Start probleem Diversion 600

Darth Bas

Die hard MF'er
24 aug 2005
360
0
Geldrop
Hallo daar,
ik heb even wat technische raad nodig.
Sinds een week of 2 start mijn div slecht, dwz, mijn startknop reageert slecht.
Knop en behuizing uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Geen resultaat.
Het start relais dan, met een schroevendraair op de 2 boutjes en , jawel, de startmotor kucht er vrolijk op los. Die is het dus ook niet.
Start relais vervangen dan maar, en jawel, hij doet het.....
2 dagen om precies te zijn.

Aanrennen gaat zonder probleem, en dan loopt ie ook goed.

Waar kan dit aan liggen?
(Als ik op de starter druk, gaat mijn olie lampje aan als waarschuwing, alsof de killswitch om staat)
 
Laatst bewerkt:
Hallo daar,
ik heb even wat technische raad nodig.
Sinds een week of 2 start mijn div slecht, dwz, mijn startknop reageert slecht.
Knop en behuizing uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Geen resultaat.
Het start relais dan, met een schroevendraair op de 2 boutjes en , jawel, de startmotor kucht er vrolijk op los. Die is het dus ook niet.
Start relais vervangen dan maar, en jawel, hij doet het.....
2 dagen om precies te zijn.

Aanrennen gaat zonder probleem, en dan loopt ie ook goed.

Waar kan dit aan liggen?
(Als ik op de starter druk, gaat mijn olie lampje aan als waarschuwing, alsof de killswitch om staat)

Zie advies X7.

Het hoeft niet per se een storinkje te zijn in de startknop, maar elders in hetzelfde circuit.

Dus ook een dodemansknop of jiffyschakelaar.

Ff nalopen dus.
 
Ik ga vanavond kuip en zadel eraf halen en inderdaad alle aansluitingen e.d nalopen en schoonmaken.
Is WD40 een goede om aansluitingen waterafstotend te maken?

Bedankt voor het meedenken!
 
Ik ga vanavond kuip en zadel eraf halen en inderdaad alle aansluitingen e.d nalopen en schoonmaken.
Is WD40 een goede om aansluitingen waterafstotend te maken?

Bedankt voor het meedenken!


WD40 :r das het lapmiddel van frotters ....

gebruik een goede contactspray van de electronica boer.

wd40 is om te smeren en een hele slechte contactspray.

controleer al je stekkers of er geen corrossie op zit.


mijn 5 centen voor je als electronica man
 
Er bestaan teveel contactreinigers en ook teveel rubbers & kunststoffen om te kunnen garanderen dat die allemaal vriendelijk zijn voor elkaar.

Een aantal malen zag ik voornamelijk stugge kunststoffen onder (eigen) veerdruk barsten/breken kort na een snuif contactreiniger (schakelaarhandles; computerslots e.d.) en misschien zijn eendere materiaaltjes ook op een motor aanwezig.
=====

Staan je startschakelaar en/of de spoel van het startrelais toevallig "tegen aarde" geschakeld en zo ja, hoe betrouwbaar op welk aardpunt?

De ongein van een aardboutje aan zelf ook weer gebout blik zal wel niet meer bestaan, maar bijvoorbeeld de relaisspoel bekrachtigen via een aansluiting op de startmotor zelf gaat mis als dat spul door ouder worden iets van weerstand gaat vertonen tussen startmotor en accu (zowel min- als plusverbinding) want juist daar dondert dan de spanning omlaag zodra de startmotor zijn dikke stroom (vaak meer dan 100A; een honderdste Ohm kost dan 1 Volt, maar als die overgangsweerstand veroorzaakt zou zijn door oxiden op/in een contactpunt gaat niet zelden die weerstand omhoog met de stroom) probeert te slurpen.

Al geprobeerd te starten met lichten UIT? Iedere kleine mogelijkheid checken en afstrepen wat iets NIET is.

Ik noem maar een paar dwarsstraatjes, je weet het maar nooit.

N.B: als overall-proefje om mee te beginnen zou ik een voltmeter hangen pal op de polen van de startmotor zelf (ja óók de minpool pal daarop en niet ergens anders), om te zien wat de spanning daar doet tijdens (poging tot) starten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan