Start probleem Yamaha XJ900 diversion 1999

bdurenkamp

Rookie
3 apr 2017
2
0
Mijn Diversion vertoond al een poos de volgende startproblemen;

Wanneer ik de motor koud start werkt hij altijd.
Wanneer de motor helemaal op temperatuur komt, ik de motor uitzet en even later weer wil starten start hij ook zonder problemen.

Wanneer ik een klein stukje rij en bijvoorbeeld eerst moet tanken, dan wil de motor daarna niet starten.
De startmotor draait wel en de bougies vonken ook.


Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik wil uitvinden waar dit aan ligt?
Heeft iemand hetzelfde probleem?

HELP!
 
Blijkbaar heeft de motor wel brandstof bij koudstart en ook vonk. Want je krijgt 'm met koude motor wel draaiend.
Toch denk ik dat je het in de carburatie moet zoeken.

enkele ideetjes waar je het zou kunnen zoeken:
- als je de choke eraf duwt, gaat het choke mechanisme op de carbs dan ook echt terug? Of blijft het mechanisme hangen?
Er zit nl. een mechanische verbinding tussen alle 4 chokes op de carbs en misschien loopt deze niet lekker vrij? Of misschien is er een terug druk veer verdwenen? Een warme motor heeft grote problemen om op een choke mengsel te starten en te draaien, dat choke mengsel is nl. veel te rijk.
- is de tank ventilatie wel open/vrij? Er moet nl. voldoende fuelflow zijn tijdens het rijden, om de carbs te kunnen blijven voeden met benzine. Als de tank helemaal(of bijna) luchtdicht zit afgesloten zal de flow worden gehinderd omdat er geleidelijk een vacuum wordt getrokken in de tank. testje: als je weer problemen hebt zet dan de tankdop eens even open, zet de benzinekraan even op 'primen' en probeer nogmaals te starten. Als de motor dan wel start weet je genoeg.
- gebruik je een brandstoffilter? zit deze misscien vol? Ook dat hindert vrije fuelflow. geleidelijk aan worden dan de niveau's in de vlotterbakjes van de carbs steeds lager.
 
enkele ideetjes waar je het zou kunnen zoeken:
- als je de choke eraf duwt, gaat het choke mechanisme op de carbs dan ook echt terug? Of blijft het mechanisme hangen?
Er zit nl. een mechanische verbinding tussen alle 4 chokes op de carbs en misschien loopt deze niet lekker vrij? Of misschien is er een terug druk veer verdwenen? Een warme motor heeft grote problemen om op een choke mengsel te starten en te draaien, dat choke mengsel is nl. veel te rijk.
- is de tank ventilatie wel open/vrij? Er moet nl. voldoende fuelflow zijn tijdens het rijden, om de carbs te kunnen blijven voeden met benzine. Als de tank helemaal(of bijna) luchtdicht zit afgesloten zal de flow worden gehinderd omdat er geleidelijk een vacuum wordt getrokken in de tank. testje: als je weer problemen hebt zet dan de tankdop eens even open, zet de benzinekraan even op 'primen' en probeer nogmaals te starten. Als de motor dan wel start weet je genoeg.
- gebruik je een brandstoffilter? zit deze misscien vol? Ook dat hindert vrije fuelflow. geleidelijk aan worden dan de niveau's in de vlotterbakjes van de carbs steeds lager.

- :N

niets van wat jij schrijft komt overeen met het probleem van TS. hij heeft enkel een probleem bij herstarten als de motor nog niet op temperatuur is. met alles wat jij schrijft zou normaal rijden niet eens mogelijk zijn.

ik zou ook beginnen met bougies.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Diversion vertoond al een poos de volgende startproblemen;

Wanneer ik de motor koud start werkt hij altijd.
Wanneer de motor helemaal op temperatuur komt, ik de motor uitzet en even later weer wil starten start hij ook zonder problemen.

Wanneer ik een klein stukje rij en bijvoorbeeld eerst moet tanken, dan wil de motor daarna niet starten.
De startmotor draait wel en de bougies vonken ook.


Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik wil uitvinden waar dit aan ligt?
Heeft iemand hetzelfde probleem?

HELP!
1mm gas geven geprobeerd?
 
- :N

niets van wat jij schrijft komt overeen met het probleem van TS. hij heeft enkel een probleem bij herstarten als de motor nog niet op temperatuur is. met alles wat jij schrijft zou normaal rijden niet eens mogelijk zijn.

f**k, je hebt gelijk.
ik las dat hij niet wilde starten na wel op temp te zijn. Maar dat staat er inderdaad niet.
 
Ok, ik zal beginnen met nieuwe bougies, deze heb ik wel eens getest toen hij niet wilde starten maar toen vonkten ze wel. Kan het zijn dat ze bijvoorbeeld niet krachtig genoeg zijn?

Als mensen meer suggesties hebben dan hoor ik het graag. In de meivakantie ga ik er mee aan de bak. Dan kan ik nu alvast mooi bepaalde onderdelen alvast inkopen.

Super bedankt al voor de tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan