start probleem Suzuki gs850 HELP!

Peerspecial10

Rookie
10 sep 2002
13
0
Hedel
Beste motorfreaks, Ik heb het volgende probleem; Mijn suz heeft geen vonk meer, Het is begonnen bij . starten, prima lopen wegrijden en na 300 meter even gestopt .- Daarna niet meer aan de gang te krijgen - geen vonk en ook de benzinemeter doet niets meer(?). Motor vrijwel helemaal gesloopt, alle stekkertjes en zekeringen nagekeken niets bijzonders te zien, weer inelkaar. starten en perfect lopen - wegrijden .- na 300 mtr. gestopt .- Nooit meer aan de gang te krijgen. Weer helemaal uitelkaar .NU de cdi box laten testen, kabel van de pickups naar de box getest, spanning op de bobines, alle aansluitingen nagekeken - niets bijzonders te vinden - maar nog steeds GEEN vonk. Waar kan ik het nu verder nog zoeken en op wat voor manier kan ik het systeem zo overbruggen dat ik - met stroom rechtstreeks van de accu - (bijv. naar de bobines) toch een vonk kan krijgen - want ook dat lukt zo als ik het hier schets - niet. ??? alvast bedankt voor de evt. hulp. groet Peer.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/403686/b6619058ce96b17404359ef683cf38c2 (suzuki.jpg)​
 
Lijkt mij op een gammele electrische verbinding; alles wat met fatsoen los kan, stekkertjes enzo losnemen en bewerken met een BEETJE contactreiniger, terug vastzetten en een likje vaseline er op.

Indien "aardpunt" van de ontsteking een boutje-in-frame is (gelukkig zeldzaam), dan sowieso verdacht van opbouw rare en o.a temperatuurgevoelige overgangsweerstand: boutje losnemen en benatten met contactreiniger, boutgat in frame idem dito.

Je hebt toch, hoop ik, GEEN "kroonstenen" aan boord hè?

NB: ik zou eerst van alles de verbindingen/klemmen op de accu-polen checken; moeten SCHOON en VAST zijn/zitten.
 
Beste motorfreaks, Ik heb het volgende probleem; Mijn suz heeft geen vonk meer, Het is begonnen bij . starten, prima lopen wegrijden en na 300 meter even gestopt .- Daarna niet meer aan de gang te krijgen - geen vonk en ook de benzinemeter doet niets meer(?). Motor vrijwel helemaal gesloopt, alle stekkertjes en zekeringen nagekeken niets bijzonders te zien, weer inelkaar. starten en perfect lopen - wegrijden .- na 300 mtr. gestopt .- Nooit meer aan de gang te krijgen. Weer helemaal uitelkaar .NU de cdi box laten testen, kabel van de pickups naar de box getest, spanning op de bobines, alle aansluitingen nagekeken - niets bijzonders te vinden - maar nog steeds GEEN vonk. Waar kan ik het nu verder nog zoeken en op wat voor manier kan ik het systeem zo overbruggen dat ik - met stroom rechtstreeks van de accu - (bijv. naar de bobines) toch een vonk kan krijgen - want ook dat lukt zo als ik het hier schets - niet. ??? alvast bedankt voor de evt. hulp. groet Peer.

Na Willem z'n contact problemen, toevallig geen combinatie probleem van geen bezine, kill switch uit en te lage accu spanning?
 
Had je geen vonk op beide boubines of heb je 1 bougie bekeken?
Startmotor is verder wel lekker actief? Kun je nog een tijdje doorstarten? Zo te zien heb je namelijk geen kickstarter.

Mocht de vonk wegvallen door een te lage spanning dan kun je nog proberen om hem aan te duwen in de 2e versnelling, dan moet je zeker genoeg prik hebben voor een goede vonk (alvast veel succes ;) ).
 
Ha beste mensen - tja ik zit helaas al wel zo'n 40 jaar in het motor vak, dus alle dingetjes die jullie aandragen had ik bij de eerste poging al grondig bekeken en zo goed als mogelijk al opgelost - je vind tenslotte altijd wel iets dat een beetje slecht is en dan hoop je maar dat DAT het was. - Ik denk zelf in de richting van toch kapotte opnemers, hoewel die een meetwaarde overeenkomstig die van de fabriek aangeven, of toch een bobine probleem, of spanning die ergens tussen in wegvalt (tussen de bobines en het contactslot of de dodemansknop) maar daar weet ik helaas wat weinig truukjes mee te bedenken. Ik hoopte op de een of andere manier een vonk te kunnen forceren, zodat ik weet dat de motor in iedergeval gewoon kan lopen met de dingen die er op zitten. Dan kan ik verder ieder draadje gewoon afsnuffelen of er ergens misschien een breukje in zit. Ik hoop op de gouden tip. bedankt. :}
 
Ha beste mensen - tja ik zit helaas al wel zo'n 40 jaar in het motor vak, dus alle dingetjes die jullie aandragen had ik bij de eerste poging al grondig bekeken en zo goed als mogelijk al opgelost - je vind tenslotte altijd wel iets dat een beetje slecht is en dan hoop je maar dat DAT het was. - Ik denk zelf in de richting van toch kapotte opnemers, hoewel die een meetwaarde overeenkomstig die van de fabriek aangeven, of toch een bobine probleem, of spanning die ergens tussen in wegvalt (tussen de bobines en het contactslot of de dodemansknop) maar daar weet ik helaas wat weinig truukjes mee te bedenken. Ik hoopte op de een of andere manier een vonk te kunnen forceren, zodat ik weet dat de motor in iedergeval gewoon kan lopen met de dingen die er op zitten. Dan kan ik verder ieder draadje gewoon afsnuffelen of er ergens misschien een breukje in zit. Ik hoop op de gouden tip. bedankt. :}


Een paar suggesties:

1. Bobines zijn eenvoudig te controleren, door de laagspanningsstekker los te
nemen en direct met 2 hulp draden op de accu polen te houden. Bij los laten
moet de bobine een vonk afgeven.
2. Je wil een test draad om spanning op de bobines te houden, zodat contactslot
ed. worden gebypassed. Dat kan toch eenvoudig door een test draadje (wel met
eigen zekering) aan te leggen tussen de plus pool en de +12V van de bobine.
Wordt als het goed is ook je CDI gevoed.
3. Opnemer geen contact met massa. De weerstandswaarde is wel goed (zeg niet
altijd alles), maar is de spoel ook vrij van massa.
4. Waarom niet de opnemer simuleren, als je die verdenkt. Ik weet alleen niet wat
voor spanning de opnemer spoel afgeeft, maar veel zal het niet zijn.

full
 
Ja geweldig Yam, daar kan ik wat mee, Ik ga vanavond als ik thuis ben meteen aan het prutsen en dan eens kijken wat ik tevoorschijn kan toveren. Ik ben aardig op de hoogte van het oude (punten) systeem maar het electro. daar heb ik niet echt veel mee te maken gehad vandaar mijn gevraag op dit forum. Ik verdacht eerst de cdi box en heb die door laten meten (45 euro!) maar daar was niets mis mee. De bobines allebei kapot is ook haast onmogelijk en 4 kapotte bougies daar geloof ik ook niet in, dus het is nog steeds een raadsel maar ik hou je zeker op de hoogte. Thanks Peer.
 
Ik kan mij voorstellen dat ik dat over het hoofd zou kunnen zien. Mijn BSA en de GT 750 die ik heb hebben zoiets ook niet maar deze "zou" het kunnen hebben. Maar helaas heeft hij het ook niet, want ik ben er zelfs al een keer bijna mee op mijn neus gegaan door het " uit laten staan van de jiffy" - dus bedankt voor de tip.. maar daar hoef ik dus niet nog een keer extra naar te kijken. Ik vond het vreemd dat sinds de bezine meter het niet meer doet .. hij deze klacht heeft - Starten, rijden stoppen en dan .. niet meer aan de gang te krijgen. Geen vonk .. Weer in elkaar zetten . wel vonk .. starten .. etc etc, nu vokt hij dus NIET meer .. Volgens mij dus beslist een electro probleem, maar wel een heel vaag probleem. De accu is prima en de start motor vliegt rond dus spanning genoeg. Ik denk zelf dat er ergens een breukje in een aansluiting of een kabel of een stekker zit, die het af en toe wél doet en soms ook helemaal niet - een zoek je suf verhaal dus. Maar vandaar ook mijn inbreng en vraag op dit forum, want soms heeft iemand toevallig nét zo´n probleem gehad en kan mij daarmee geweldig helpen - of ik misschien de volgende.. 100 weten altijd meer dan 1. grtz Peer.
 
Misschien te zeldzaam om te noemen, maar toch:
als er een "aarde-"verbinding is gemaakt op metaal dat met het stuur meedraait dan kun je aftellen tot er rare storingen gaan optreden (want de terugstroom moet dan door lagers enzo heen). Ook: op metaal dat zelf weer aan frame geschroefd of geklonken zit, bijvoorbeeld een metalen achterspatbord als die nog bestaan, die overgang is nooit betrouwbaar en voorspatbord dubbel mis dus.
 
Dat een zijstandaardschakelaar ooit een keer goed gefunctioneerd heeft is nog geen bewijs dat-ie het nu door rammelen ofzo niet spontaan soms ten onrechte ook zelf kan verzinnen. Ik zou zo'n schakelaartje eens tijdelijk buiten werking zetten voor 1 proef (minder werk en zekerdere uitkomst dan kijk-operatie).
 
Vandaag komt er helaas niet van misschien morgen als het niet te hard regent als ik thuis ben (laat) en anders wordt het zaterdag .. maar ik neem het zeker mee Willem. bedankt voor het remindertje. Peer.
 
Hartelijk dank voor de prima reacties - vanwege het barre weer en daarnaast best drukke werkzaamheden en een grote garage - echter zonder dak - ben ik er nog niet toe gekomen om verder te zoeken - ik hoopdit weekeinde weer wat te kunnen knutselen aan mijn werkpaard - heb er nog een paar staan die ook om aandacht smeken dus ik moet het een beetje verdelen - Ik hou jullie op de hoogte. Grtz Peer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan