Start probleem CB500

Pukecent

MF'er
18 nov 2007
86
0
Steenwijk
Beste collega motormuizen,

Ik heb sinds een tijdje een Honda CB500 uit 1996, maar omdat ik
mijn rijbewijs niet nog niet heb staat hij nog in de garage.
Toen ik vanmiddag mijn stalen ros wou starten gaf hij geen gehoor. :? .

De 'enginestop' staat goed..
Zij standaard is in geklapt
De startmotor doet ook nog zijn werk (ook al heb ik de accu nu al 2 maanden niet ontkoppeld of geladen)
Ik heb de sjoke op halverwege en geef verschillend gas...

Weet iemand van jullie wat ik moet doen om hem weer aan de praat te krijgen?


Alvast heel erg bedankt :}
Groeten
Vincenth
 
Even een grof onderscheid maken tussen een brandstofaanvoer-probleem of een ontstekingsprobleem:
-Heb je een vonk (1 bougie eruit en tegen blok laten hangen in de dop)
-Is de bougie na een paar keer starten (bougie in het blok dit keer) en deze uit het blok halen, nat (benzine)?
 
heb je hem al vaker "even" gestart en niet bereden?
zoja goede kans dat je bougie's vetgeslagen zijn

Ooh oke... dat kan het nog wel eens wezen... heb hem inderdaad wel een aantal keer gestart en eventjes laten horen aan mijn vrieden, maar inderdaad niet op gereden..

Dus moet ik de bougies dan maar eens na kijken.

(ja ik ben best wel een leek wat dat betrefd:$)
 
Is ie al wel verzekerd !? (sorry, beetje off-topic hierzo)
Let daar op hoor, want anders loop je het risico als je 4 dagen over tijd bent (dus als je de motor minimaal 4 dagen in je bezit hebt zonder verzekering) dat geen maatschappij je nog wil verzekeren. Heb dat zelf meegemaakt, ellende kan ik je vertellen !
--------------------------------
 
Laatst bewerkt:
Is ie al wel verzekerd !? (sorry, beetje off-topic hierzo)
Let daar op hoor, want anders loop je het risico als je 4 dagen over tijd bent (dus als je de motor minimaal 4 dagen in je bezit hebt zonder verzekering) dat geen maatschappij je nog wil verzekeren. Heb dat zelf meegemaakt, ellende kan ik je vertellen !
--------------------------------

Ja hij is al wel verzekerd...;) daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken.. maar toch bedankt voor je info ...
 
Ooh oke... dat kan het nog wel eens wezen... heb hem inderdaad wel een aantal keer gestart en eventjes laten horen aan mijn vrieden, maar inderdaad niet op gereden..
Dus moet ik de bougies dan maar eens na kijken.
(ja ik ben best wel een leek wat dat betrefd:$)

Da's dus een absolute nono, een motor zo af en toe ff starten.
Slecht voor de bougies, maar door het starten ontstaat ook condens. De condens loopt je olie in. Omdat de motor niet warm wordt blijft de condens aanwezig. Die condens bestaat uit vocht en een aantal zuren door de verbranding. Niet fijn in je blok......

Bougies vervangen, starten en door iemand met een rijbewijs goed warm laten rijden.
 
Da's dus een absolute nono, een motor zo af en toe ff starten.
Slecht voor de bougies, maar door het starten ontstaat ook condens. De condens loopt je olie in. Omdat de motor niet warm wordt blijft de condens aanwezig. Die condens bestaat uit vocht en een aantal zuren door de verbranding. Niet fijn in je blok......

Bougies vervangen, starten en door iemand met een rijbewijs goed warm laten rijden.


Oooh donders... als ik dat had geweten :S:(
Nou ik laat het voortaan echt wel om alleen maar even te starten....

Ik heb vanmiddag de bougies al schoon gemaakt... maar moet nu alleen even wachten tot de auto er is met startkabels.... dan krijgt de accu ook weer wat meer pit ;)

Groeten
Vincenth
 
Oooh donders... als ik dat had geweten :S:(
Nou ik laat het voortaan echt wel om alleen maar even te starten....

Ik heb vanmiddag de bougies al schoon gemaakt... maar moet nu alleen even wachten tot de auto er is met startkabels.... dan krijgt de accu ook weer wat meer pit ;)

Groeten
Vincenth

Dan pas bij het overstarten op dat je de massaklem niet op de accu rechtstreeks, maar ergens op een blank stuk metaal vastklemt. Het is mij al eens gebeurd dat de massakabel van de motor begon te fikken bij het overstarten.
 
Dan pas bij het overstarten op dat je de massaklem niet op de accu rechtstreeks, maar ergens op een blank stuk metaal vastklemt. Het is mij al eens gebeurd dat de massakabel van de motor begon te fikken bij het overstarten.

Uitzonderlijk.
...dan heb ik het vermoeden, dat je motoraccu óf kapot,...óf erg leeg was...
Een te groot spanningsverschil is niet wenselijk.

Hulpstarten met de hulp-massakabel op een ander plek dan de accupool is eventueel wel aan te raden, als je bang bent voor vonkoverslag bij de accu.
Ik zou dan de hulpkabel daar op het blok zetten, waar zich de massakabel-aansluiting bevind tussen accu en motor.

En zorg er voor dat de eigen massakabel tussen accu en blok in orde is.( ff controle als je klaar bent..)

Hulpstart
Als er geen aanpassingen hebben plaastgevonden in de elektriek v/d motor,(accesoires), en de betreffende motoraccu bijv. nog iets van 8/10 volt spanning heeft, kun je de kabels best wel gewoon aansluiten op de accupolen.
Juiste volgorde aanhouden en voordat je de bekabeling losmaakt en je zou licht aan kunnen zetten om een eventuele piekspanning te voorkomen.

full
 
>>>>>>> Een beginnersvraag
Hoe laadt jij je accu op?
Erop rijden is toch enige optie? Of zo'n doppellader (of hoe dat ook heet) -> waar kan je die kopen? Kosten? Hoe lang gaan ze mee?

Ik heb idd een druppellader....er zijn verschillende merken...kosten tussen 20 en 40 euro.
wellicht een goedkope op de motorbeurs aanschaffen.
Gaan heeel lang mee... :)
 
Laatst bewerkt:
>>>>>>> Een beginnersvraag
Hoe laadt jij je accu op?
Erop rijden is toch enige optie? Of zo'n doppellader (of hoe dat ook heet) -> waar kan je die kopen? Kosten? Hoe lang gaan ze mee?
Druppellader is een goede optie. Houdt je accu fit en gezond.
Naar mijn bescheiden mening is de optimate IIISP de beste op de markt.
Als je er meer voor betaald dan €45, dan is hij te duur.

Hier onder andere te koop: http://www.cycleshopheerlen.nl/?product=1617&hfdcat=1692&cat=1693 (www.cycleshopheerlen.nl)
 
Laatst bewerkt:
Uitzonderlijk.
...dan heb ik het vermoeden, dat je motoraccu óf kapot,...óf erg leeg was...
Een te groot spanningsverschil is niet wenselijk.

Hulpstarten met de hulp-massakabel op een ander plek dan de accupool is eventueel wel aan te raden, als je bang bent voor vonkoverslag bij de accu.
Ik zou dan de hulpkabel daar op het blok zetten, waar zich de massakabel-aansluiting bevind tussen accu en motor.

En zorg er voor dat de eigen massakabel tussen accu en blok in orde is.( ff controle als je klaar bent..)

Hulpstart
Als er geen aanpassingen hebben plaastgevonden in de elektriek v/d motor,(accesoires), en de betreffende motoraccu bijv. nog iets van 8/10 volt spanning heeft, kun je de kabels best wel gewoon aansluiten op de accupolen.
Juiste volgorde aanhouden en voordat je de bekabeling losmaakt en je zou licht aan kunnen zetten om een eventuele piekspanning te voorkomen.

[afbeelding]


Dat was op mijn oude Max, de gelijkrichter was kapot.
Er was helemaal geen laadstroom meer, de accu was dus helemaal leeg gezogen. Zelfs een cockpitlampje brandde niet meer.
Toen een 700A Boosterpack erop en de massakabel van de accu naar het frame was "gefried"......gelijk een fatsoenlijke massaverbinding (bandkabel) gelegd en een nieuwe gelijkrichter geïnstalleerd.....
 
!!!! ;)
Ik vertel geen fabeltjes, is waar gebeurd. De isolatie van de massakabel was al aan het wegbranden. Kabelbomen van motorfietsen zijn niet gemaakt voor zware auto-accu's of 700A starterpacks...

Onzin, je verbruikers op je motor trekken niet ineens meer stroom door het aansluiten van een zwaardere accu of starthulp. Die 700 Ampère wordt niet verbruikt maar kan dat ding waarschijnlijk (kortstondig) leveren.
 
ik heb het vermoedelijke probleem al gevonde.... de bougies vonkten nauwlijks tot niet...
Morgen ga ik nieuwe halen en hopenlijk moet het dan weer goed zijn....

In ieder geval heel erg bedankt voor alle tip & trics.. die jullie me toe stuurden ;)

M.v.g.
Vincenth
 
Iedereen bedankt voor hun tips.

Ik heb het zelf niet voor elkaar kunnen krijgen om mijn stalenros weer aan de praat te krijgen.
Zelfs nieuwe bougies haalden niets uit :S:(
Dus hij word binnenkort opgehaald door de motorzaak waar ik hem gekocht heb om even weer nagekeken te worden.

Met zeer vriendelijke groeten
Vincenth oostra
 
Terug
Bovenaan Onderaan