Start niet

str8pilot

Die hard MF'er
29 mrt 2006
383
0
Haren (Groningen)
Hallo allemaal,

Paar dagen terug ben ik stukje gaan rijden met mijn rs125 uit 93. Naar een paar kilometer was het blok mooi warm en trok ik even naar de 7000 rpm, maar toen ik om wou keren en terugschakelde viel de motor opeens weg. Ik heb m daarna ook niet meer aangekregen.
Ik had ook geen compressie meer, maar naar een druppeltje olie was die weer terug.
De motor krijgt voldoende benzine en ik heb ook een goeie vonk van de bougie.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

alvast bedankt
 
ik zei al. De compressie heb ik weer terug, door een dopje olie in het bougiegat te gooien
Ja en denk je dat dat de oplossing is? Dat die olie daar altijd blijft? En dat je motor nu wel zal gaan lopen? Je moet de oorzaak vinden waardoor je dat dopje olie nodig had om weer compressie te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk dan de zuiger/zuigerveren/cilinder (meestal bij 2 takten).
 
Oke, laat ik het zo zeggen.

Vanaf het begin.

Ik heb de motor 1,5 jaar geleden gekocht. De vorige eigenaar had hem voor de verkoop compleet laten reviseren bij van der heijden motoren in assen. Daarna is er niet meer op gereden.
Ik heb hem gekocht voor een schoolproject en al m'n geld er in gestopt. compleet geairbrushed etc.
Maar een rijbewijs heb ik nog niet, dus van rijden komt niet veel terecht. af en toe kleine stukjes je kent het wel. Maar een paar maanden terug viel de compressie weg. Ik heb hem toen naar mijn vaste motorzaak gebracht en die constateerde dat van der heijden motoren de exup-klep fout had geplaatst en dat daardoor de zuiger compleet was afgesleten.
(Even los van dit alles,,,, van der heijden motoren heeft de schade niet vergoed, hun garantie vervald naar 2 maanden zelfs al is er maar 20km op gereden. en ze waren te laf om hun hele grote fout toe te geven :( )
Om verder te gaan met het verhaal,,,,, om de schade te repareren heb ik een nieuwe zuiger geplaatst, cilinder gehoned en weer alles wat daar bij hoort. En dat is 2km terug.... Dus ik denk niet dat het dat is.
 
olie in de cilinder is een trukje dat ze gebruiken in garages om te kiken of je zuiger veren lek zijn

zonder olie geen compressie en met wel betekent normaal dat je zuiger veren versleten zijn (of dat maken ze mij toch wijs :p

groeten maarten
 
Oke, laat ik het zo zeggen.

Vanaf het begin.

Ik heb de motor 1,5 jaar geleden gekocht. De vorige eigenaar had hem voor de verkoop compleet laten reviseren bij van der heijden motoren in assen. Daarna is er niet meer op gereden.
Ik heb hem gekocht voor een schoolproject en al m'n geld er in gestopt. compleet geairbrushed etc.
Maar een rijbewijs heb ik nog niet, dus van rijden komt niet veel terecht. af en toe kleine stukjes je kent het wel. Maar een paar maanden terug viel de compressie weg. Ik heb hem toen naar mijn vaste motorzaak gebracht en die constateerde dat van der heijden motoren de exup-klep fout had geplaatst en dat daardoor de zuiger compleet was afgesleten.
(Even los van dit alles,,,, van der heijden motoren heeft de schade niet vergoed, hun garantie vervald naar 2 maanden zelfs al is er maar 20km op gereden. en ze waren te laf om hun hele grote fout toe te geven :( )
Om verder te gaan met het verhaal,,,,, om de schade te repareren heb ik een nieuwe zuiger geplaatst, cilinder gehoned en weer alles wat daar bij hoort. En dat is 2km terug.... Dus ik denk niet dat het dat is.

als je zulke kleine stukjes rijd en hij dus niet echt overal warm word
dan gebeurt het bij een rs125 vaak dat er 1 of 2 zuigerveren vast gaan zitten door aangekoekte olie.
dat kun je alleen voorzijn door langere afstanden te rijden en ook zeker het motorvermogen gebruiken in de hogere toeren.
dit word veroorzaakt door de olie pomp die bij lagere toerentallen iets teveel olie geeft
in feite is die olie pomp er op berekend dat je hem constant vol belast zodat die olie wel verbrand word.
ik weet dit uit ervaring omdat ik er zelf ook wat kleine problemen mee heb gehad
(bij 6000 km moest ik de zuigerveren vervangen doordat de bovenste vastzat
terwijl ik niet echt rustig reed met die motor)

~[edit] als je zuigerveren vastzitten is de compressie ook nagenoeg weg
en zal die ook niet of nauwelijks starten~[edit]
 
Laatst bewerkt:
Ja volgens de temperatuurmeter wel :P
Neeeeeeeeeeeeeeee, neeeeeeeeeeeeeeee, neeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!
De temp meter geeft de temp van je koelwater aan en dat is echt heel wat anders dan je olie temp (of zit er op zo'n 125je een olie temp meter)

Koelwater is in 2 km idd best warm, olie nog LANG niet.
Daar heb je zeker het 10voudige aan kilometers voor nodig!

Ik denk, ben bang dat je je brommertje gesloopt hebt om met die nieuwe zuiger en koude motor effe aan het gas te gaan hangen.
Niet slim!

Trek die cilinder er maar effe af.
 
wtf happened :r ???


Vanaf het begin.

Ik heb de motor 1,5 jaar geleden gekocht. De vorige eigenaar had hem voor de verkoop compleet laten reviseren bij van der heijden motoren in assen. Daarna is er niet meer op gereden. Een paar maanden terug viel de compressie weg. Ik heb hem toen naar mijn vaste motorzaak gebracht en die constateerde dat van der heijden motoren de exup-klep fout had geplaatst en dat daardoor de zuiger compleet was afgesleten.

Om de schade te repareren heb ik een nieuwe zuiger geplaatst, cilinder gehoned en weer alles wat daar bij hoort. En dat is 2km terug....

:+

Ik zou eens door een echte vakman ernaar laten kijken.
 
Ja volgens de temperatuurmeter wel :P

Na ik denk dat er niets anders opzit dan de cilinder weer los te halen.....

Bedankt allemaal


Is zoals al beschreven staat je koelvloeistof temperatuur.
Ik begrijp eigenlijk nooit waarom sommige mensen niet gewoon aan het blok voelen wanneer het warm is.(en dan bedoel ik dus niet voelen met de handen of andere lichaamsdelen ;) )
 
Laatst bewerkt:
..... De temp meter geeft de temp van je koelwater aan en dat is echt heel wat anders dan je olie temp (of zit er op zo'n 125je een olie temp meter)

Koelwater is in 2 km idd best warm, olie nog LANG niet....

Mij lijkt dat een RS 125 geen olietemperatuurmeter zal hebben aangezien er geen carterolie in zit. Of je moet de temperatuur van de vorkpootolie of versnellingsbakolie interessant vinden...
 
Gaaf fietsje hoor zo'n RS125.
Ik ben zelf ook een 2takt liefhebber. Bij tweedehands 2takt fietsen, waarvan het verleden niet bekend is, is het m.i. altijd verstandig om de cilinder ervan af te trekken en een nieuwe zuiger te plaatsen. Hier wordt helaas vaak op bezuinigd bij een tweetakt, terwijl het wel het meest kwetsbare ding is. Kun je hetzelf niet, ga dan naar een adres waar ze er echt verstand van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan