Start probleem

12 jul 2008
4
0
Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Frank en sinds 3 weken heb ik een Honda CBR 1000 F uit '89. Helaas heb ik er nog maar weinig plezier van gehad. Als hij rijdt dan rijdt hij heerlijk maar dan moet hij wel starten. En 240 kg aanduwen is geen pretje.

Vorige week heb ik de accu vervangen maar starten deed hij nog steeds niet. Ergens in dit forum staat een stukje over de spanningsregelaar. Ik heb de accupunten doorgemeten en inderdaad hij gaf maar 12,4 volt aan. Nu heb ik gister de spanningsregelaar vervangen (Besteld via Carmo.nl, goede tip) de accu opgeladen en een stuk gereden. Daarna wilde ik hem weer starten maar geen succes.

Ik kan 3 tot 4 keer proberen te starten en dan is de accu echt leeg. Je hoort dan alleen nog tikken.

Weet iemand waar ik het probleem moet gaan zoeken? Dan zou ik toch eindelijk eens kunnen genieten van mijn nieuwe motor.

Ps. Ik kom er net achter dat als ik de motor op stuurslot zet de stadslichten gaan branden. Is dit Normaal? (ik zet hem nooit op stuurslot dat is dus niet waarom de accu leegloopt)

Groeten Frank
 
Laatst bewerkt:
Als je de sleutel te ver door draait staat je motor op parkeerlicht. Net daarvoor staat 'ie alleen op stuurslot. Maar dat was je probleem dus niet :) (lezen is ook een kunst)

Misscchien helpt het al om nieuwe bougies erin te draaien. Deed iig wonderen voor mijn oude koekblik.
 
Dat tikken wat je hoort is waarschijnlijk het startrelais. Misschien heeft die veel spanning nodig om te schakelen (dus stuk). Kun je de accu helemaal leegstarten? dus zodat je duidelijk hoort dat je accu te weinig vermogen levert, en dus de motor aleen nog maar erg langzaam kan ronddraaien?
 
Mooi, in iedergeval een probleem opgelost. Had de sleutel inderdaad niet ver genoeg doorgedraaid. Nu staat hij op stuurslot zonder dat de lampen branden.

De accu kan ik helemaal leeg starten. Dat is ook wat er elke keer gebeurd. Ik kan duidelijk horen dat de accu in het begin net te weinig spanning geeft en dat hij langzaam leeg loopt en uiteindelijk helemaal geen stroom meer geeft. (zelfs de lampjes in het dashbord branden dan niet meer)
Als hij dan echt leeg is hoor je alleen nog dat hele snelle tikken.
Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met:
"dus de motor aleen nog maar erg langzaam kan ronddraaien?"
Want ik krijg hem helemaal niet gestart alleen als ik hem oplaad en heel afentoe lukt het om hem aan te rennen.
 
Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Frank en sinds 3 weken heb ik een Honda CBR 1000 F uit '89. Helaas heb ik er nog maar weinig plezier van gehad. Als hij rijdt dan rijdt hij heerlijk maar dan moet hij wel starten. En 240 kg aanduwen is geen pretje.

Vorige week heb ik de accu vervangen maar starten deed hij nog steeds niet. Ergens in dit forum staat een stukje over de spanningsregelaar. Ik heb de accupunten doorgemeten en inderdaad hij gaf maar 12,4 volt aan. Nu heb ik gister de spanningsregelaar vervangen (Besteld via Carmo.nl, goede tip) de accu opgeladen en een stuk gereden. Daarna wilde ik hem weer starten maar geen succes.

Ik kan 3 tot 4 keer proberen te starten en dan is de accu echt leeg. Je hoort dan alleen nog tikken.

Weet iemand waar ik het probleem moet gaan zoeken? Dan zou ik toch eindelijk eens kunnen genieten van mijn nieuwe motor.

Ps. Ik kom er net achter dat als ik de motor op stuurslot zet de stadslichten gaan branden. Is dit Normaal? (ik zet hem nooit op stuurslot dat is dus niet waarom de accu leegloopt)

Groeten Frank

Meet nog eens je laadspanning. Ik heb het idee dat je dynamo kapot is (dom om gewoon zomaar je spanningsregelaar te vervangen als hij niet bijlaad).
 
Ik heb nu even geen lader en meter bij de hand maar wat zou ik moeten zien als de dynamo kapot is?

Nou, geen laadspanning...

Je kunt de dynamo zelf ook doormeten.

Gejat van Zot:
accu.jpg
 
Accus keer op keer leegtrekken is ook niet goed.
Zo kan je een splinternieuwe op korte tijd ook om zeep helpen.

Start es met behulp van startkabels aan een auto accu (niet draaiende automotor).
Lukt dat prima, een paar keer zelfs, dan weet je tenminste dat er iets fout is aan je laadsysteem/accu.
 
Wat is de geschiedenis van deze motor?( stilstand?)

Gezien de leeftijd, kun je het e.e.a. verwachten.
Bij electriek kom je bij de 'oudjes' veelal massa-problemen tegen, vervuiling van contacten, draadbreuk( soms onzichtbaar ..)....etc..etc...

De dynamo is in de meeste gevallen de drie-fase. Door een weerstands-meting op de draden ( 3x geel)onderling, ( welke exact gelijk moeten zijn..), kun je meten of er iets mankeert.
Bij draaiende motor kun je de spanning per fase meten( tussen 60-90 v).

Naast het electriek,.....kun je ook last hebben van een slecht benzine/luchtmengsel--> afstelling wellicht in orde, maar verkloot door vuil/verrubbering van oud brandstof-residu in de kleine " kanaaltjes" v/d carb.

Voorlopig ...werkse.
 
Terug
Bovenaan Onderaan