start- en toerenprobleem kawasaki kz700

remcom

Rookie
15 apr 2019
27
3
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds enige tijd een kawasaki kz700 uit '84. Hij heeft wat kwalen met starten en stationair lopen. ik heb m gekocht van iemand waar ie lang stil had gestaan en goedlopend weggezet zou zijn... hmm.. Misschien heeft nog iemand goeie suggesties?

Hij start alleen op choke met volle accu, soms zelfs helemaal niet: dan slaat hij even aan en af en vervolgens niets meer (mogelijk verzopen)
Nadat hij wel op de choke is gestart en een tijdje op hoge toeren (4/5000) in de buurt heeft staan brullen wil hij zonder choke wel op een stationair toeren blijven draaien maar moeilijk. Ik moet dan met de stationair knop rommelen om te laten draaien maar wss staat hij dan te hoog omdat zodra ik gas geef de toeren niet direct erna snel terug vallen.
Wat ik gek vind is zodra ik mijn hand in de luchtfilter opening steek gaan de toeren hard omhoog gaan en erg langzaam dalen.

- De benzinekraan bleek niet goed op vacuum te sluiten dus om die uit te sluiten heb ik de tank eraf gehaald en een trechter op de slang gezet en de vacuumslang van de carb afgedopt met een schroef.
- De carbs zijn paar weken geleden ultrasoon gereinigd en ik heb er een revisie set en nieuwe sproeiers in gezet.
- ik heb er nieuwe bougies en bougiekabels op gemonteerd
- nieuwe benzine en vacuumleidingen
- nieuwe luchtfilter (en olie en oliefilter)
- de bobines en pickup coils doorgemeten: allemaal OK, hoewel de pickup coils de max weerstand blijken te hebben (boekje zegt tussen 380 en 540 en ze zijn ong. 540 Ohm)
- ik heb eerder eens een deo test gedaan op de inlaat rubbers, maar gaf geen resultaat
- laatst lekten de inaat rubbers benzine, vemoedelijk doordat de benzine kraan niet meer sluit op vacuum
 

Bijlagen

  • kawa.jpg
    kawa.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
heeftie wel, zitten alleen onder een plugje volgens mij. ivm USA uitvoering

Ja goeie.. Er zit idd iets voor, is dat bedoeld om los te kunnen dan? Zou niet weten hoe zonder iets te beschadigen..
maar aangezien alle 4 de bougies driog blijven is dan de kans niet erg klein dat daar de oorzaak in zit?
 
Als bij mij de carbs in een ultrasoonbadje gaan draai ik die mengselschroeven er wel uit, of dit de oorzaak is van jouw probleem weet ik niet maar zou goed kunnen.
Als die kanaaltjes nog dichtgegomd zitten en oude benzine resten....

Aangezien de plugjes van messing oid zijn moeten ze voorzichtig uitgeboord worden, liefst onder een vaste kolomboor dat je niet scheef gaat of doorschiet.
Zulke plugjes heb ik wel eens gezien op een carb van een gs750e, toen hadden we een set extra carbs over en hebben die toen gebruikt.
 
koude start met choke ... dan zullen die nauwelijks invloed hebben.

kijk eerst het choke circuit na , gaan de plunjers ver genoeg open ?

Koude start gaat moeilijk/vaak niet. Als de motor gestart wordt werkt de choke wel: draait dan op 4/5k toeren.
Waar kijk is voor de plunjers op de carbs?
Hier een plaatje
 

Bijlagen

  • 569F4D3F-989F-4716-AC4F-A8C949BA5B2F.jpeg
    569F4D3F-989F-4716-AC4F-A8C949BA5B2F.jpeg
    139,7 KB · Weergaven: 7
  • A8D1FDDB-F6EC-4248-8516-409A4D8021EC.jpeg
    A8D1FDDB-F6EC-4248-8516-409A4D8021EC.jpeg
    185,9 KB · Weergaven: 8
  • BD8C28BA-E002-4EC4-91F2-C047DC8F56A7.jpeg
    BD8C28BA-E002-4EC4-91F2-C047DC8F56A7.jpeg
    208,2 KB · Weergaven: 7
Hoi allemaal, nu de zomer aan een einde komt heb ik de klus met de kawa weer opgepakt: ik heb de vlotters opnieuw afgesteld want het peil stond bij allemaal minimaal een halve cm biven de rand..
Het lekken is opgelost!

Maar helaas hetzelfde verschijnsel: bijna niet te starten en als het lukt dan alleen met volle volle accu en choke.
Na flink doorstarten (en niet gestart krijgen) heb ik de bougies nog eens gechecked en ze ogen droog! (Ruik wel benzine overigens)
Maar dan ook alle 4. Bij een verstopt kanaal zou ik toch niet het probleem bij alle 4 de carbs verwachten na de uitvoerige reinigings beurt..

Ik heb een compressiemeter besteld en ben van plan naar de klepspeling te kijken. Maar was een beetje verrast van de droge bougies, iemand een suggestie?
Weet je wel zeker dat je accu nog goed is?
 
als de compressie goed is, je hebt een goede vonk (op het juiste moment), dan blijft alleen het lucht/brandstofmengsel als verdachte over. Je zou nog kunnen checken:
- Gaan alle gasschuiven even ver omhoog (kan getest worden met een stofzuiger). In ieder geval controle dat de rubber membramen in de carburateur niet lek zijn.
- Lucht/mengselschroef afstellen op de default waarde (check je wph). Ik heb een keer gehad, dat deze zo vast geschroefd zat in de carburateur dat het puntje was afgebroken. aangezien er nog een dopje op zit zal dit bij jou niet het geval zijn.
- Gasnaalden zijn niet versleten, en deze staan op de juiste hoogte (clip)
- en wat @Janbros al een pagina eerder genoemd heeft (checken dat alle stationair sproeiers/kanalen open zijn)
- Sationair toerental staat 'goed', oftewel je vlinderklep staat wel een fractie open... Als deze nl. helemaal dicht staat zal deze ook niet/nauwelijks starten.

Je geeft aan dat je het vlotterbak niveau hebt afgesteld, heb je dit goed gedaan, want als deze te laag staan dan wil deze ook niet lekker starten. Wat ik vreemd vind is dat alle nivo's te hoog stonden... Dat vind ik nl. verdacht. Check nog eens voor de zekerheid of je dit goed gedaan hebt,

Als je remmenreiniger in de inlaat van de carburateur spuit, loopt deze dan wel goed? Af en toe een beetje bijspuiten mocht het toerental omlaag gaan. Dan kun je een onstekingsprobleem uitsluiten.

In ieder geval succes met de zoektocht.... Welkom in de wondere wereld van carburateurs:-)
 
Overigens starte hij zojuist op choke meteen, na wat warmbrullen kon ik m ook gewoon stationair stellen maar bij gas geven loopt hij erg langzaam terug. Dat probleem lijkt af te nemen als ik de stationairschroef helemaal terug draai naar dan blijft hij niet meer stationair draaien.
 
als de compressie goed is, je hebt een goede vonk (op het juiste moment), dan blijft alleen het lucht/brandstofmengsel als verdachte over. Je zou nog kunnen checken:
- Gaan alle gasschuiven even ver omhoog (kan getest worden met een stofzuiger). In ieder geval controle dat de rubber membramen in de carburateur niet lek zijn.
- Lucht/mengselschroef afstellen op de default waarde (check je wph). Ik heb een keer gehad, dat deze zo vast geschroefd zat in de carburateur dat het puntje was afgebroken. aangezien er nog een dopje op zit zal dit bij jou niet het geval zijn.
- Gasnaalden zijn niet versleten, en deze staan op de juiste hoogte (clip)
- en wat @Janbros al een pagina eerder genoemd heeft (checken dat alle stationair sproeiers/kanalen open zijn)
- Sationair toerental staat 'goed', oftewel je vlinderklep staat wel een fractie open... Als deze nl. helemaal dicht staat zal deze ook niet/nauwelijks starten.

