Start Pilot te allen tijde mijden?

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.318
1.979
Op een frans gespecialiseerd forum van oude racemotoren kwam volgend onderwerp van een tuner ter sprake :

Vermijd startpilot. Altijd!


Hij nam een extreem standpunt in door te beweren dat we mogen blijven knoeien aan onze motoren zoals we nu bezig zijn, maar verander 1 gewoonte en dat is aub vanaf nu nooit meer start pilot te gebruiken voor nukkig te starten motoren.
Ik heb zijn betoog gekopieerd en door de "google translate" molen gegooid.
Op voorhand excuses soms voor de ietwat rare zinsconstructie, maar het is perfect begrijpbaar.

Wat is uw mening ??

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Start Pilot was een product dat kort na de oorlog op de markt kwam, in de jaren vijftig denk ik, in een tijd waarin voertuigen onbetrouwbaar waren aan elektrische systemen, brandstofsystemen en vaak ondermaatse afdichting en lage compressie. Elke starthulp was welkom en veroorzaakte weinig schade aan de motoren.

Tegenwoordig, in feite sinds het einde van de jaren 70 - begin jaren 80, hebben we motoren met veel hogere compressieverhoudingen en veel efficiëntere motoraccessoires (digitale ontsteking, injectie, enz.) Die niet langer hulp nodig hebben voor de drijfstangen. Als het niet start, is er een storing en kunnen we een bus startpilot leegmaken zonder het probleem op te lossen.

Aan de andere kant, aangezien een van de ingrediënten van de Start pilot ether is, ondergaan, zodra de motor eindelijk start, absoluut alle motorcomponenten een enorme overbelastingen, eerst de zuigers, segmenten en de drijfstangen (en de (glij)lagers). Omdat het product ook schoner en agressief is, kan het verbrandingsresten losmaken die vastzitten op de klep of rond de klepzittingen. Deze resten, vaak koolstofaanslag, worden door de kleppen gehamerd en markeren, zo niet vernietigd, de zitting van de kleppen en zittingen.

Op sommige motoren uit de jaren '70 / '80 die ik uit elkaar heb gehaald, kon je de ether nog steeds ruiken meer dan een jaar nadat de eigenaar dit ding voor het laatst had gebruikt. Dit laat onuitwisbare sporen na. Op sommige machines voor openbare werken was er een Start Pilot-injectiesysteem permanent geïnstalleerd in de inlaat, met een grote spoel erop aangesloten. Het waren luie motoren, moeilijk en ingewikkeld om te starten, vandaar het nut van de Startpilot. Het grote probleem was dat deze motoren, ooit gewend om zo te starten, het totaal onmogelijk was om ze te starten zonder dit product, of het nu warm of koud was, dit had onherstelbare schade veroorzaakt."


einde citaat
 
Er staat een lulverhaal, zoals zo vaak met Google translate. Misschien dat de originele tekst duidelijker is, hoewel ik dat waarschijnlijk niet kan beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Start pilot heeft toch ook alleen als functie om een motor te starten die slecht start? Ik zie het op Discovery bij Gold Rush nog wel eens passeren bij oude waterpompen of generators (ook wel bekend als arregator)
 
Start pilot heeft toch ook alleen als functie om een motor te starten die slecht start? Ik zie het op Discovery bij Gold Rush nog wel eens passeren bij oude waterpompen of generators (ook wel bekend als arregator)
Hij maakt ook gewag van primitieve motoren met eenvoudige techniek en lage compressie. Hoge compressie motoren zoals vaak in ons wereldje raad hij ten stelligste start pilot af?
 
dat hij na 1 jaar nog ether in verbrandingsmotoren kan ruiken geloof ik ook niet echt.
Maar dat ether schade aanbrengt tijdens ontploffing geloof ik wel.

Kijk naar de joe bar strips. Telkens er ether wordt gebruikt, loopt het slecht af.
sluitend bewijs.:Y
8-)
unnamed.jpg
 
Nooit nooit nooit startpilot gebruiken, daar wordt het ook niet voor verkocht, Honderden gebroken krukassen, gaten in zuigers, kromme drijfstangen... Ik gebruik meer startpilot dan condooms, vaak ben je te bang.

Oh, en ik heb het translate verhaal niet gelezen, het veranderd mijn standpunt niet

ik ga er in alle geval niet mee stoppen

@Janbros ik hou vanje, man :t
 
Dit verhaal gaat denk ik vooral op voor dieselmotoren.
Moderne diesels met hoge compressie kunnen vaak niet "omgaan" met ether, die geven een paar rare klappen en starten niet.
Oudere diesels, en benzinemotoren is het volgens mij geen probleem.
 
De XJ doet ca 1000km per jaar en na zijn verplichte winterstop kan ik A: 2x de accu leegstarten voor hij het doet of B: met een busje startpilot het ding weer tot leven wekken. Daarna gaat het meestal door het seizoen heen wel zonder.
 
moet ik de lange schroevendraaier weer opzoeken enzo..... Die spuitbus indrukken is me al teveel moeite, het even snuffelen aan de luchtinlaat na het spuiten maakt dat alleen weer een beetje goed...
 
Even los van de rest van de discussie qua schadelijkheid... Ik heb nog nooit startpilot gebruikt en je gelooft het niet, maar ik krijg m'n motoren dus ook gewoon aan. Op het moment dat dat niet lukt, is dat omdat m'n carburatie niet klopt of de accu te zwak is geworden (vooral de LC8 verslijt ze bij het leven, maar is ook een onderbemeten geval*), of in een extreem geval het tijd is om de klepjes te stellen.

Waarom is het een "oplossing" om dan maar gewoon startpiloot in je inlaat te spuiten in plaats van de boel gewoon goed startend te maken? Oprechte vraag. Gezien de reacties hier krijg ik bijna het gevoel dat mensen zich diep van binnen gekwetst voelen door iemand die een ouderwets lapmiddel afraadt waarvan men in de dagelijkse praktijk afhankelijk is.


* Dit keer een LiFePo erin geknikkerd... zwengelen dat ding :o
 
Gemakzucht van mij. Beetje carburateurreiniger erin en hup: lopen die ouwe VX. :P
Maar, oke, een paar nieuwe bougies en een verse accu zouden de carburateurreiniger overbodig maken, maar misschien reinigt het de carburateurs ook wel een beetje
 
Laatst bewerkt:
"Het grote probleem was dat deze motoren, ooit gewend om zo te starten, het totaal onmogelijk was om ze te starten zonder dit product, of het nu warm of koud was, dit had onherstelbare schade veroorzaakt."

Het is dus eigenlijk verslavend, soort meth .

als het nou geschreven was door Guy Coulon ofzo .
 
Ik gebruik remmenreiniger ook uit gemakzucht om de batterij te ontzien en valse lucht te dedecteren.
Maar een gewone verbrandingsmotor zou idd moeten starten op de batterij....

Zijn nickname is "Titane" en het is niet Guy Coulon, maar ik vermoed toch ook niet zo laag op de sleutel /tuner ladder.
Ik "vermoed" 1 van de tuners van team force classic racing. Multiple europees kampioen. Titane power.
Maar hij zit ook te sleutelen met blokken met deftige compressies.

Het motortje rijdt 1min 12 met een "oud" gsx1100 blok en 1min 10 met een "oud" oliegekoeld gsxr1100 blok erin op Mettet. Met een professionele piloot aan het stuur. 18 inch velgen, geen upsd, geen radiale remmen, geen elektronische hulpmiddelen.
Niet ik. _O-_O-


anekdote : ooit op een wedstrijd te Chimay bijna zwaar verongelukt door die motor. Ik zat op het rempunt van het lange-lange rechte stuk voor de chicane en knijp vollop in de remmen. Plots wordt ik voorbij gevlamd, geknald, geblazen door dit vehikel nog in volle gas om dan geweldig hard en volledig dwars (eerst links dwars, dan rechts dwars) naar en door de chicane te schuiven...Een supermoto waardig. Zo mooi, zo loepzuiver en van zo dichtbij. Wat een motorbeheersing. Zonder slipperkoppeling.
Daar kun je naar blijven kijken. Greg fastré aan de clipons.
Helaas had ik ook wat te doen en vloog over de curbstones het gras in (ik in halve handenstand) en terug het asfalt op en terug het gras in. Miljaar even de concentratie kwijt en letterlijk van mijn sokken geblazen. 8-)

img_0242.jpg




sorry, alweer ben ik afgeweken....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan