderingen: remcom

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Overigens starte hij zojuist op choke meteen, na wat warmbrullen kon ik m ook gewoon stationair stellen maar bij gas geven loopt hij erg langzaam terug. Dat probleem lijkt af te nemen als ik de stationairschroef helemaal terug draai naar dan blijft hij niet meer stationair draaien.
 

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
als de compressie goed is, je hebt een goede vonk (op het juiste moment), dan blijft alleen het lucht/brandstofmengsel als verdachte over. Je zou nog kunnen checken:
- Gaan alle gasschuiven even ver omhoog (kan getest worden met een stofzuiger). In ieder geval controle dat de rubber membramen in de carburateur niet lek zijn.
- Lucht/mengselschroef afstellen op de default waarde (check je wph). Ik heb een keer gehad, dat deze zo vast geschroefd zat in de carburateur dat het puntje was afgebroken. aangezien er nog een dopje op zit zal dit bij jou niet het geval zijn.
- Gasnaalden zijn niet versleten, en deze staan op de juiste hoogte (clip)
- en wat @Janbros al een pagina eerder genoemd heeft (checken dat alle stationair sproeiers/kanalen open zijn)
- Sationair toerental staat 'goed', oftewel je vlinderklep staat wel een fractie open... Als deze nl. helemaal dicht staat zal deze ook niet/nauwelijks starten.

Je geeft aan dat je het vlotterbak niveau hebt afgesteld, heb je dit goed gedaan, want als deze te laag staan dan wil deze ook niet lekker starten. Wat ik vreemd vind is dat alle nivo's te hoog stonden... Dat vind ik nl. verdacht. Check nog eens voor de zekerheid of je dit goed gedaan hebt,

Als je remmenreiniger in de inlaat van de carburateur spuit, loopt deze dan wel goed? Af en toe een beetje bijspuiten mocht het toerental omlaag gaan. Dan kun je een onstekingsprobleem uitsluiten.

In ieder geval succes met de zoektocht.... Welkom in de wondere wereld van carburateurs:-)
Bedankt voor je uitgebreide suggesties!
- compressie: nog te checken vd week
- gasschuiven: op het oog wel toen ie eraf was
- Rubber membramen: gechecked
- Lucht/mengselschroef en stationair kanalen opnieuw checken: ga ik doen als de rest geen uitkomst biedt want dan moeten de carb eraf en geboord worden
- Gasnaalden zijn ok
- Sationair toerental staat 'goed': vermoed ik omdat ie op de stationairschroef reageert
- vlotterniveau: ja is gek maar ze lekten ook in de inlaatrubbers dus was voorheen niet goed en de overige symptomen zijn hetezelfde gebleven
- remmenreiniger: ga ik checken

Warm wil hij overigens nu wel starten
 

Clank

MF veteraan
25 okt 2016
1.598
469
Helmond
Hoe zijn je inlaatrubbers er aan toe? Trekt ie niet ergens valse lucht?

Datzelfde busje remmenreiniger daar eens op spuiten. Heeft het effect kunnen die de boosdoener zijn.
 
  • Like
Waarderingen: remcom

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.971
1.662
57
Den Haag
Overigens starte hij zojuist op choke meteen, na wat warmbrullen kon ik m ook gewoon stationair stellen maar bij gas geven loopt hij erg langzaam terug. Dat probleem lijkt af te nemen als ik de stationairschroef helemaal terug draai naar dan blijft hij niet meer stationair draaien.
Stationair kun je pas afstellen wanneer de motor een minuut of 10 gelopen heeft. Daarvoor moet de motor beschouwd worden als "koud".
 
  • Like
Waarderingen: remcom

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Hoe zijn je inlaatrubbers er aan toe? Trekt ie niet ergens valse lucht?

Datzelfde busje remmenreiniger daar eens op spuiten. Heeft het effect kunnen die de boosdoener zijn.
Thanks, met deo getest, had idd wel een klein beetje invloed op de toeren. Heb ze stevig aangedraaid, zien er niet poreus uit..
 

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Compressietest 140-155-155-145 psi
Wph zegt 124~191 met niet meer dan 14psi verschil tussen 2 cilinders, dus lijkt ok-ig
 

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Remmenreiniger tijdens bedrijf brengt de toeren omhoog.

Wel apart dat ie vandaag wel weer wil starten (zonder remreiniger) btw...
 
Laatst bewerkt:

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Remmenreiniger tijdens bedrijf brengt de toeren omhoog.

Wel apart dat ie vandaag wel weer wil starten (zonder remreiniger) btw...
Update: vandaag wilde de kawa niet starten - met remmenreiniger in de luchtfilter wél

Mijn plan is nu de kleppen te gaan meten/stellen en als het niets helpt, de carbs er toch weer af te halen, door te spoelen, mengschroef met de boor te benaderen en nieuwe inlaatrubbers te plaatsen.

Goe plan?
 

Soldierdog

MF'er
25 sep 2014
187
15
30
Uithuizen
Bovenstaande klinkt niet verkeerd.

ALLEEN wat bedoel je met "mengschroef met de boor benaderen".
Mijn gezonde verstand zegt blijf met boren ed. weg van de interne delen van de carburateur. De marge tussen wat goed en fout is in de delen van de carburateur is gewoon niet erg groot. En vooral als je weinig ervaring daarmee hebt.
 

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Het is een us model, dan zit en een dekseltje voor..
Is idd wel spannend, daarom heb ik er niet aangezeten toen de carbs in bad gingen.

 

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Nou ik denk dat het is opgelost! Morgen even stukje rijden als het droog is.. :-) om te zien hoe ie verder wil gaan..

kleppen gesteld: weinig verschil,
De carbs eraf geplukt, de inlaatrubbers vervangen en de mengschroeven eruitgehaald, schoongemaakt en doorgespoten. Liep nog slecht maar nadat ik de mix schroeven van 2 naar 2,5 naar 3 slagen gezet heb kon ik de stationair goed afstellen en blijft hij rustig stationair draaien! Ook valt ie netjes terug in de toeren nadat ik het gas open getrokken heb!

Bedankt voor de tips en meedenken!