Je geeft aan dat je het vlotterbak niveau hebt afgesteld, heb je dit goed gedaan, want als deze te laag staan dan wil deze ook niet lekker starten. Wat ik vreemd vind is dat alle nivo's te hoog stonden... Dat vind ik nl. verdacht. Check nog eens voor de zekerheid of je dit goed gedaan hebt,

Als je remmenreiniger in de inlaat van de carburateur spuit, loopt deze dan wel goed? Af en toe een beetje bijspuiten mocht het toerental omlaag gaan. Dan kun je een onstekingsprobleem uitsluiten.

In ieder geval succes met de zoektocht.... Welkom in de wondere wereld van carburateurs:-)
Bedankt voor je uitgebreide suggesties!
- compressie: nog te checken vd week
- gasschuiven: op het oog wel toen ie eraf was
- Rubber membramen: gechecked
- Lucht/mengselschroef en stationair kanalen opnieuw checken: ga ik doen als de rest geen uitkomst biedt want dan moeten de carb eraf en geboord worden
- Gasnaalden zijn ok
- Sationair toerental staat 'goed': vermoed ik omdat ie op de stationairschroef reageert
- vlotterniveau: ja is gek maar ze lekten ook in de inlaatrubbers dus was voorheen niet goed en de overige symptomen zijn hetezelfde gebleven
- remmenreiniger: ga ik checken

Warm wil hij overigens nu wel starten
 
Overigens starte hij zojuist op choke meteen, na wat warmbrullen kon ik m ook gewoon stationair stellen maar bij gas geven loopt hij erg langzaam terug. Dat probleem lijkt af te nemen als ik de stationairschroef helemaal terug draai naar dan blijft hij niet meer stationair draaien.
Stationair kun je pas afstellen wanneer de motor een minuut of 10 gelopen heeft. Daarvoor moet de motor beschouwd worden als "koud".
 
Hoe zijn je inlaatrubbers er aan toe? Trekt ie niet ergens valse lucht?

Datzelfde busje remmenreiniger daar eens op spuiten. Heeft het effect kunnen die de boosdoener zijn.

Thanks, met deo getest, had idd wel een klein beetje invloed op de toeren. Heb ze stevig aangedraaid, zien er niet poreus uit..
 
Remmenreiniger tijdens bedrijf brengt de toeren omhoog.

Wel apart dat ie vandaag wel weer wil starten (zonder remreiniger) btw...
 
Laatst bewerkt:
Remmenreiniger tijdens bedrijf brengt de toeren omhoog.

Wel apart dat ie vandaag wel weer wil starten (zonder remreiniger) btw...
Update: vandaag wilde de kawa niet starten - met remmenreiniger in de luchtfilter wél

Mijn plan is nu de kleppen te gaan meten/stellen en als het niets helpt, de carbs er toch weer af te halen, door te spoelen, mengschroef met de boor te benaderen en nieuwe inlaatrubbers te plaatsen.

Goe plan?
 
Bovenstaande klinkt niet verkeerd.

ALLEEN wat bedoel je met "mengschroef met de boor benaderen".
Mijn gezonde verstand zegt blijf met boren ed. weg van de interne delen van de carburateur. De marge tussen wat goed en fout is in de delen van de carburateur is gewoon niet erg groot. En vooral als je weinig ervaring daarmee hebt.
 
Nou ik denk dat het is opgelost! Morgen even stukje rijden als het droog is.. :-) om te zien hoe ie verder wil gaan..

kleppen gesteld: weinig verschil,
De carbs eraf geplukt, de inlaatrubbers vervangen en de mengschroeven eruitgehaald, schoongemaakt en doorgespoten. Liep nog slecht maar nadat ik de mix schroeven van 2 naar 2,5 naar 3 slagen gezet heb kon ik de stationair goed afstellen en blijft hij rustig stationair draaien! Ook valt ie netjes terug in de toeren nadat ik het gas open getrokken heb!

Bedankt voor de tips en meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan