Start niet

str8pilot

Die hard MF'er
29 mrt 2006
383
0
Haren (Groningen)
Hallo allemaal,

Paar dagen terug ben ik stukje gaan rijden met mijn rs125 uit 93. Naar een paar kilometer was het blok mooi warm en trok ik even naar de 7000 rpm, maar toen ik om wou keren en terugschakelde viel de motor opeens weg. Ik heb m daarna ook niet meer aangekregen.
Ik had ook geen compressie meer, maar naar een druppeltje olie was die weer terug.
De motor krijgt voldoende benzine en ik heb ook een goeie vonk van de bougie.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

alvast bedankt
 
EXUP-klep?

In de war met een powervalve misschien?

RGV motoren wilden nog wel eens de borgpin van de powervalve verliezen waardoor deze de cillinder inviel, misschien is bij hetzelfde gebeurd...

Een 2-takt heeft geen carterolie, alleen bakolie dus daar valt weinig aan warm te rijden...
Een 2-takt 1 cylinder kan binnen 2-km met wisselende belastign zeker warm genoeg zijn om die 7.000 toeren te draaien!
 
EXUP-klep?

In de war met een powervalve misschien?


Nee het heet echt een exup-klep, en dat heb ik op papier van een officiele aprilia dealer.
is wel vergelijkbaar met een powervalve. maar deze heeft geen pinnetjes die in de cilinder terecht kunnen komen. Ik heb hem d´r trouwens al afgehad en hij miste niks hoor ;)

:P

:+

Ik zou eens door een echte vakman ernaar laten kijken.

Ik weet heus wel wat van motoren af hoor, met mijn motorenkennis is niks mis. Heb ik allemaal voor mijn pilotenopleiding moeten leren. Dat van die motortemp wist ik dan even niet, geef ik toe. In het vliegtuig meten we namelijk naast de koelvloeistof temp. ook de temp. van de cilinderkop.
En tot nu toe zijn het die vaklui die me van de wal in de sloot hebben geholpen....
Ik denk dat er een zwak punt in die zuiger heeft gezeten. of ze hebben een 125cc zuiger geleverd die niet in deze fiets thuis hoorde... kan ook
 
Laatst bewerkt:
EXUP is een door yamaha gebruikte type-benaming voor een klep in de uitlaat die bij lage toerentallen tegendruk geeft voor koppel onderin en bij hogere toerentallen opent voor een vrijere doorstroom van uitlaatgassen...

Een 2-takt heeft een vorm van powervalve...trust me.
 
Hallo str8pilot,
Het is een raar verhaal zomaar na een paar kilometer een "hap"uit de zuiger.
Nu sleutel ik al wat jaartjes aan "rollende" vervoermiddelen (auto's/motoren)
maar dit slaat alles.
Het enige wat ik kan verzinnen is, dat er per ongeluk iets in het carter is gevallen bij het de- en/of monteren en wat er tijdens de eerste kilometers door de uitlaatpoort is naar buiten is gekomen.
Zitten er dan geen sporen in de uitlaatpoort?Kijk ook eens in de uitlaat of hier iets in ligt.
Als je een "vastloper" hebt gehad, dan zie je ook (lichte) vreetsporen in je cilinder, maar dan kan er niet zomaar een stuk uit je zuiger weg zijn.
In iedergeval succes met het sleutelen.
 
En tot nu toe zijn het die vaklui die me van de wal in de sloot hebben geholpen....
Ik denk dat er een zwak punt in die zuiger heeft gezeten. of ze hebben een 125cc zuiger geleverd die niet in deze fiets thuis hoorde... kan ook

Anderen de schuld geven kan altijd nog... kijk nou eerst maar eens wat er gebeurt is. Zuigertje goed gemonteerd? Heb hetzelfde al wel eens bij brommers gezien doordat de zuiger verkeerd om zat.
 
EXUP is een door yamaha gebruikte type-benaming voor een klep in de uitlaat die bij lage toerentallen tegendruk geeft voor koppel onderin en bij hogere toerentallen opent voor een vrijere doorstroom van uitlaatgassen...

Een 2-takt heeft een vorm van powervalve...trust me.

MMm ja dit is een klep met precies dezelfde functie maar dan van aprilia, wat maakt het ook uit hoe je hem noemt zolang je weet wat je bedoeld he.




Hallo str8pilot,
Het is een raar verhaal zomaar na een paar kilometer een "hap"uit de zuiger.
Nu sleutel ik al wat jaartjes aan "rollende" vervoermiddelen (auto's/motoren)
maar dit slaat alles.
Het enige wat ik kan verzinnen is, dat er per ongeluk iets in het carter is gevallen bij het de- en/of monteren en wat er tijdens de eerste kilometers door de uitlaatpoort is naar buiten is gekomen.
Zitten er dan geen sporen in de uitlaatpoort?Kijk ook eens in de uitlaat of hier iets in ligt.
Als je een "vastloper" hebt gehad, dan zie je ook (lichte) vreetsporen in je cilinder, maar dan kan er niet zomaar een stuk uit je zuiger weg zijn.
In iedergeval succes met het sleutelen.

We hebben nog er nog naar gekeken of er wat in de carter zat voordat hij dicht ging vanwege het voorgaande incident.


Anderen de schuld geven kan altijd nog... kijk nou eerst maar eens wat er gebeurt is. Zuigertje goed gemonteerd? Heb hetzelfde al wel eens bij brommers gezien doordat de zuiger verkeerd om zat.

Dit de schuld geven gaat over voorgaande incidenten waar al lang de oorzaak van is gevonden....
en waarom een zuiger verkeert om kan bij een scooter is toch omdat daar aan de ene kant gaten in zitten zodat je bovenste spoelpoorten langer open staan ?
als je hem er dan verkeert om in zet kan je mengsel direct van uit je carter via deze gaten de uitlaat in. Dat is bij deze zuiger in iedergeval niet zo.




Hey ik bedank jullie allemaal voor jullie reacties
Allemaal sleutel ze he, en een gelukkig 2007 met veel kilometers op de motor natuurlijk :]
 
Mijn broer heeft eens een yz 125 gehad waar hij de cilinder heeft laten uitboren en nieuwe een zuiger erin. Hele ding mooi in elkaar gezet en 3 keer trappen en lopen. Daarna een stukje ermee gaan rijden en opeens viel hij uit in hoge toeren en niet meer aan te krijgen. Wat bleek: de powervalve was niet mee aangepast ton de cilinder was uitgeboord en kwan zo tegen de zuiger aan. De schade viel toen mee: nieuwe zuiger veer, iets van de powervalve afgehaald en het ding liep weer perfect. Ik weet niet of het bij een aprillia hetzelfde is maar dit zou eens een oorzaak kunnen zijn.
 
Nu sleutel ik al wat jaartjes aan "rollende" vervoermiddelen (auto's/motoren)
maar dit slaat alles.

Vorige week heb ik de cilinderkop van mijn opknaptractor gelicht; het motortje liep wel, maar had bijna geen koppel en rookte geweldig. Blijkt één zuiger horizontaal compleet doormidden te zijn gebroken op de groef van de olieschraapveer. Oorzaak weet ik niet, ik kocht hem zo. Verder helemaal geen schade dus een mooie meevaller want ik dacht al aan een dure revisie....

Het kan ook anders.
Een collega stelde de ontsteking van de voor hem nieuwe injectie motorfiets net zo af als hij gewend was met het oude model; het resultaat was twee cilinders die met tapeinden en al uit het blok gerukt werden.... Alleen maar omdat de ontsteking te vroeg stond.

Ik bedoel maar aan te geven dat kleine dingen grote gevolgen kunnen hebben...
 
Laatst bewerkt:
Dit de schuld geven gaat over voorgaande incidenten waar al lang de oorzaak van is gevonden....

Nee, want je zegt:

Ik denk dat er een zwak punt in die zuiger heeft gezeten. of ze hebben een 125cc zuiger geleverd die niet in deze fiets thuis hoorde... kan ook

en waarom een zuiger verkeert om kan bij een scooter is toch omdat daar aan de ene kant gaten in zitten zodat je bovenste spoelpoorten langer open staan ?
als je hem er dan verkeert om in zet kan je mengsel direct van uit je carter via deze gaten de uitlaat in. Dat is bij deze zuiger in iedergeval niet zo.

Nee. Een zuiger die helemaal dicht is kun je er ook verkeerd om inzetten. Met het gevolg dat vaak de zuigerveer in de uitlaatpoort blijft hangen en daardoor vaak een stuk uit de zuiger breekt...
 
Nee, want je zegt:

Ik denk dat er een zwak punt in die zuiger heeft gezeten. of ze hebben een 125cc zuiger geleverd die niet in deze fiets thuis hoorde... kan ookNee. Een zuiger die helemaal dicht is kun je er ook verkeerd om inzetten. Met het gevolg dat vaak de zuigerveer in de uitlaatpoort blijft hangen en daardoor vaak een stuk uit de zuiger breekt...


dit klopt volledig een zuiger bij een 2 takt heeft nogal makelijk de neiging om in een spoelpoort of uitlaatpoort te blijven hangen bij verkeerde montage |(

als gevolg inderdaad een kapotte piston :X

heb zelf ooit mijn scoot :] zijn piston los in 2 weten breken, hadt toen ook niets meer van compressie hoor :} wel een vervelend getik -O-

ik zou gwoon je kop er is afhalen is niet moeilijk: 4 vijsjes en klaar is kees *O*

groeten maarten
 
Nee, want je zegt:

Ik denk dat er een zwak punt in die zuiger heeft gezeten. of ze hebben een 125cc zuiger geleverd die niet in deze fiets thuis hoorde... kan ookNee. Een zuiger die helemaal dicht is kun je er ook verkeerd om inzetten. Met het gevolg dat vaak de zuigerveer in de uitlaatpoort blijft hangen en daardoor vaak een stuk uit de zuiger breekt...

Ik geef het niet graag toe maar hier heb je volledig gelijk...

@TS... laat er iemand naar kijken die wat die motoren af weet...... of trek de cilinder er af en kijk wat je tegenkomt...

zuigertje kost de kop toch ook niet??
 
Terug
Bovenaan Onderaan