start probleem goldwing

BillyBiky

Rookie
25 mei 2004
2
0
Groningen
Dacht ik van de week lekker te gaan rijden, dus niet. Start de motor haal hem uit de schuur, zet hem op de stoep. Wil hem weer starten en hij start de hele accu leeg, het mooiste is dat hij bleef starten zelfs toen ik het contact uitzette en mijn sleutels eruit haalde. 2 Dagen later nog geen vordering. Vandaag nieuwe accu gehaald. Perfect, maar bleeft doorstarten totdat de accu leeg was. Nieuw startrelais erop. Maar nu doet hij helemaal niets meer. Start niet, Startrelais tikt niet. Startknop eraf gehaald en rechtstreeks verbonden met het relais, en.... de startmotor gaat rond.

Zit met mijn handen in het haar Wat nu ?

;( :(

Ook het start-relais zelf kan soms vastgebakken contacten oplopen; een twijfelachtige starter-knop of contactslot kán daar oorzaak van zijn.

Er loopt een ontzettend dikke stroom door de relaiscontacten en zodra er iets hapert kan een snel herhaalde onderbrekings-vonk òf onvoldoende aangeklemd contact daar hitte genoeg veroorzaken voor een smelt-lasje.

Ook meen ik mij te herinneren, dat een start-knop vaak in de min-leiding naar de relais-spoel staat geschakeld; theoretisch moet het dan kúnnen gebeuren dat als de draad tussen relais en startknop losraakt van de startknop en met een puntje enig chassis-metaal raakt, dat het ding blijft door-starten (zoals de eerste keer) en dat dat draadpuntje inmiddels nu geen metaal meer raakt ... zou allemaal toch wel erg toevallig zijn. Echt wel een zoek-klusje.

Laatst bewerkt:
Nu heb ik me natuurlijk vandaag lam gezocht naar het euvel. Heb verschillende relais gewisseld maar geen succes.

Nu heb ik dus zwart-groen (van het relais naar de startknop) zoals omschreven in het handboek, opgemeten, geen spanning, dus dan zoals verwacht ook geen spanning op de rood-gele draad die naar het startrelais gaat, als ik op de startknop druk, en natuurlijk kontakt aanstaat. Nu heb ik een verbindingsbruggetje (bij het relais nr.8)gemaakt tussen wit-groen en zwart-groen, zodat hier spanning opstaat. En voila starten. Maar dit is natuurlijk niet zoals het hoort.

Ideën !

Terug
Bovenaan Onderaan