oldskoolgsxr
MF veteraan
- 3 jun 2013
- 1.318
- 1.979
Op een frans gespecialiseerd forum van oude racemotoren kwam volgend onderwerp van een tuner ter sprake :
Vermijd startpilot. Altijd!
Hij nam een extreem standpunt in door te beweren dat we mogen blijven knoeien aan onze motoren zoals we nu bezig zijn, maar verander 1 gewoonte en dat is aub vanaf nu nooit meer start pilot te gebruiken voor nukkig te starten motoren.
Ik heb zijn betoog gekopieerd en door de "google translate" molen gegooid.
Op voorhand excuses soms voor de ietwat rare zinsconstructie, maar het is perfect begrijpbaar.
Wat is uw mening ??
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Start Pilot was een product dat kort na de oorlog op de markt kwam, in de jaren vijftig denk ik, in een tijd waarin voertuigen onbetrouwbaar waren aan elektrische systemen, brandstofsystemen en vaak ondermaatse afdichting en lage compressie. Elke starthulp was welkom en veroorzaakte weinig schade aan de motoren.
Tegenwoordig, in feite sinds het einde van de jaren 70 - begin jaren 80, hebben we motoren met veel hogere compressieverhoudingen en veel efficiëntere motoraccessoires (digitale ontsteking, injectie, enz.) Die niet langer hulp nodig hebben voor de drijfstangen. Als het niet start, is er een storing en kunnen we een bus startpilot leegmaken zonder het probleem op te lossen.
Aan de andere kant, aangezien een van de ingrediënten van de Start pilot ether is, ondergaan, zodra de motor eindelijk start, absoluut alle motorcomponenten een enorme overbelastingen, eerst de zuigers, segmenten en de drijfstangen (en de (glij)lagers). Omdat het product ook schoner en agressief is, kan het verbrandingsresten losmaken die vastzitten op de klep of rond de klepzittingen. Deze resten, vaak koolstofaanslag, worden door de kleppen gehamerd en markeren, zo niet vernietigd, de zitting van de kleppen en zittingen.
Op sommige motoren uit de jaren '70 / '80 die ik uit elkaar heb gehaald, kon je de ether nog steeds ruiken meer dan een jaar nadat de eigenaar dit ding voor het laatst had gebruikt. Dit laat onuitwisbare sporen na. Op sommige machines voor openbare werken was er een Start Pilot-injectiesysteem permanent geïnstalleerd in de inlaat, met een grote spoel erop aangesloten. Het waren luie motoren, moeilijk en ingewikkeld om te starten, vandaar het nut van de Startpilot. Het grote probleem was dat deze motoren, ooit gewend om zo te starten, het totaal onmogelijk was om ze te starten zonder dit product, of het nu warm of koud was, dit had onherstelbare schade veroorzaakt."
einde citaat
Vermijd startpilot. Altijd!
Hij nam een extreem standpunt in door te beweren dat we mogen blijven knoeien aan onze motoren zoals we nu bezig zijn, maar verander 1 gewoonte en dat is aub vanaf nu nooit meer start pilot te gebruiken voor nukkig te starten motoren.
Ik heb zijn betoog gekopieerd en door de "google translate" molen gegooid.
Op voorhand excuses soms voor de ietwat rare zinsconstructie, maar het is perfect begrijpbaar.
Wat is uw mening ??
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Start Pilot was een product dat kort na de oorlog op de markt kwam, in de jaren vijftig denk ik, in een tijd waarin voertuigen onbetrouwbaar waren aan elektrische systemen, brandstofsystemen en vaak ondermaatse afdichting en lage compressie. Elke starthulp was welkom en veroorzaakte weinig schade aan de motoren.
Tegenwoordig, in feite sinds het einde van de jaren 70 - begin jaren 80, hebben we motoren met veel hogere compressieverhoudingen en veel efficiëntere motoraccessoires (digitale ontsteking, injectie, enz.) Die niet langer hulp nodig hebben voor de drijfstangen. Als het niet start, is er een storing en kunnen we een bus startpilot leegmaken zonder het probleem op te lossen.
Aan de andere kant, aangezien een van de ingrediënten van de Start pilot ether is, ondergaan, zodra de motor eindelijk start, absoluut alle motorcomponenten een enorme overbelastingen, eerst de zuigers, segmenten en de drijfstangen (en de (glij)lagers). Omdat het product ook schoner en agressief is, kan het verbrandingsresten losmaken die vastzitten op de klep of rond de klepzittingen. Deze resten, vaak koolstofaanslag, worden door de kleppen gehamerd en markeren, zo niet vernietigd, de zitting van de kleppen en zittingen.
Op sommige motoren uit de jaren '70 / '80 die ik uit elkaar heb gehaald, kon je de ether nog steeds ruiken meer dan een jaar nadat de eigenaar dit ding voor het laatst had gebruikt. Dit laat onuitwisbare sporen na. Op sommige machines voor openbare werken was er een Start Pilot-injectiesysteem permanent geïnstalleerd in de inlaat, met een grote spoel erop aangesloten. Het waren luie motoren, moeilijk en ingewikkeld om te starten, vandaar het nut van de Startpilot. Het grote probleem was dat deze motoren, ooit gewend om zo te starten, het totaal onmogelijk was om ze te starten zonder dit product, of het nu warm of koud was, dit had onherstelbare schade veroorzaakt."
einde citaat