Start probleem

regtir

Honda CBR 600 RR 2003
28 apr 2009
101
14
Dalfsen
Heej mensen,
Ik heb zxr-400 van 1993. De motor is goed lopend weg gezet, accu de hele winter binnen en regelmatig aan de druppellader. Ik wou gister de motor starten, maar dit wil niet. Heb al twee keer de accu leeg gestart, ik kan ongeveer 15-20 seconden starten en dan houdt het op. De startmotor draait goed, het scheelt volgens mij maar weinig voordat de motor aanslaat. Wat kan ik hier aan doen?
Regtir
 
Klinkt als een brandstofprobleem.
Is het een motor met carburateurs?
Dan de vlotterkamers eens aftappen om de oude benzine te verwijderen.

Als je een vacuumkraan hebt ipv een gewone, zet hem dan eens op standje 'PRI'.
Dan weet je zeker dat de benzine doorstroomt.
Als hij dan wel start de kraan weer terug zetten en kijken of hij blijft lopen.
 
Het is inderdaad een motor met carburateurs, volgens mij krijgt de motor wel brandstof want er komt wel iets rook uit de uitlaat. Noodknop staat goed en er is vorig zomer een nieuwe accu opgekomen. Is wel erg snel kapot.
 
Over dat maximaal 15-20 s starten had ik een beetje heen gelezen.
Dat duidt toch wel degelijk op de accu. (zoals reeds aangegeven)
Het kan zijn dat hij toch niet goed genoeg geladen is, ondanks -of juist dankzij- de druppelaar.
Daar zijn ook maar zat topics over.
Je zou nog een keer met een gewone lader kunnen proberen te laden.
 
Net even naar de dealer gebeld waar ik de motor gekocht heb. Die zegt dat het waarschijnlijk een bougie probleem is, aangezien er zeer gevoelige bougies inzitten. Die gaan kapot bij een keer verzuipen van de motor. Nou wil ik de bougies controleren. Is dit te doen voor een leek op motorgebied en kan er blijvende schade ontstaan wanneer je dit niet goed doet?
 
Probleem is dat je doorgeslagen bougies niet kunt controleren. Als je ze er uit haalt en in het open probeert, lijken ze het prima te doen......

Niet gaan emmeren, gewoon vervangen.

Daarnaast je accu vervangen en meteen de laadstroom controleren.
 
Nog niet geprobeerd! Is aan duwen van een motor te doen in je eentje? En in welke versnelling kan dit het best? Als ik de bougies wil vervangen, is er ergens op het forum te vinden hoe ik dit aanpak. Want volgens mij moet ik heel wat spul weg halen voordat ik erbij kan.
 
Nog niet geprobeerd! Is aan duwen van een motor te doen in je eentje? En in welke versnelling kan dit het best? Als ik de bougies wil vervangen, is er ergens op het forum te vinden hoe ik dit aanpak. Want volgens mij moet ik heel wat spul weg halen voordat ik erbij kan.
Gewoon in ze twee contact aan koppeling in duwen/rennen en koppeling los
En de choke gebruiken natuurlijk O-)




Als hij aanslaat wel de koppeling weer intrekken :+
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag toch maar bezig gegaan om de bougies te vervangen, nu heb ik de tank eraf. Maar hoe kan ik de airbox van de carburateurs afkrijgen? Ik heb alle bouten en schroeven los gedraait maar nu ligt de airbox nog op de carburateurs en kan die box niet omhoog tillenp, wat zie ik over het hoofd?
Bedankt maar weer:)
 
Met de nieuwe bougies erin niet proberen te starten zonder een goed opgeladen accu of een goede starthulp, ze klappen nl zo weer stuk als je het met te weinig spanning probeert, en dan denk jij dat het daar niet aan gelegen heeft. De oorzaak van verzuipen en kapot klappen van de bougies ligt aan het starten met net te weinig spanning. Overigens is 15-20 seconden aaneengesloten doorstarten niet goed voor relais en startmotor. ongeveer 5 seconden max.
 
Oke, bedankt voor de tip! Ik heb gelukkig nu de airbox gedemonteerd, er zaten nog twee bouten verstopt aan de binnenkant. Maar nu weer het volgende probleem, de bougies zitten ongeveer 15cm diep in het blok. De bougie sleutel die ik voor de brommer gebruik past niet in het gat. Zijn motor bougies een ander formaat? En wat kost een nieuw setje bougies?
 
Oke, het wordt steeds duidelijker:). En die 15,- euro is dat per 4 of per bougie?

Per stuk. De NGK C serie is altijd 18 mm, let daarom, een 18 mm bougiedop is namelijk wat moeilijker te vinden dan een 16 of 21. Ratelsets waar standaard bougiedoppen bij zitten is vaak ook alleen 16 en 21.

Voor zover ik weet komt een 18mm bij auto's namelijk haast niet voor (maar zit niet in de auto's dus pin me er niet op vast) en daarom zitten die standaard bijna nooit in setjes.
 
vraag eens bij een dealer om een bougiesleutel.
die vraag zullen ze vast wel vaker krijgen.
je heb ook kans dat ze wel een gereedsschapsetje over hebben met een passende bougiesleutel.
 
Bougies zijn eruit gehaald, schhon gemaakt. Accu en bougie kabels door gemeten. Lijkt allemaal prima, motor weer in elkaar gezet. De eerste twee keer starten kwam er een harde knal uit de demper. Wat kan dit zijn? De derde keer liep de motor perfect!
Bedankt voor de reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan